Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zapomenutá rarita MBX: škodovka, která měla být trhák, neuspěla

  11:16aktualizováno  11:16
Počítalo se, že z automobilky Škoda vyjede přes padesát tisíc modelů MBX. Jenže na silnice jich dospělo jen dva a půl tisíce. Dodnes jich zbylo kolem padesátky.

Na první pohled obyčejná škodovka z éry socialismu, kterou se svezla většina lidí narozených v Československu před rokem 1989. Jenže když si ji prohlédnete pořádně, něco nehraje. Chybí středový sloupek a zadní dveře. Před vámi totiž nestojí klasické "embéčko", ale jeden z posledních zachovaných modelů exportní Škody 1000 MBX.

Přibližně desetina všech pojízdných kusů se o víkendu sjela k Národnímu památníku na Vítkov. Ta desetina znamená pět aut. Jedním s "embéiks" přijel i Jiří Atanasov, který svého veterána dával dohromady devět let.

Před třinácti lety to byl vrak, který hnil na zahradě rodinného domu. Teď je ze světle šedé Škody MBX sběratelský klenot v hodnotě tří set tisíc korun.

Trhák, který nevyšel

Více o Škodě MBX čtěte zde

"Tenkrát jsem za ni dal patnáct stovek. Dalších deset let pak trvala renovace. Její hlavní problém je v tom, že na tohle auto už náhradní díly prakticky nejsou. I proto to trvalo tak dlouho. Třeba když potřebujete dveře, řeší se to tak, že se seženou ze Škody 1000 MB a prodlouží se, aby seděly na MBX," vysvětluje Atanasov.

Škoda MBX měla v 60. letech nahradit oblíbený kabriolet Škoda Felicia. Základem byla pozdější Škoda 1000 MB. Jenže po pár vyrobených kusech se ukázalo, že to technicky není možné. Proto po sedmi letech vývoje v roce 1966 vznikla varianta sice se střechou, ale jen se dvěma dveřmi a bez středového sloupku.

Plán zněl na výrobu padesáti tisíc kusů, které měly jít hlavně za hranice Československa. "Jenže ani tohle auto nebylo technicky zvládnuté, a proto o něj nebyl očekávaný zájem. Karosérie se kroutí, takže se u některých aut špatně zavíraly dveře, občas dovnitř zatéká…," přiznává Atanasov.

Spousta lidí ani neví, že se vyráběla

Právě tyto nedostatky vedly k tomu, že se každý vůz musel v továrně dodělávat ručně, což výrobu prodlužovalo a zdržovalo. Nakonec v roce 1969 padlo rozhodnutí, že výroba Škody MBX skončí. Dnes je díky tomu raritou, za jejíž vrak jsou sběratelé ochotni zaplatit až 50 tisíc korun.

Škoda MBX

"Když někam vyjedu, je zajímavé sledovat reakce lidí. Nejdřív se jdou podívat, protože vidí škodovku, kterou kdysi vlastnili, případně se v ní jako malí vozili. A teprve když přijdou blíž, všimnou si, že má jen jeden pár dveří. Spousta lidí ani neví, že škodovka takový model vůbec vyráběla. Moc jich nejezdilo ani v době vzniku, natož teď," říká Atanasov, který se svým veteránem z garáže vyjede tak dvakrát až třikrát do roka.

Navíc teď pomáhá svému synovi s kompletováním další Škody MBX. "U té jsme úplně na začátku. Stav také zoufalý a k tomu ještě shánění chybějících dílů. Snad už nám to půjde rychleji," doufá Jiří Atanasov.





Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.