Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Když se Škodě nedařilo, vyráběla letecké motory

aktualizováno 
Pokles výroby nemusí nutně znamenat, že vedení firmy začne propouštět zaměstnance nebo požádá o státní dotace. Když ve dvacátých letech minulého století docházel mladoboleslavské firmě dech, rozšířila portfolio o výrobu leteckých motorů. Právě tuto dobu teď připomíná letecký motor L&K-Lorraine-Diétrich 450 z roku 1926 vystavený ve škodováckém muzeu.

Letecký motor L&K-Lorraine-Diétrich 450 z roku 1926 se vyráběl v Mladé Boleslavi | foto: š

Kořeny mladoboleslavské automobilky sahají až do roku 1895, kdy strojní zámečník Václav Laurin a knihkupec Václav Klement v Mladé Boleslavi založili továrnu na výrobu jízdních kol. Produkci automobilů pak zahájili v roce 1905, kdy firma představila první model Voiturette A.

Málokdo ale ví, že Laurin a Klement vyráběli také letecké motory. Poměrně neznámou část historie škodovky během těchto dnů osvětluje zajímavý exponát škodováckého muzea: letecký motor L&K-Lorraine-Diétrich 450 z roku 1926, který byl v druhé polovině dvacátých let minulého století licenčně vyráběn v Mladé Boleslavi.

Letectví přitom představuje pro mladoboleslavskou automobilku jednu z významných kapitol její historie. Už na konci první dekády minulého století použil při svých pionýrských leteckých počinech průkopník letectví v Čechách Metoděj Vlach do svého letadla upravený automobilový motor značky Laurin & Klement.

Automobilový konstruktér a závodník Otto Hieronimus, který v té době pracoval ve službách značky Laurin & Klement, poté sestrojil několik ryze leteckých motorů, z nichž jeden dochovaný je součástí sbírky technického muzea ve Vídni.

Když pak v druhé polovině dvacátých let minulého století došlo k poklesu odbytu automobilů, Václav Klement operativně zajistil alternativní vytížení továrny licenční výrobou leteckých motorů Lorraine-Diétrich.

Letecké motory s označením L&K-Lorraine-Diétrich se vyráběly ve dvou verzích: jako osmiválec o výkonu 400 koní a dvanáctiválec s výkonem 450 koní. Právě silnější motor s datem výroby 1926 je nyní k vidění v muzeu v Mladé Boleslavi.

Dvanáct válců je uspořádáno do W, tedy do tří řad po čtyřech válcích a nejvyššího výkonu agregát dosahuje při 1 850 otáčkách za minutu. Spotřeba se udávala z dnešního pohledu velmi specificky a u tohoto dvanáctiválcového motoru činila za hodinu 240 gramů paliva a 12 gramů oleje na každého jednoho koně výkonu.

Letecké agregáty z mladoboleslavské továrny se například montovaly do letounů Letov Š-12 a ŠB-16 a vyvážely se také do Litvy nebo Turecka. Bylo s nimi podniknuto i několik dálkových letů, z nichž nejznámějším je let pplk. Jaroslava Skály z roku 1927 s letounem Letov Š-16 z Prahy do Tokia.

Autor:




Nejčtenější

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Další z rubriky

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.