Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodaqua: Dánská škodovka umí plavat!

  10:38aktualizováno  10:38
Po silnicích se prohánějí nejroztodivnější exempláře škodovek. V Dánsku ale existuje jedna, která umí plavat. O auta, která mají s auty z Mladé Boleslavi společný pouze znak na kapotě, případně nezákladnější tvary a proporce, není na silncích nouze. Pořád ale tato monstra jezdí "jen" po tvrdém povrchu cest a obouvají pneumatiky.
Škodaqua

Škodaqua - Škodaqua v akci | foto: Škodamuzeum

foto100 LET ŠKODOVEK
Pozor! Velká příloha

Za Škodaqou - škodovkou, která je na silnici jak ryba na suchu a raději má mokrý živel, je třeba vyrazit do dánského města Glamsbjerg.

Mladoboleslavská automobilka slaví letos stoleté výročí, za dobu své existence pronikala navzdory okolnostem se svými auty i za západní hranice naší republiky.

Muzeum, které šíří slávu značky Škoda v Dánsku, sídlí od 3. srpna 2001 v areálu zámku Krengerup.

Mezi exponáty najdeme opravdový klenot, o kterém dost možná neví ani v Mladé Boleslavi. Jmenuje se Škodaqua, a přestože má tvary a velkou část mechanických dílů ze Škody 120 GLX, umí plavat. 

Škodaqua 1983/1999

Jak Škodaqua vznikla, vypráví Carsten Andersen, jeden ze zakladatelů Škodamusea.

Škodaqua začala bláznivým nápadem několika bývalých spolužáků. Guldborgsund - vesnička na jednom ze 406 dánských ostrovů pořádala závod netradičních plavidel.

Podnikaví přátelé se obrátili na místního prodejce Škody s dotazem, nemá-li staré auto, které by bylo možné přestavět pro tyto účely. Ten jim věnoval Škodu 120 GLX s datem výroby 1983.

.

Oficiální stránky dánského škodamuzea
Nadšenci se pustili do výroby unikátního plavidla. Svařovali, vyztužovali, utěsňovali... Auto přišlo o střechu - škodaqua je tak vlastně čtyřdveřový plovoucí kabriolet. Klasická polstrovaná sedadla nahradily dvě dřevěné lavice, které je možné vyndat. Škodaqua byla dokončena v roce 1999.

Pro situace, kdy selže utěsnění vozu, dostalo auto čerpadlo. Umístěné je u motoru a napájí se od původního zadního vyhřívaného okna.

K podvozku autoplavci připevnili sudy, to pro zvýšení stability. Aby se škodaqua mohla ve vodě pohybovat, dostala na zadní hnanou nápravu kola s lopatkami (kolesa). Motor i převodovka zůstaly beze změn. Kapitán tak má na výběr z pěti rychlostí pro pohyb vpřed a jednu pro couvání.

Škodaqua nakonec závod na ostrově Lolland nevyhrála, hned po závodě putovala zpátky k prodejci, který ji věnoval muzeu škodovek.

Škodaqua ale nezapadává v muzeu prachem. V roce 2002 byla spuštěna do vod jezera u zámku Krengerup, to se ale pro ni ukázalo příliš mělké. Každý podzim je pak unikátní škodovka jednou z atrakcí na dni dětí v Glamsbjergu, kde vozí návštěvníky po městském koupališti.

V červnu 2001 Škodaqua vyrazila na výlet do Kodaně, kde ji otestovali redaktoři největšího dánského automagazínu Bilmagasinet. Zkušební plavba se konala v přístavu na severu Kodaně, kde bydlí místní smetánka.

Dánské muzeum také oslavuje letošní sté výročí výroby škodovek. Momentálně čeká na jednoho z yetiů.

Na stránkách dánského Škodamuzea se píše, že jde pravděpodobně o jedinou ”kolesovou” škodu. Kdosi z Prahy prý jednou postavil Škodu 100 s lodním šroubem, a doplul s ní až do Drážďan.
Víte více? Stojí vám v garáži podobný unikát? Pište na auto@idnes.cz

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.