Škodě klesá prodej doma i na Západě

  • 96
Odstávka výroby a hromadná dovolená na dva dny, ohlášená nejprve na konec dubna a pak znovu na začátek května. Pokles prodeje na domácím trhu i v zahraničí. Nářky kolem silné koruny, která ztenčuje zisky. A potíže s tím, jak vnutit domácím zákazníkům novou fabii místo staré dobré (a hlavně levné) felicie. Z Mladé Boleslavi v poslední době přichází ledová sprška varovných zpráv, v níž jako by se roztékala dosavadní image Škody coby symbolu národní hrdosti a české šikovnosti. Padá okřídlený šíp k zemi vlastní vinou?

Anebo ho jen brzdí protivítr v podobě celosvětového útlumu poptávky po autech? Hlavní příčinou dnešních varovných zpráv bezpochyby zůstává skutečnost, že v Česku i ve světě se všeobecně kupuje méně aut než loni. Potíž Škody spočívá v tom, že jede z kopce o něco rychleji než celý trh, takže vyklízí pozice konkurenci, a to jak doma, tak v západní Evropě. Loňský a letošní rok se tak bezpochyby zapíše jako nejtěžší období v její novodobé historii od příchodu Volkswagenu.

Škoda  2001  2002
prodej v ČR 27 414 25 308
podíl na trhu v ČR 56 % 52 %
vývoz do EU 88 367 82 136
podíl na trhu EU 1,7 % 1,6 %
tržby * 39,6 mld. Kč 36,5 mld. Kč
zisk / ztráta * -91 mil. Kč 431 mil. Kč
Poznámka: * tržby a hospodářský výsledek jsou za 1. čtvrtletí, zbytek za období leden-duben.
Pramen: Škoda Auto, BCPP, ACEA
"Naším záměrem je zachovat prodeje a zisk na loňské úrovni. Ovšem, jak známo, posilující koruna je pro nás velkým břemenem. Abychom cíl splnili, musíme se zamyslet, jaká opatření učinit," prohlásil před časem finanční ředitel Škody Klaus Wulf. Pevná koruna Škodě vadí proto, že má méně peněz z vyvezených aut, které tvoří 80 procent odbytu. "Opatření" spočívají například v hromadném odstavení výroby, ve snaze přimět dodavatele ke snížení cen, nebo v oddálení investic.

Podle Wulfa lze například uvažovat o odkladu investic do přípravy strojů pro výrobu nové octavie, což by oddálilo její premiéru. Novou octavii už mají škodováčtí konstruktéři hotovou a vzhledem k obvyklému sedmiletému životnímu cyklu škodovek ji původně měli představit příští rok. Změna by měla být podobně významná, jako když VW spouští novou generaci vozu Golf. Wulf či bývalý šéf vývoje Škody Wilfried Bockelmann však naznačili, že nástup nové octavie by se mohl odložit, neboť dnešní verze se stále dobře prodává. Zahraniční analytici - například z renomované investiční banky Schroder Salomon Smith Barney - však ve své poslední zprávě o koncernu VW nadále předpovídají, že nová octavie přijde na trh už příští rok.

Úbytek investic proti loňsku, kdy Škoda dokončovala motorárnu a novou továrnu v Kvasinách, mimochodem výrazně vylepšil zisky firmy. "Srovnání prvního čtvrtletí letos a loni může být zkreslující. V celoročních číslech pro ně bude těžké překonat loňská čísla, zůstane-li pevná koruna," uvedl Martin Škaroupka, analytik společnosti Conseq Finance, která sleduje čísla o Škodě kvůli obchodování s jejími dluhopisy. S nástupem nové octavie nemusí Škoda nijak spěchat, jak ukazuje zkušenost s nástupem fabie. S tím totiž souvisí nynější pokles prodeje. Na počátku loňského roku se prodávaly oba modely najednou, takže Škoda dokázala oslovit více zákazníků.

Dražší fabie nyní sama nedokáže loňské výsledky utáhnout. Nový trumf Škody, limuzína Superb, se teprve rozbíhá a zatím nestihl do výsledků příliš promluvit - za první čtyři měsíce se na domácím trhu prodalo necelých 600 aut. Manévr spočívající v přesunu k majetnějším zákazníkům se zatím nepodařilo úspěšně dokončit ani v západní Evropě. Tam se od ledna do dubna prodalo o sedm procent méně škodovek než loni, zatímco celý západoevropský trh se smrskl jen o tři procenta. Ústup ze zavedených pozic trápí nejen Škodu, ale celý koncern Volkswagen.

Jeho nový šéf, někdejší ředitel BMW Bernd Pischetsrieder, nyní spřádá plány, jak tento trend zvrátit. Klíč má spočívat v promyšlenější struktuře sortimentu celého koncernu a v lepším rozvržení budoucích modelů tak, aby si jednotlivé značky uvnitř koncernu navzájem méně ukusovaly trh. První krok bude podle Pieschetsriedera spočívat v tom, že značka Audi dostane luxusnější image a bude se profilovat jako přímý konkurent BMW.

