Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodovky, na které se nedostalo

  14:44aktualizováno  14:44
Uměly plavat po vodě, v eleganci se vyrovnaly italským vozům, možná byly inspirací i pro první volkswagen. Jen měly tu smůlu, že přišly v nevhodnou dobu. Historie Škody je mimořádně bohatá na modely, které zůstaly ve stádiu prototypu.

Fotografie prototypů škodovek najdete ve FOTOGALERII

Někdy se jednalo jen o zkoušku jiného řešení, ale častěji nebylo na jejich výrobu dost odvahy, případně peněz.

Občas také předběhly dobu a zůstaly nepochopeny, jako v případě "lidového" vozu 932 z 30. let.

Auto se vzduchem chlazeným motorem vzadu se nápadně podobá pozdějšímu "brouku" od Ferdinanda Porsche.
 
Hlavně éra reálného socialismu je lemována řadou skvělých studií. V době, kdy ostatní automobilky komunistického bloku spoléhaly na licenci nebo předválečnou technologii, dokládají prototypy pozoruhodnou snahu Škody zachovat vlastní vývoj.

Při pohledu na giugiarovy karosérie ze 70. let by se dalo usuzovat, že Škoda v té době patřila k nejmodernějším automobilkám na světě. Místo toho však z bran závodu vyjížděly vozy se zastaralou koncepcí a Češi hledali politické důvody, proč tomu tak je.

Oblíbený byl argument, že Rusové nechtějí, aby škodovky byly lepší než sovětské lady. Skutečnost však byla mnohem prozaičtější. Hospodářská izolace a nedostatek peněz.    

Přečtěte si: Škoda–Wartburg-Trabant: svatba se nekonala

Škoda – Wartburg -Trabant
Celých devět let pracovali českoslovenští a východoněmečtí konstruktéři na společném automobilu. Z ambiciózního projektu, který byl v roce 1970 odstartován pod označením P760, zbylo nakonec jen fiasko ...VÍCE

"Když jsem v 50. letech nastoupil do Mladé Boleslavi, byl jsem v Cechu konstruktérů a naivně se domníval, jak jsem důležitý," vzpomíná legendární konstruktér a designér Václav Král. "Rychle jsem ale zjistil, že o nových modelech rozhodují hlavně technologové a ekonomové."

ZVLÁŠTNÍ PŘÍLOHA
100 LET AUT ŠKODA

články, foto, anketa

Protože se v socialistickém Československu šetřilo prakticky všude, šance měla jen ta nejlevnější řešení s perspektivou velkosériové výroby.

Peníze stály i za koncepcí motoru vzadu, která se poprvé prosadila ve Škodě 1000 MB v roce 1964. "Zkoušely se všechny varianty. Motor vpředu a pohon předních kol, motor v předu a pohon zadních kol. Nakonec ale zvítězilo řešení, které tehdy bylo moderní a nejlevnější," vzpomíná Václav Král. "Motor vzadu používaly fiaty i renaulty a měly s ním úspěch. Navíc k němu nebylo potřeba kloubové hřídele, které tehdy u nás nikdo neuměl vyrobit."

Jenže už koncem 60. let bylo všem jasné, že motory vzadu nemají budoucnost. A přišla éra nejslavnějších prototypů, které pro škodovku navrhl Giugiaro. "Nic bych za to nedal, že práce pro Škodu byla vůbec první Giugiarovou zakázkou poté, co se osamostatnil." míní Václav Král. Slavný Ital původně začínal jako zaměstnanec Studia Bertone.

Náklady, které by přinesla změna koncepce pohonu, byly začátkem 70. let shledány příliš velkými. A tak motor vzadu vydržel ve škodovkách až do roku 1987, kdy se objevily první favority.

Pro své nápady, které ve škodovce odmítly, našel Giugiaro uplatnění u Volkswagenu. Předobrazem bestsellerů Passat a Golf jsou právě prototypy z Mladé Boleslavi.

První "lidové" auto, typ 932
Malý vůz se čtyřdobým vzduchem chlazeným motorem uloženým podélně za zadní nápravou a pohonem zadních kol měl pomoci motorizovat Československo po vzoru amerického Fordu.

Vznikl podle návrhu tehdejšího vrchního ředitele Karla Hrdličky, který prosazoval jednoduché auto, dostupné širokým vrstvám obyvatelstva. Psal se rok 1932 a do představení legendárního "brouka" zbývalo ještě několik let. Zatímco se ale "brouk" dočkal desetimiliónových sérií, Škoda 932 byla vyrobena v jediném exempláři.

Proudnicové období přineslo unikáty
Ohromující úspěch Tatry 77 s proudnicovou karosérií zanechal své stopy i v mladoboleslavské automobilce. V roce 1935 vznikl prototyp reprezentativní limuzíny Škoda 935 s čtyřválcovým dvoulitrovým motorem o výkonu 55 koní. U tohoto vozu s délkou 3,8 metru automobilka poprvé použila řešení, které se po více než 40 letech uplatnilo také u řady Š 105/120. Chladič za přední maskou sloužil motoru umístěném před zadní nápravou.

