Škoda: Za sto let 10 milionů aut

  • 33
Letošní sté výročí zahájení výroby vozů v Mladé Boleslavi řadí největší tuzemskou firmu mezi nejstarší automobilky světa. Ve stejné době, kdy podnikatelé Laurin a Klement pod stejnojmennou značkou rozjížděli výrobní linky pro svůj první model Voiturette, na trhu působily z dodnes existujících značek jen Peugeot, Renault, Mercedes nebo Ford.

foto100 LET ŠKODOVEK
Pozor! Velká příloha


Od té doby se aut značky Laurin & Klement a její nástupkyně Škody vyrobilo již téměř deset milionů.

Zatímco po zahájení produkce v roce 1905 firma potřebovala dva roky na to, aby motoristům mohla nabídnout aspoň 44 vozů, dnes mladoboleslavská automobilka chrlí 450 tisíc vozů.

Na rozdíl od jediného modelu dnes firma stojí na třech „nohách“, které tvoří modely Fabia, Octavia a Superb. Vedle nich má u výrobních hal brzy zaparkovat roomster a možná i yeti.

AUTO PRO DVA. Prvním vozem z Mladé Boleslavi byl v roce 1905 model Voiturette od společnosti Laurin & Klement. Dosahoval maximální rychlosti 40 kilometrů za hodinu, a tak by na cestu z Prahy do Brna potřeboval šest hodin. Dnešní nejvýkonnější Škoda Superb mezi oběma městy prosviští sedmkrát rychleji, za pouhých 50 minut.

Na škodovku se vydělává stále dlouho

Stejně jako před sto lety však trvá dlouho, než si člověk na nový vůz z Mladé Boleslavi našetří.

Zatímco na první model Voiturette pracoval schopný řemeslník tři roky, dnes potřebuje člověk s průměrným čistým příjmem 15 tisíc korun na nákup nejlevnější fabie 15 měsíců. V obou případech platí, že ušetřit musí celou výplatu.

ZLATÁ ÉRA. Mezi nejlepší období Škody patřila 30. léta 20. století, kdy vyráběla slavný model Popular, kterých vyrobila více než čtyři tisíce kusů.

S motorem za zády

Z více než 150 typů aut, která se od roku 1905 v Boleslavi vyráběla, největší slávy došly modely s motorem vzadu. Jejich éra začala výrobou prvního „embéčka“ čili Škody 1000 MB v roce 1964 a skončila Škodou 120 roku 1990.

V roce 1991 Škodu tehdejší česká vláda prodala německému koncernu Volkswagen, který s firmou převzal i tehdejší po dlouhé době první škodovku s motorem vpředu. Původního favorita postupně přetvořil na atraktivnější felicii, fabii a zvětšil na octavii a luxusní superb.

Automobilka, která dodnes ovládá zhruba polovinu českého trhu, spolu s ostatními tradičními evropskými a americkými výrobci čelí ostré konkurenci z Asie. Zároveň se však usazuje na východoevropských trzích, ale i v tak exotických zemích, jako je Indie a Čína. Pro domácí motoristy pak chystá nástupce populárních fabií a octavií.

MODERNÍ ŠKODA. V posledních letech mladoboleslavská automobilka chrlí 450 tisíc aut ročně. Mezi její pilíře patří fabia, octavia a superb. Chystá se na roomster a možná i yetiho.

ROADSTER. Autorem tohoto dokonce vyráběného modelu MTX byl známý český designér Václav Král.