Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Rychlokurz jízdy na skútru potřebuje každý, řidičák nestačí

aktualizováno 
Od letoška může na velký skútr každý. I ten, kdo nikdy neseděl na něčem, co má dvě kola. I na pohled malá a papírově zdánlivě slabá motorka však vyžaduje aspoň minimální trénink. Jak to vypadá, když začátečník sedne na motorku?

"Nebojím se, jen mám před tím strojem docela respekt," říká figurantka Karolína, když zkouší vyhoupnout Yamahu ze stojánku. Nejde to, chvíli to vypadá, že skútr dokonce spadne. Není z nejlehčích, model Yamaha BW's váží 120 kilogramů a manipulace s ním chce trochu cviku. Jenže Karolína nikdy na něčem takovém neseděla, i na kole jezdila hlavně jako dítě.

Řidičák na osobní auto ovšem má, a tak se teď podle nových pravidel klidně může posadit na skútr s objemem motoru do 125 ccm a vyrazit do práce přeplněnými městskými ulicemi.

Škola jízdy na skútru: Základní bezpečnostní zásada je: nepředjíždějte auto,

Škola jízdy na skútru: Základní bezpečnostní zásada je: nepředjíždějte auto, aniž byste zkontrolovali, že před ním není žádná odbočka, parkoviště, vjezd do vrat.

Teoreticky k tomu nepotřebuje žádné školení, stačí koupit mašinku a vyrazit. Ale Karolína je rozumná, rozhodla se absolvovat minikurz, aby se aspoň naučila rozjíždět, zatáčet a skútr ovládat. Úkolu se ujal popularizátor bezpečné jízdy Míra Lisý, který provozuje pojízdnou motoškolu Bezpečně na motorce. Spolu s kolegou Martinem Houškou si berou Karolínu na paškál.

Připadám si jako trdlo

Nejdříve absolvuje hodinovou teoretickou přípravu, pak vyráží na parkoviště. Na hlavu jí nasazují helmu. "Sedí?" ptá se Martin. "Zatřeste hlavou, nesmí se ani pohnout," dává jí základní radu. "Mám pocit, že kdybych spadla, hlava by mi ulítla i s helmou, jak je těžká," směje se Karolína. Navléká si ještě rukavice s kevlarovými chrániči kloubů a přichází ke skútru.

Míra Lisý jí radí úplně první kroky: "Levou rukou chytněte levé řídítko, pravou skútr za madlo a shoďte ho ze stojánku." Nakonec se to daří, takže instruktor Míra velí chytit skútr za obě řídítka a zkusit ho vést. Ani to není jednoduché. Když se řídítky zatočí příliš, stroj se málem poroučí k zemi. "Připadám si jako trdlo, a to jsem ještě ani nevyjela," komentuje to Karolína.

Levou rukou chytněte levé řídítko, pravou skútr za madlo a shoďte ho ze

Levou rukou chytněte levé řídítko, pravou skútr za madlo a shoďte ho ze stojánku.

Konečně usedá na skútr, obě nohy ještě na zemi. Míra přidává radu pro jezdce menších postav. "Měli by se opírat o zem jen jednou nohou a druhou nechat na stupátku. Protože kdo nedosáhne až na zem, opírá se jen o špičky a nemá dostatečnou stabilitu." To však Karolíně nehrozí, takže může nastartovat. Nejdříve otočí klíčkem, pak zmáčkne červené tlačítko, přičemž levá ruka drží zmáčknutou brzdu.

Konečně poprvé přidává plyn, stačí pustit brzdu a skútr se rozjíždí. "Nohy na stupátka, nešoupejte je po zemi," radí Míra, ale Karolína se ještě bojí a pořád se skútrem poskakuje. "Takhle to vypadá, když je někdo nepolíbený ježděním a teď půjde poprvé na motorku bez byť kratičkého kurzu v motoškole. Tohle by měli vidět ti, co takový zákon schválili," rozohňuje se Míra Lisý.

Plyn a brzda, to je problém

Karolína se konečně odvažuje zdvihnout nohy výše, pomáhá si jimi už jen v zatáčce, pěkně nabírá rychlost. A vyráží proti zdi. "Měla jsem pocit, že chci ubrat plyn, ale otáčela jsem s ním na opačnou stranu, k sobě, čímž jsem přidávala. Brzdit mě nenapadlo, bylo to strašně rychlé, ruce nevěděly, co dělat. Tak jsem radši zatočila, abych nenabourala do budovy," popisuje Karolína kritický moment první jízdy.

"Asi nejsem moc nadaná," říká, ale instruktor ji uklidňuje, že podobně je na tom 90 procent populace. "Chce to opravdu jen průpravu," ujišťuje.

