Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda vyrábí nový motor 1,2. Přeplňovaný čtyřválec

  17:10aktualizováno  17:10
Mladoboleslavská automobilka dnes zahájila výrobu nového nízkoobjemového přeplňovaného motoru 1,2 TSI. V Mladé Boleslavi už vyrábí motory nepřetržitě 110 let.

Základní motor 1,2 TSI ve Škodě Yeti | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Zcela nový agregát se bude montovat do vozů koncernových značek Škoda, Audi, Volkswagen a Seat.

Čtyřválcový motor o objemu 1,2 litru s výkonem 77 kW přeplňovaný turbodmychadlem a s přímým vstřikováním nese označení TSI. "Při vývoji hrálo důležitou roli snížení emisí CO2 a spotřeby pohonných hmot?" zdůrazňuje automobilka.

Výroba motorů byla v dnešní podobě zahájena 20.12.2001 v hale M6 – takzvané "nové motorárně" mladoboleslavského závodu. Výroba motorů zaměstnává 600 lidí. Každý den sjede z linek až 2800 kusů. Doposud dvou výkonových provedení zážehového tříválcového motoru 1.2 HTP. Dále zde probíhá dokončovací montáž motorů 1.4 MPI a vznětových motorů 1.4 TDI PD, 2.0 TDI PD, 2.0 TDI CR.

V roce 2008 vyrobil závod na výrobu agregátů v Mladé Boleslavi 270 875 tříválcových atmosférických motorů 1.2 HTP a 538 069 převodovek MQ 200. Nový motor bude v Mladé Boleslavi nejen montován, ale bude zde i odléván blok motoru a obráběny některé důležité díly.

"Pro firmu půjde o jeden z nejdůležitějších motorů," uvedl Milan Staněk, vedoucí výroby agregátů společnosti Škoda Auto. Výroba agregátů Škoda Auto nedávno získala také výrobu nových převodovek MQ 100.

Výroba motorů běží v Mladé Boleslavi 110 let

Automobilka dne zahájením výroby nových čtyřválců oslavila 110 let nepřetržité výroby motorů v Mladé Boleslavi. První oficiální jízdy s prvním motocyklem Laurin&Klement a jeho úspěšné představení novinářům se uskutečnilo 18.11.1899 v Praze.

Pánové Václav Laurin a Václav Klement se roku 1898 nechali volně inspirovat motocyklettou bratří Wernerů z Paříže. Motor, narozdíl od nich, umístili dovnitř rámu a veškeré ovládací prvky umístili do prostoru řidítek. Na přelomu let 1898 - 99 zahájili výrobu. V roce 1898 se jednalo o první zkoušky, od roku 1899 začali Laurin a Klement motocykly nabízet svým zákazníkům.

"V Mladé Boleslavi se výrobě a vývoji dopravních prostředků věnujeme již od roku 1895. Původně šlo o bicykly, ale roku 1899 přibyl i motocykl vlastní konstrukce," komentoval výročí Lukáš Nachtmann, vedoucí archivu Škoda Auto.

Největší slabinou prvního motoru bylo zapalování, původně žárový typ. Plamínek žhavící lampy neustále zhasínal, na řadu proto přišlo experimentování s elektrickým zapalováním za použití akumulátorů. Ty se ale také neosvědčily a tak pánové Laurin a Klement začali komunikovat s firmou Roberta Bosche.

Tehdy ale velmi drahé zařízení nakonec použili jen jako zdroj informací. Na základě toho vyvinuli vlastní systém, kdy elektrický proud pro zapalování vyráběl induktor umístěný pod motorkem a poháněný řetízkem.

Kromě známých benzínových motorů pro osobní vozy se ale vyráběly i agregáty pro jiná použití: navijáky pro letecké balony za první světové války, chladicí jednotky v 60.-80. letech 20. století. První letecké motory vlastní konstrukce vyrobil L&K roku 1910.

Autor:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.