Z předfaceliftové octavie vyráběné v letech 2004-2008 by měla nová levná škodovka podědit nekteré díly. Laciná škodovka ale bude o něco menší

Z předfaceliftové octavie vyráběné v letech 2004-2008 by měla nová levná škodovka podědit nekteré díly. Laciná škodovka ale bude o něco menší | foto: Škoda

Škodovka chystá nový vůz. Levnější než octavii a větší než fabii

  • 1068
Mladoboleslavská automobilka připravuje nový vůz. Má být určen pro ty, kterým je fabia příliš malá, na octavii ale nemají peníze. Škodovka, která má pracovní název A Entry, by mohla vyjet na silnice už příští rok. Automobilka už má hotovou první maketu nového auta, zjistila MF DNES.

Škoda Auto intenzivně dokončuje model, který bude mířit hlavně na méně movité zákazníky, kteří přesto chtějí větší auto.

"Ten vůz vypadá velmi dobře. Jeho největší předností bude nízká cena," řekl časopisu Škodovácký odborář předák Jaroslav Povšík. Šéf automobilky Reinhard Jung už dříve uvedl, že by nové auto mělo stát kolem 260 tisíc korun.

Automobilka vzhled svého nového modelu kvůli konkurenci úzkostlivě tají. A proto k jeho vývoji oficiálně odmítá sdělit jakékoliv detaily. "Mohu jen říct, že pracujeme na vývoji nových modelů. Víc to komentovat nemůžu," prohlásil mluvčí fabriky Evžen Krauskopf.

Škoda chce snížit náklady na nové auto například tím, že jeho vývoj bude levnější. Použije na něj část dílů, které už vyrábí na jiné modely nebo vyráběla ještě nedávno.

Svědčí o tom i hlasy od dodavatelů. "Řekli nám, že máme být připraveni na oživení výroby dílů, které jsme dodávali pro předchůdce současné verze oktávie," potvrdil jeden z dodavatelů, který si přál zůstat v anonymitě. Automobilka je oslovila, aby měli připravené nástroje na výrobu dílů, které byly na octaviích vyráběných mezi roky 2004 až 2008.

Z toho si lze udělat přibližný obrázek, jak by mohl nový "hybrid" vypadat. Šetřit se bude nejen na vývoji, auto bude mít jinou výbavu nebo méně bezpečnostních prvků. "Bude trošku menší než současná octavia. Bude mít slabší motory, jinou výbavu," naznačil před časem Jung hlavní rozdíly mezi novým levnějším vozem a jeho vyvinutější, starší sestrou octavií.

"Recyklace" již používaných dílů do nových modelů není v koncernu Volkswagen ničím novým. Například Seat Exeo je z velké části auto složené z dílů na Audi A4, i když se na první pohled liší přední maskou. Řada prvků je ale naprosto shodná.

A jak se bude nová škodovka jmenovat? Zatím nese pracovní název A Entry. Pokud by Škoda chtěla zalovit ve své historii jako u superbu, favoritu, felicie, či octavie, nabízí se jméno Škoda Popular.

A Entry má být odpovědí například na úspěšnou Dacii Logan, která zaznamenala v Evropě prudký růst díky šrotovnému. "Strategie vyrobit levné a velké auto je určitě správná, existuje skupina lidí, kteří si ho koupí," míní Radek Donner z NH Cars, jednoho z největších tuzemských prodejců vozů Škoda.

Nové velké levné auto bude už šestou modelovou řadou, kterou automobilka má. Přibude k ní brzo i sedmá: miniauto na koncernovém podvozku. Už příští týden představí automobilka omlazenou podobu svých vozů fabia a roomster, které letos patří v odbytu k nejproblémovějším modelům. Daří se naopak větším vozům, které Škoda uvedla na trh v posledním roce. U kombíku superbu čeká dokonce automobilka letos další růst kapacity.

Tour končí po 14 letech

Velkým levným autem je pro Škodu zatím Octavia Tour. Model uvedený v roce 1996 je jedním z nejdéle vyráběných aut v historii koncernu Volkswagen beze změn.

Automobilka si mohla dovolit snížit jeho cenu především tím, že se ji po určitém počtu vyrobených vozů zaplatil vývoj. O vozy Tour je velký zájem hlavně na východních trzích, jeho cena se dostala až pod tři sta tisíc korun. Východní trhy ale v posledních měsících téměř zkolabovaly. Teď pro "staré" octavie hledá Škoda Auto následníka. Konec touru už automobilka oficiálně oznámila na letošek.

Spása pro Vrchlabí

Na nový model napjatě čeká i více než tisícovka zaměstnanců ve škodováckém závodě ve Vrchlabí. Ten původně měl získat výrobu koncernových minivozů, ta ale nakonec půjde do Bratislavy.

Vrchlabský závod, do kterého automobilka narozdíl od Mladé Boleslavi a Kvasin příliš neinvestovala, tak po skončení výroby vozů Tour nemá dostatečné využití, i když se na jaře do Krkonoš přesune výroba části octavií z Bratislavy.

Představitelé Volkswagenu ale několikrát řekli, že ho nezavřou. Pro zachování výroby potřebují ročně ve Vrchlabí vyrobit nejméně 70 tisíc aut ročně.

Cenová válka a nadbytek výrobních kapacit automobilek bude mít dopad i na hospodaření Škody Auto. Už v pololetí zisk klesl o více než 60%, především kvůli špatnému odbytu. Za celý loňský rok ještě výsledky nezveřejnila, šéf automobilky Reinhard Jung ale v týdeníku Škodovácký odborář uvedl, že firma bude za celý rok v zisku. Podle Junga je zisk nízký, částečně ho ale ovlivnily vysoké investice do výroby nových superbů.