Velké světové automobilky se jen pomalu zotavují z krize

Světoví výrobci osobních automobilů se v poslední době potáceli v problémech. Ty jim přineslo celosvětové oslabení ekonomiky a velká konkurence na trhu, která je nutila snižovat ceny, a proto klesaly jejich zisky. Dubnová čísla prodeje však naznačují, že karta se začíná obracet a automobilky se pomalu začínají dostávat z krize. Alespoň pro Japonsko, přestože jeho ekonomika na tom příliš dobře není, to platí dvojnásob. Zdejší výrobci zápolili s problémy několik let, příchod evropských manažerů do čela několika firem, restrukturalizace a nové modely přesně šité podle požadavků zákazníka udělaly své.

Jak se kupují auta?
(01 - 04/2002, meziroční srovnání)
Největší japonští výrobci Toyota a Honda a také menší Nissan hlásí rekordní výsledky za uplynulý fiskální rok, který nedávno skončil. Toyota je podle
západní Evropa -2,8 %
Evropská unie -2,6 %
Dánsko +11,2 %
Británie +9,0 %
Lucembursko +7,8 %
Belgie +7,6 %
Island -30,1 %
Itálie -13,1 %
Švýcarsko -8,6 %
Rakousko -8,6 %
některých analytiků nyní tak rozjetá, že možná bude útočit z pozice čtvrté největší automobilky na světě na ještě vyšší příčky. "Toyota nyní směřuje k tomu, stát se globálním lídrem před GM," uvádí dokonce na internetové stránce Just-auto.com věnované automobilovému průmyslu jeden z analytiků. Polepšují si i ostatní výrobci - Mitsubishi i Mazda, kteří byli dlouho ve ztrátě, se konečně dostávají z červených čísel. Pro Japonce je nejdůležitější to, že se dokázali prosadit v USA. Na úkor zdejších kolosů General Motors, Fordu i německo-amerického DaimlerChrysler. Nyní zde ovládají necelých 27 procent trhu, do roku 2005 se chtějí dostat již na 30 procent.


O síle japonských výrobců svědčí i to, že na rozdíl od amerických automobilek, které po teroristických útocích na New York bojovaly o zákazníky velkými slevami a nulovými úroky u leasingů, nezlevnili. A přesto se díky kvalitě dokázali prosadit. Američtí výrobci sice doma ztrácejí, z krize se však již pomalu dostávají. V dubnu se počet registrací nových aut v USA zvedl meziročně o 2,8 procenta - nárůst prodeje zaznamenali jak GM, tak DaimlerChrysler. Jediný, komu prodej stále ještě klesá, je tak již jen Ford. A co Evropa? Zde je situace komplikovanější. Celkově se dá říci, že "starý kontinent" se na rozdíl od Japonska a částečně i USA ještě nevzpamatoval. Za období od začátku roku do dubna klesl počet registrací v západní Evropě oproti loňsku podle odhadů o 2,8 procenta, v Evropské unii o 2,6 procenta.

Jen za duben sice prodej zaregistroval mírný nárůst o jedno procento, odborníci však varují, že to bylo způsobeno spíše větším počtem pracovních dnů než v uplynulém roce. "Zatím nejsou žádné náznaky, že by se evropský trh s automobily začal nějak výrazněji zotavovat. A podle toho, jak se rýsují další objednávky, se nedá v nejbližších měsících čekat žádné výrazné zlepšení," uvedl pro Reuters analytik Deutsche Bank Christian Breitsprecher. Obecně se dá říci, že prodej nových aut v ekonomicky silných státech roste zejména v Británii a Dánsku, v Německu a ve Franci dochází ke stagnaci a nejhůře na tom jsou Itálie, Španělsko a Portugalsko. Co se týče značek, v Evropě jde podle odborníků nahoru nejvíce Peugeot, ztrácí naopak lídr trhu VW Gro up, jehož součástí je i mladoboleslavská Škoda. VW přitom doplácí na stagnaci ekonomiky na svém domácím trhu, v Německu. Proto se chce stále více orientovat i na americký a asijský trh. Nejhůře je na tom asi italský Fiat, který prodal o téměř pětinu vozů méně než vloni.

Vzestupy a pády automobilek
(počet zaregistrovaných vozů v lednu až dubnu v tisících, změna proti loňsku v %)

Značka registrace změna
VW Group 928,5 -7,8 %
VW 520,8 - 11,5
Audi 196,7 +7,4
Seat 128,8 -12,6
Škoda 82,1 -7,1
PSA Group
(Peugeot, Citroen)
781,6 +6,0
Ford Group
(Ford, Volvo, Land Rover, Jaguar)
605,5 -0,9
Renault 570,3 +3,6
GM Group
(Opel/Vauxhal, Saab)
510,5 -13,3
Fiat Group (Fiat, Lancia, Alfa Romeo) 462,7 -18,0
DaimierChrysler (Mercedes, Smart, Chrysler)  329,4 +4,7
BMW Group (BMW, Mini) 224,9 +20,2
Toyota + Lexus 222,7 +11,1
Nissan 127,9 -8,7
Hyundai 79,9 +7,7
Honda 60,6 +8,9
Mazda 51,3 +0,2
Suzuki 48,7 +3,4
Mitsubishi 43,9 -10,7
Celkem 5192,0 -2,8

Pramen: ACEA