Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škodovka chystá nový vůz. Levnější než octavii a větší než fabii

  19:34
Mladoboleslavská automobilka připravuje nový vůz. Má být určen pro ty, kterým je fabia příliš malá, na octavii ale nemají peníze. Škodovka, která má pracovní název A Entry, by mohla vyjet na silnice už příští rok. Automobilka už má hotovou první maketu nového auta, zjistila MF DNES.

Z předfaceliftové octavie vyráběné v letech 2004-2008 by měla nová levná škodovka podědit nekteré díly. Laciná škodovka ale bude o něco menší | foto: Škoda

Škoda Auto intenzivně dokončuje model, který bude mířit hlavně na méně movité zákazníky, kteří přesto chtějí větší auto.

"Ten vůz vypadá velmi dobře. Jeho největší předností bude nízká cena," řekl časopisu Škodovácký odborář předák Jaroslav Povšík. Šéf automobilky Reinhard Jung už dříve uvedl, že by nové auto mělo stát kolem 260 tisíc korun.

Automobilka vzhled svého nového modelu kvůli konkurenci úzkostlivě tají. A proto k jeho vývoji oficiálně odmítá sdělit jakékoliv detaily. "Mohu jen říct, že pracujeme na vývoji nových modelů. Víc to komentovat nemůžu," prohlásil mluvčí fabriky Evžen Krauskopf.

Škoda chce snížit náklady na nové auto například tím, že jeho vývoj bude levnější. Použije na něj část dílů, které už vyrábí na jiné modely nebo vyráběla ještě nedávno.

Svědčí o tom i hlasy od dodavatelů. "Řekli nám, že máme být připraveni na oživení výroby dílů, které jsme dodávali pro předchůdce současné verze oktávie," potvrdil jeden z dodavatelů, který si přál zůstat v anonymitě. Automobilka je oslovila, aby měli připravené nástroje na výrobu dílů, které byly na octaviích vyráběných mezi roky 2004 až 2008.

Z toho si lze udělat přibližný obrázek, jak by mohl nový "hybrid" vypadat. Šetřit se bude nejen na vývoji, auto bude mít jinou výbavu nebo méně bezpečnostních prvků. "Bude trošku menší než současná octavia. Bude mít slabší motory, jinou výbavu," naznačil před časem Jung hlavní rozdíly mezi novým levnějším vozem a jeho vyvinutější, starší sestrou octavií.

"Recyklace" již používaných dílů do nových modelů není v koncernu Volkswagen ničím novým. Například Seat Exeo je z velké části auto složené z dílů na Audi A4, i když se na první pohled liší přední maskou. Řada prvků je ale naprosto shodná.

A jak se bude nová škodovka jmenovat? Zatím nese pracovní název A Entry. Pokud by Škoda chtěla zalovit ve své historii jako u superbu, favoritu, felicie, či octavie, nabízí se jméno Škoda Popular.

A Entry má být odpovědí například na úspěšnou Dacii Logan, která zaznamenala v Evropě prudký růst díky šrotovnému. "Strategie vyrobit levné a velké auto je určitě správná, existuje skupina lidí, kteří si ho koupí," míní Radek Donner z NH Cars, jednoho z největších tuzemských prodejců vozů Škoda.

Nové velké levné auto bude už šestou modelovou řadou, kterou automobilka má. Přibude k ní brzo i sedmá: miniauto na koncernovém podvozku. Už příští týden představí automobilka omlazenou podobu svých vozů fabia a roomster, které letos patří v odbytu k nejproblémovějším modelům. Daří se naopak větším vozům, které Škoda uvedla na trh v posledním roce. U kombíku superbu čeká dokonce automobilka letos další růst kapacity.

Tour končí po 14 letech

Velkým levným autem je pro Škodu zatím Octavia Tour. Model uvedený v roce 1996 je jedním z nejdéle vyráběných aut v historii koncernu Volkswagen beze změn.

Automobilka si mohla dovolit snížit jeho cenu především tím, že se ji po určitém počtu vyrobených vozů zaplatil vývoj. O vozy Tour je velký zájem hlavně na východních trzích, jeho cena se dostala až pod tři sta tisíc korun. Východní trhy ale v posledních měsících téměř zkolabovaly. Teď pro "staré" octavie hledá Škoda Auto následníka. Konec touru už automobilka oficiálně oznámila na letošek.

Spása pro Vrchlabí

Na nový model napjatě čeká i více než tisícovka zaměstnanců ve škodováckém závodě ve Vrchlabí. Ten původně měl získat výrobu koncernových minivozů, ta ale nakonec půjde do Bratislavy.

Vrchlabský závod, do kterého automobilka narozdíl od Mladé Boleslavi a Kvasin příliš neinvestovala, tak po skončení výroby vozů Tour nemá dostatečné využití, i když se na jaře do Krkonoš přesune výroba části octavií z Bratislavy.

Představitelé Volkswagenu ale několikrát řekli, že ho nezavřou. Pro zachování výroby potřebují ročně ve Vrchlabí vyrobit nejméně 70 tisíc aut ročně.

Cenová válka a nadbytek výrobních kapacit automobilek bude mít dopad i na hospodaření Škody Auto. Už v pololetí zisk klesl o více než 60%, především kvůli špatnému odbytu. Za celý loňský rok ještě výsledky nezveřejnila, šéf automobilky Reinhard Jung ale v týdeníku Škodovácký odborář uvedl, že firma bude za celý rok v zisku. Podle Junga je zisk nízký, částečně ho ale ovlivnily vysoké investice do výroby nových superbů.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...