Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda a VW v letech 2009 - 2013 prodaly v ČR přes 150 000 dieselů

  17:09aktualizováno  17:09
Automobilky Škoda Auto a Volkswagen prodaly mezi lety 2009 a 2013 v Česku přes 150 000 nových vozů s naftovými motory. Značná část z nich byly agregáty TDI typu EA 189, kterých by se mohl týkat problém s obcházením homologačního měření emisí ve výfukových plynech. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů a automobilek.

Škoda prodala v Česku od roku 2009 do roku 2013 přes 120 000 aut s dieselovým motorem, Volkswagen přes 36 000 vozů. Velká část z nich byla vybavena motory typu EA 189.

Do celkových prodejů jsou ale zahrnuty další motory, kterých se problém podle dosavadních informací netýká, například agregáty 1,4 TDI nebo 1,9 TDI. Do Česka se však dovezly také další tisíce ojetých aut, u kterých se tyto motory rovněž vyskytují.

Motory EA 189 předchozí generace využívala Škoda téměř ve všech svých modelech včetně velkoobjemových řad Octavia, Fabia nebo Rapid. Škoda podle své výroční zprávy použila jen v roce 2013 celkem 68 892 motorů typu EA 189. Nyní do svých aut montuje novou generaci motorů plnící emisní normu Euro 6, kterých se podle automobilky problém netýká.

Škoda dosud neoznámila, kolik vozů s problematickými motory dodala zákazníkům v ČR nebo v zahraničí, ani podrobnosti případné svolávací akce, při které by v servise v řídící jednotce auta opravila závadný software. Pouze uvedla, že softwarová úprava nemá vliv na bezpečnost a auta jsou plně schopná dalšího provozu.

Na svolávání vozů se chce podílet i ministerstvo dopravy prostřednictvím své organizace Centrum služeb pro silniční dopravu. Návštěva servisu nebude povinná a motorista bude moci dál nezkontrolovaným autem jezdit. Náklady spojené s kontrolou i svoláním akce prý bude hradit výrobce.

Ministerstvo uvedlo, že zatím nemá údaje o počtu vozidel, kterých by se to týkalo, i když si informace od výrobců vyžádalo. Situaci prověřuje ve spolupráci s německým spolkovým ministerstvem dopravy, spolupracuje také s příslušnou autoritou ve Velké Británii, kde se homologují vozidla tovární značky Škoda pro evropský trh. Škoda si Velkou Británii zvolila ještě v době, kdy Česká republika nebyla v EU.

Skandál vypukl o víkendu, když americká agentura pro životní prostředí oznámila, že Volkswagen do některých dieselových vozů v USA dával software, který rozpoznal, kdy je auto na homologační emisní kontrole a dokázal upravit režim motoru tak, aby vykazoval nižší množství škodlivin ve výfukových plynech než při běžném provozu. Koncern VW poté přiznal, že problém se týká až 11 milionů aut na celém světě.

Podle Petra Říhy ze společnosti Dekra, která se zabývá provozem STK, jsou americká homologační pravidla jiná a přísnější než ta evropská. Proto není jasné, zda by měla úprava v Evropě význam. Při běžných emisních kontrolách v STK by se podle něj úprava projevit neměla a motoristé se ani nemají obávat toho, že by po opravení softwaru automobilkou jejich vozidlo neprošlo.

Podle experta na automobilový trh Rolanda Zsilinszkého nebude mít celá kauza na chování spotřebitelů významnější vliv. „Co se týká emisí, tak sice patří mezi deset nejčastějších požadavků na kupované vozidlo, ale není to zásadní rozhodovací činitel. Převládají požadavky na cenu, komfort, spotřebu a servisní síť. U ceny je to pak nejen nákupní cena, ale i náklady na provoz prodejní cena po čtyřech až šesti letech,“ řekl.

Podíl vozů s naftovým motorem na celkových prodejích nových aut v ČR se v posledních pěti letech pohybuje okolo 40 procent.

Autoři: ,




Nejčtenější

Poznejte auto pod sněhem
Autokvíz: poznejte auto pod sněhovou peřinou

Sníh v uplynulém týdnu zasypal Česko. Vyprostit z hromady bílé nadílky auto je často sportovní výkon. Nejprve je ovšem třeba ho najít. Poznáte auta pod...  celý článek

Volkswagen I.D. Buzz
Hipíci natankují ze zásuvky a nebudou muset řídit. VW vymýšlí nový bus

Budoucnost je elektrická, oznámil loni na podzim Volkswagen, když představil svůj koncept na baterky a k němu celou vizi mobility budoucnosti. Na autosalonu v...  celý článek

Legendární Crocker jde na jaře do dražby, továrna v Kalifornii jich vyrobila...
Modrý Mauricius mezi motorkami jde do dražby. Cena je 15 milionů korun

Americký veterán Crocker V-twin je ve světě motocyklů podobnou legendou, jako je mezi sběrateli známek Modrý Mauricius. V aukci Bonhams se za motocykl se...  celý článek

BMW řady 5
Trump varuje německé automobilky: Auta z dovozu vám zdaníme 35 procenty

Nastupující americký prezident Donald Trump pohrozil německým výrobcům automobilů zavedením vysokého cla na dovoz do Spojených států. „Můžete vyrábět auta pro...  celý článek

Šéf automobilového koncernu Fiat Chrysler Automobiles Sergio Marchionne.
Znalec hudby s ostrými lokty: šéf Fiatu Marchionne si nikdy nebral servítky

Sergio Marchionne se v těchto dnech nenudí. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí minulý čtvrtek obvinila Fiat Chrysler z používání softwaru, který...  celý článek

Renault Kadjar 1.6dCi-96KW 4x4 INTENS...
Renault Kadjar 1.6dCi-96KW 4x4 INTENS...

r.v. 2015, naj. 26 350 km, diesel, 1. majitel
549 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.