Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodovky budou z umělé hmoty

  9:24aktualizováno  9:24
Škoda zkouší nový vynález, kterým by mohla utéct konkurenci. V novém voze Roomster zkouší použít víc umělých hmot místo tradiční oceli nebo skla. „Hledáme inovace, například jak nahradit ocel jinými materiály na bázi plastu,“ uvedl šéf Škody Detlef Wittig. Novinku vidí Wittig jako příklad toho, kam by měl jít celý český autoprůmysl - od levné výroby k novým nápadům. Tudy chce vést i Škodu.
Škoda Auto, automobil, pneumatika

Škoda Auto, automobil, pneumatika - Škoda Auto - ilustrační foto | foto: Škoda AutoiDNES.cz

ČTĚTE VELKÝ ROZHOVOR S DETLEFEM WITTIGEM ...zde

* Šéf Škody: Víc českých dělníků už nepotřebuji

*U nového roomsteru se zkoušejí plasty místo skla a oceli

* Šéf Škody chce víc takových vynálezů v Česku


Roomster, který se ukáže světu příští měsíc, ještě tolik převratný nebude. Ale „jednoho dne“ by toto auto, které je netradiční i svou vizáží, mohlo mít z plastů zadní dveře, okna nebo části náprav.

Škodě utekly obrázky roomsteru

Více ZDE

Výrobci aut hledají čím dál častěji možnosti, jak nahradit drahou ocel nebo sklo plastem. „Je to logické, cena oceli šla nahoru čím dál rychleji,“ vysvětluje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. „Není to ale návrat k trabantům, ten byl z laminátu,“ dodal Šípek. Plasty jsou také lehčí a auto díky tomu má menší spotřebu.

Novinka z Liberce
Nový trend už loni ukázal liberecký podnik Peguform, dnes Cadence Innovation, když oznámil velkou investici do vývoje takzvaných „polykarbonátů“ pro využití v autech. Cadence, jeden z důležitých dodavatelů Škody, se chystá na Liberecku stavět nový závod na výrobu polykarbonátových skel.

Polykarbonát je zvláštní druh, který si pro své vlastnosti získává čím dál větší oblibu. Je totiž pevný, lehký a pružný, vysoce odolný proti nárazu, používá se například do čoček u brýlí. Cadence se ve vývoji spojil s podnikem General Electric a německým Bayerem.

Polykarbonátová skla se ve světě už vyrábějí, jejich většímu rozšíření brání to, že jdou při mechanickém namáhání lehce poškrábat. Americké ministerstvo dopravy už dalo povolení používat takové materiály na všechna skla kromě předního. Podobný materiál už využil na střešní okno například Mercedes pro vůz třídy A. Německá Hella používá polykarbonáty například na světla.

„Připravujeme takovou technologii, která bude mít tak odolnou ochrannou vrstvu, že bude možné materiál použít i na zadní sklo automobilu,“ řekl loni v listopadu šéf firmy Pavel Neuman. Polykarbonáty mají i další výhody. „Dají se dobře tvarovat a jsou bez problémů recyklovatelné,“ dodal investiční ředitel Cadence Innovation Lubošl Kos.

Zlepšováky hledá každý
Automobilky neustále bojují s rostoucí hmotností, na druhou stranu si nemohou dovolit kompromisy v bezpečnosti. Plasty jsou lehčí, výrobně jednodušší a levnější. Ford montuje do svých dodávek již od roku 1991 zadní listové pružiny z plastů, plastová příčná listová pera měl už sportovní Chevrolet Corvette z roku 1984.

Renault dělá blatníky z plastu od poloviny 90. let. V oblibě je také lehký hliník, Audi z něj v roce 1999 udělalo celý model A2. V interiérech se stále více uplatňují recyklované materiály. Porsche, Audi nebo BMWdělají keramické brzdy.

Nové nápady mají podle šéfa Škody pomoci Česku v tom, aby rostla jak ekonomika, tak platy. Na autech je nyní země hodně závislá. Loni se jich díky nástupu kolínské automobilky vyrobilo 600 tisíc. Včera statistici zveřejnili nová čísla, že celý průmysl roste o sedm procent, ale výroba aut skoro o 28 procent. Roste i prodej nových aut - loni o 7,6 procenta na 166 423 aut.

ČTĚTE VELKÝ ROZHOVOR S DETLEFEM WITTIGEM ...zde

Autoři: ,




Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Audi A5 2.0 TDI 2012 ·
Audi A5 2.0 TDI 2012 ·

r.v. 2012, naj. 77 112 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.