Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bionafta není tak bio, jak se domníváme, ukazuje australská studie

  13:16aktualizováno  13:16
O prospěšnosti biopaliv se diskutuje snad od jejich vzniku. A to z různých úhlů: ekonomických, ekologických i zdravotních. Studie zveřejněná v Austrálii tvrdí, že bionafta z řepkového oleje je pro zdraví člověka nebezpečnější než klasická motorová nafta.
Biopalivu je vyčítán i negativní dopad na zemědělství a trh s potravinami a hovoří se také o jeho neblahých vlivech na motory.

Biopalivu je vyčítán i negativní dopad na zemědělství a trh s potravinami a hovoří se také o jeho neblahých vlivech na motory. | foto: AP

Výfukové plyny vzniklé spálením bionafty mají podle studie, kterou popisuje server ScienceNetwork Western Australia, na lidský organismus horší vliv než výfukové plyny vzniklé spálením klasické motorové nafty za stejných podmínek. Studie konkrétně zkoumala vliv výfukových plynů na epitelové buňky v dýchacím traktu. To jsou buňky, které jsou v našem organismu jakousi první obrannou linií před viry a cizími částicemi, které mohou vniknout do našeho těla.

Epitelové buňky mají sice vysokou schopnost regenerace, ovšem jejich výraznější porušení znamená pro člověka vyšší zdravotní rizika. Jak ukázala studie, tyto buňky dostávají od spalin z řepkové bionafty zabrat hned dvakrát. Spálením bionafty (palivo, které u nás oficiálně označujeme jako MEŘO) za stejných podmínek jako u klasické nafty totiž v rámci experimentů vznikalo více škodlivin. Bionafta produkovala více oxidu uhelnatého, oxidu uhličitého, oxidu dusičitého i oxidu siřičitého, snížila se jen produkce oxidu dusnatého. Větší produkci škodlivin oproti naftě vykazovala i směs 20 % bionafty a 80 % motorové nafty.

Vědci vystavili epitelové buňky vzniklým výfukovým plynům po dobu 24 hodin. Zjistili, že životaschopnost buněk vystavených plynům vzniklým spálením bionafty byla výrazně nižší než v ostatních případech. To je jednak dáno vyšší koncentrací škodlivin (vliv měly především CO2 a NOx), ale také větším množstvím malých částic ve vzorcích spalin.

Bionafta a její směsi produkovaly výrazně více částic, které nezachytí ani filtry, než nafta. Tyto malé částice se ve formě aerosolu drží ve vzduchu déle než větší prachové částice, které umí filtry zachytit. Mají větší specifický povrch a to znamená, že se na ně může vázat více škodlivých látek. Ty pak pronikají do dýchacího systému, kde napáchají další škodu.

Malé částice totiž člověk hůře vykašlává, a tak v těle zůstávají déle než klasické prachové částice či saze. Působením miniaturních částeček se podle studie výrazně zvyšuje riziko zanícení tkáně. Údajně ekologická bionafta se tak bude muset opět bránit kritice. Tomuto palivu je vyčítán i negativní dopad na zemědělství a trh s potravinami a hovoří se také o jeho neblahých vlivech na motory.





Nejčtenější

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Neil Eamonn Smith na elektrickém skútru vycházejícím z legendárního stroje ČZ...
Českou motocyklovou legendu křísí Brit. Jeho prase jezdí na baterky

Brit Neil Eamonn Smith se nejdřív zamiloval do Prahy, pak si tu našel manželku i životní cíl: znovuobnovil ikonickou značku československých skútrů z 60. let. ...  celý článek

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Jak na rallye připravit Škodu Fabia R5
VIDEO: Jak se chystá rallyový speciál. Vše rozhodne šotolina

O nadcházejícím víkendu vystartují rallyové speciály na trať slavné „Bohemky“. První etapa pátého podniku Mistrovství ČR začíná v sobotu 1. července ve 14...  celý článek

Další z rubriky

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

BMW Řada 3 M3 DTM / 1 z 54
BMW Řada 3 M3 DTM / 1 z 54

r.v. 2013, naj. 3 000 km, benzín
2 159 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.