Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda: Za sto let 10 milionů aut

  10:32aktualizováno  10:32
Letošní sté výročí zahájení výroby vozů v Mladé Boleslavi řadí největší tuzemskou firmu mezi nejstarší automobilky světa. Ve stejné době, kdy podnikatelé Laurin a Klement pod stejnojmennou značkou rozjížděli výrobní linky pro svůj první model Voiturette, na trhu působily z dodnes existujících značek jen Peugeot, Renault, Mercedes nebo Ford.

foto100 LET ŠKODOVEK
Pozor! Velká příloha


Od té doby se aut značky Laurin & Klement a její nástupkyně Škody vyrobilo již téměř deset milionů.

Zatímco po zahájení produkce v roce 1905 firma potřebovala dva roky na to, aby motoristům mohla nabídnout aspoň 44 vozů, dnes mladoboleslavská automobilka chrlí 450 tisíc vozů.

Na rozdíl od jediného modelu dnes firma stojí na třech „nohách“, které tvoří modely Fabia, Octavia a Superb. Vedle nich má u výrobních hal brzy zaparkovat roomster a možná i yeti.

AUTO PRO DVA. Prvním vozem z Mladé Boleslavi byl v roce 1905 model Voiturette od společnosti Laurin & Klement. Dosahoval maximální rychlosti 40 kilometrů za hodinu, a tak by na cestu z Prahy do Brna potřeboval šest hodin. Dnešní nejvýkonnější Škoda Superb mezi oběma městy prosviští sedmkrát rychleji, za pouhých 50 minut.

Na škodovku se vydělává stále dlouho

Stejně jako před sto lety však trvá dlouho, než si člověk na nový vůz z Mladé Boleslavi našetří.

Zatímco na první model Voiturette pracoval schopný řemeslník tři roky, dnes potřebuje člověk s průměrným čistým příjmem 15 tisíc korun na nákup nejlevnější fabie 15 měsíců. V obou případech platí, že ušetřit musí celou výplatu.

ZLATÁ ÉRA. Mezi nejlepší období Škody patřila 30. léta 20. století, kdy vyráběla slavný model Popular, kterých vyrobila více než čtyři tisíce kusů.

S motorem za zády

Z více než 150 typů aut, která se od roku 1905 v Boleslavi vyráběla, největší slávy došly modely s motorem vzadu. Jejich éra začala výrobou prvního „embéčka“ čili Škody 1000 MB v roce 1964 a skončila Škodou 120 roku 1990.

V roce 1991 Škodu tehdejší česká vláda prodala německému koncernu Volkswagen, který s firmou převzal i tehdejší po dlouhé době první škodovku s motorem vpředu. Původního favorita postupně přetvořil na atraktivnější felicii, fabii a zvětšil na octavii a luxusní superb.

Automobilka, která dodnes ovládá zhruba polovinu českého trhu, spolu s ostatními tradičními evropskými a americkými výrobci čelí ostré konkurenci z Asie. Zároveň se však usazuje na východoevropských trzích, ale i v tak exotických zemích, jako je Indie a Čína. Pro domácí motoristy pak chystá nástupce populárních fabií a octavií.

MODERNÍ ŠKODA. V posledních letech mladoboleslavská automobilka chrlí 450 tisíc aut ročně. Mezi její pilíře patří fabia, octavia a superb. Chystá se na roomster a možná i yetiho.

ROADSTER. Autorem tohoto dokonce vyráběného modelu MTX byl známý český designér Václav Král.

Autor:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.