Z roku 1938 pochází hypermoderní autobus s proudnicovou karosérií, který odvážně zavrhl tehdy běžnou koncepci motoru vpředu a umístil jej dozadu. Třínápravový autobus Škoda 532 měl páteřový rám a nezávislé zavěšení všech kol. Uvezl 35 cestujících a volant byl umístěn uprostřed za čelním sklem. Autobus poháněl naftový šetiválec s objemem osm litrů, ke kterému se dalo vejít zvláštními dvířky umístěnými na obou bocích karosérie. Dobové příručky uváděly, že motor se díky tomu dá "opravovat i během jízdy".

Babeta, co nešla do světa
V roce 1951 vznikl prototyp obojživelného vojenského auta s oběma poháněnými nápravami a lodním šroubem pro plavbu po vodě. Na suchu dosahoval vůz rychlosti 85 km/h, ve vodě zpomalil na 10 km/h. Do auta se vešla čtyřčlenná posádka i s lehkým kulometem, dvěma puškami a samopalem. K výbavě patřil i krumpáč, lopata a dvě pádla. Prototyp s číslem 972 byl vyroben pouze v pěti kusech, jeden se dochoval ve Vojenském muzeu v Lešanech u Prahy. Jeho ředitel Aleš Knížek
jej vyzkoušel v praxi. "Není to špatné auto, jen má nedořešené chlazení a přehřívá se mu motor."

Daleko lépe si vedla Škoda 973 přezdívaná Babeta, která vznikla o rok později. Zvládala 60ti centimetrové brody, 58% stoupání a byla mnohem lépe ovladatelná, než její předobraz, americký Jeep. Přesto byla postavena jen třicetikusová série a československá armáda místo ní dostala sovětské gazy.

Nastupuje Italdesign
V druhé polovině 60. let automobilka plánovala výrobu dvou samostatných modelových řad. První vůz měl být menší, s motory 900 a 1100 cm3, druhý větší, s motory 1250 a 1500 cm3. Obě auta měla mít motor vpředu, zkoušela se varianta pohonu předních i zadních kol. Pro větší vůz byl vyvíjen nový motor s modernějším rozvodem OHC.

V letech 1967-1979 vznikly desítky prototypů vozů se všemi myslitelnými variantami karosérie. Podíleli se na nich škodováčtí designéři, ale nejzajímavější jsou prototypy z přelomu 60. a 70. let, kdy škodovce své návrhy dodávala tehdy začínající Giugiarova firma Ital Design.

Ani jeden z odvážných plánů se však neuskutečnil. Místo moderního nástupce Škody 1000 MB přišel v roce 1969 jen facelift v podobě Š 100. Modelová řada Š 105/120 z roku 1976 byla také jen variací na staré téma.

Zapomenuté verze
Slavné "embéčko" Škoda 1000 mohlo vypadat úplně jinak. Vznikly přibližně dvě desítky podob, z nichž některé byly hodně bizarní. Uvažovalo se například o "vagónové" karosérii s velmi krátkou přídí a dlouhou zádí, která by se v případě čelní nehody mohla stát posádce osudnou.

Bertoneho skici Škody Favorit

Realističtěji vypadal projekt kombíku "tisícovky" s naležato umístěným motorem pod podlahou kufru. Na první pohled zvláštní řešení mělo svůj sériový vzor v podobě volkswagenů, ale do výroby se nakonec nedostalo.

Stejně tak nedošlo ani na Š 1000 Roadster, která měla problémy s tuhostí karosérie. Traduje se, že jediný funkční vzorek se rozlomil na železničním přejezdu.

Neuskutečnila se ani výrazná modernizace modelové řady 105/120. V roce 1980 vznikl prototyp Transaxle s motorem vpředu a pohonem zadních kol, u kterého přenos točivého momentu od motoru zajišťoval dlouhý spojovací hřídel do převodovky, která byla spolu s rozvodovkou součástí zadní nápravy.

Vůz byl oproti sériovým vozům mnohem tišší a měl lepší přístup k motoru při opravách.

Zelenou nedostaly ani karosářské varianty Favoritu. Sedan, kupé i typ s vysokou prosklenou karosérií Savana kombi skončily v zapomnění.

Nerealizované škodovky posledních let

Škoda Tudor

Čtěte také: Češi touží po kupé škodovky. Škoda Tudor dvakrát jinak

Škoda Roomster

Studii Roomster představila mladoboleslavská automobilka na mezinárodním frankfurtském autosalonu v roce 2003 ... VÍCE

Škoda Yeti

Yeti
Nový živočišný druh z Mladé Boleslavi je, narozdíl od svého většího a staršího himalájského kolegy, přívětivější a společenštější ... VÍCE

Prototyp roadsteru Škody 1000 MB se snímací střechou hard-top

Studie Škody 1000 MB v provedení kombi, které se do výroby nedostalo

Obojživelná Škoda MOŽ - 2, typ 972

Škoda Babeta (typ 973), svoje neoficiální jméno dostala při natáčení filmu "Kdyby tisíc klarinetů"

Škoda Favorit - Bertoneho skici

Škoda Furgonet se do sériové výroby také nedostal

Škoda 720 od ItalDesignu

Škoda 1100 GT (1971): prototyp z Ústavu pro výzkum motorových vozidel

Škoda 532 (1939)

Škoda 932 (1932)

Škoda 935 (1935)

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.