Škodovky s motory 1.6 se zbavily plynových bolestí

Problémy, které dosud existovaly s úpravami motorů Škoda Felicia 1.6 a Škoda Octavia 1.6 a některých dalších automobilů na plyn, jsou i v Česku vyřešeny.
Problémy, které dosud existovaly s úpravami motorů Škoda Felicia 1.6 a Škoda Octavia 1.6 a některých dalších automobilů na plyn, jsou i v Česku vyřešeny. Ministerstvo dopravy totiž schválilo k použití - a ve Škodách 1.6 dokonce za nejjednodušších a nejlevnějších úředních formalit - v zemi vůbec první techniku založenou na přímém vstřikování plynu. "Jedná se o holandské zařízení AG Autogas Systems. Je k dispozici pro škodovky s motory 1.6, ale i pro šest desítek dalších modelů," říká Tomáš Hanzl, předseda LPG klubu, který sídlí v Brandýse nad Orlicí a sdružuje zájemce o cestování na propan-butan z celé re publiky. Hanzl rovněž zastupuje holandskou firmu v Česku. Plynová technika, která dosud byla v tuzemsku k dispozici, hlavně vozům Škoda s motory 1.6 nesvědčila. Výjimečné nebývaly zpětné zášlehy směsi paliva do sacího potrubí, které se často roztrhlo. "Dosud obvyklé potíže s poničeným sacím potrubím a někdy i vzduchovým filtrem, které v minulém období vedly k omezení, či snad dokonce k zastavení přestaveb vozů Škoda s motory 1.6 a jiných aut s plastovým sáním na propanbutanový pohon, jsou vyřešeny tím, že při přímém vstřikování paliva už není sací potrubí naplněno plynnou směsí," zjednodušeně vysvětluje Tomáš Hanzl. "Novinka AG Autogas Systems představuje další vývojový stupeň automobilové plynové techniky. Sice to ještě není plnohodnotné vícebodové vstřikování, ale každopádně jde o špičku z toho, co je v zemi k mání," uvádí Jiří Konečný, šéf odboru ministerstva dopravy, kde zmíněné výrobky schvalují k použití v motorových vozidlech. Tomáš Hanzl tvrdí, že nové zařízení posunuje - pokud se týká výkonů a spotřeby - cestování s autem upraveným na propanbutanový pohon ke kvalitě takřka srovnatelné s benzinem, přičemž náklady na plyn jsou asi poloviční a úspora představuje zhruba korunu na každém kilometru. Novinka s montáží do vozu stojí 36 tisíc korun s válcovou a téměř 40 tisíc s toroidní nádrží, umístěnou v prostoru rezervního kola a nezmenšující kufr. Ve srovnání s původní a i v tuzemsku už takřka desetiletí používanou plynovou technikou pro nejjednodušší staré karburátorové škodovky či žigulíky to je zhruba trojnásobek. Majiteli moderního vozu se tedy investice do špičkové techniky vrátí po 35 tisících až 40 tisících kilometrech. To pro rodinného motoristu představuje zhruba tři roky ježdění, zatímco u mnoha firem zmíněnou porci kilometrů auta zvládají ani ne za rok. "Stará a jednoduchá plynová zařízení, která umožňovala jízdu s výkonem zhruba o deset procent nižším, a naopak spotřebou zvýšenou až o deset procent ve srovnání s benzinem, montovalo v zemi zhruba 450 firem, někdy i v garážích. S novou technikou však budou pracovat jen opravdoví, dobře vyškolení a kvalitně vybavení odborníci. Předpokládám, že v zemi bude jen dvacet až třicet dealerů," doplňuje Tomáš Hanzl. Vývoj a výroba plynové techniky se dostaly nejdál v Itálii a v Nizozemsku, přičemž ve druhé ze zmíněných zemí mají větší zkušenosti se zařízeními sice dražšími, ale technicky dokonalejšími. Například systém s přímým vstřikem plynu se v Nizozemsku využívá už čtyři roky a jako světová novinka tam je nyní připraveno také vícebodové vstřikování plynu. "To se do Česka jakožto technika pro nejmodernější auta dostane už začátkem roku 2001," sděluje Tomáš Hanzl.

Viz Škoda Octavia 1.6 LPG... str. 6