Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodovky, kterými jsme mohli jezdit: locusta a třídveřový favorit

  11:52aktualizováno  11:52
Sportovní kupé, které bylo schopno jet rychlostí až 173 kilometrů za hodinu, třídveřový hatchback, který se nápadně podobal první generaci Vokswagenu Golf, kabriolet Škody 1000 nebo třídveřová Škoda Favorit vytvořená italskými designéry.

Škoda P760 s karoserií od Giugiara | foto: iDNES.cz

To jsou jen některé ze škodovek z let 1960 a 1990, jejichž vývoj skončil ve fázi prototypu. Někdy byly příčinou technické problémy, častěji za to ale mohla chybějící koncepce automobilového vývoje v tehdejším Československu a dalších zemích takzvaného východního bloku.

Škoda P760 s karoserií od Giugiara

Jedním z nejnadanějnějších projektů byla Škoda 760, vznikající ve spolupráci s východními Němci. V plánu bylo, že v roce 1975 se vyrobí 600 tisíc kusů vozů s motorem vpředu.

Tři sta tisíc v tehdejším Československu, druhá polovina v NDR. Československá strana měla zajistit především výrobu motorů, spojek a zadních náprav, Němci měli dodávat převodovky, přední nápravy, řízení a řadu dalších položek.

Kupé Škoda 783Roadster Š 911 s otevřenou střechouŠkoda Furgonet




První funkční vzorek Škody 760 s motorem 1,1 litru absolvoval do roku 1973 přes 50 tisíc kilometrů. Poté byl do vozu namontován silnější motor 1,3 litru.

Na designu karoserie se v roce 1973 podílela firma z Turína Ital Design pod vedením jejího šéfa Giorgetta Giugiara.

Prakticky už při jejím vytváření ale začínalo být stále jistější, že projekt Škody 760 neskončí úspěšně. Na vině byla německá strana.

Definitivní zastavení padlo v dubnu 1973 po projevu Ericha Honeckera, šéfa východoněmecké komunistické strany SED.

"Předložená koncepce dalšího rozvoje výroby osobních automobilů v NDR není ještě zralá k rozhodnutí,“ uvedl Honecker, který tak nad Škodou 760 prakticky udělal kříž. Československá strana projekt oficiálně uzavřela o rok později.

Chcete vědět více?

Jak vypadaly škodovky, které se nikdy nedostaly do sériové výroby? Jaké škodovky do terénu vznikaly na Novém Zélandě? A jak vypadala bugina pro zábavu s logem Škoda? Dočtete se v zítřejší příloze MF DNES.

Škoda Locusta

Zdroj: Škoda, zapomenuté vozy 1960 – 1990, vydalo nakl. Grada Publishing

Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.