Zkoušíme další rozjezd. Míra radí nechat pravou nohu jako odrážecí a opěrnou, levou mít na stupátku a zkoušet rozjezdy a zastavení. A vida, jde to. Karolína se konečně rozjíždí celkem plynule, odraz nohou rozjezdu svědčí. "Lepší by bylo mít na zemi obě, ale zvládám to," směje se Karolína, když se Míra ptá, jestli už je to fajn. Stačí dalších deset rozjezdů a získává mnohem větší jistotu. "Už si osahává plyn, už ví, jak reaguje, nebojí se hned po rozjezdu dát nohy nahoru," chválí Míra. I Karolína je celkem spokojená, až na jednu věc. "Stává se mi, že přidávám plyn a zároveň brzdím, někdy to prostě nezkoordinuju," říká.

Škola jízdy na skútru: Platí, že každý by měl jezdit jen na takovém stroji,

Škola jízdy na skútru: Platí, že každý by měl jezdit jen na takovém stroji, který sám dokáže zvednout ze země. Nejlehčí skútry váží kolem 55 kg, větší 125 ccm kolem 110 kilogramů.

To se může vymstít. "Vím o jednom pánovi, který na kurzu přebrzdil přední kolo a pořád měl plný plyn. Kolo měl ve smyku a vylétl do pole. Taky nebyl schopen zkoordinovat plyn a brzdu," varuje Karolínu Mírův kolega Martin Houška.

Karolína naráží ještě na jeden problém: na klíček zapalování, a to kolenem. Je to nepříjemné, ale řešení je jednoduché. Klíček je u yamahy sklopný, takže už nepřekáží. Při té příležitosti ukazuje instruktor ještě vypínací tlačítko, které má každá motorka i skútr na pravém řídítku. "Kdyby vám spadl nastartovaný, nemusíte hledat klíček někde dole, ale tímhle šedým přepínačem jednoduše motor vypnete," vysvětluje.

Pořádně otočit hlavu!

Karolína už získává jistotu, a tak za chvíli přichází na řadu slalom mezi kužely. Jsou daleko od sebe, takže to není problém. Ten se ukazuje na konci minitrati, kde se má Karolína otočit. "Vidíte, dělá zásadní chybu, o níž jsme mluvili. Neotáčí hlavu dostatečně za zatáčku, dívá se dopředu, ruce má rovné a ztuhlé, a nemůže tak pořádně zatočit," ukazuje Míra Lisý, a Karolína mu dává za pravdu. Ve druhém kole už hlavu vyvrátí pořádně doleva přes rameno, ruce pokrčí a uvolní a vida, jde to! "Fakt mě překvapuje, jak to v praxi funguje. Teď zatočím na pětníku," raduje se novopečená skútrařka.

Když se před vámi objeví nečekaná překážka, je třeba skútru pomoci odtlačením

Když se před vámi objeví nečekaná překážka, je třeba skútru pomoci odtlačením řídítek na opačnou stranu, provést výhybný manévr s tělem odklánějícím se proti náklonu motorky. Hlavní zásadou pro všechny příležitosti je být celkově uvolněný, tělo nesmí být v křeči.

Jezdí ještě asi hodinu a jistota, s níž malou motorku ovládá, se raketově zvyšuje. Na závěr si pak vykrouží pár koleček okolními ulicemi, i když do města by si ještě netroufla.

Se svým výkonem je nakonec docela spokojená. "Líbilo se mi to, ale cítím, že by to ještě chtělo trénink," říká. Míra Lisý souhlasí. "Tak dvanáct hodin intenzivního ježdění na cvičišti mezi kužely a pak byste mohla zkusit vyrazit do provozu. Váš největší problém jsou ztuhlé ruce. Musí být uvolněné, jinak s nimi neuděláte úhybný manévr, když bude třeba. Chce to prostě cvik. Ale vidíte sama, že žádné dřevo, jak jste si myslela na začátku, určitě nejste," loučí se se svou žačkou instruktor.

Zásady bezpečné jízdy na skútru a jeho ovládání

ZÁKLADNÍ OVLÁDÁNÍ
Začít se má jemnou motorikou. Ne nastartovat, rozjet se, jet kus rovně a pak teprve začít řešit, co vlastně dělat dál. Je dobré si vyzkoušet manipulaci s motorkou na místě, vedení, nasedání, pak při minimální rychlosti otáčení na místě, slalom mezi pár kužely na větším parkovišti. Tak si vyzkoušíte reakce pro jízdu v kolonách. Nejdřív nechávejte nohy nad zemí, abyste mohli okamžitě reagovat, až pak je zasuňte na stupátka. Musíte se se skútrem dokonale seznámit, většina lidí tuto fázi bohužel přeskakuje.

NÁKLON TĚLA PŘI JÍZDĚ
Zatímco na jízdním kole zatáčíte tím, že pohnete pomocí řídítek předním kolem, na skútru, který jede rychleji, se musíte i naklánět tělem společně se strojem. Týká se to samozřejmě rychlejších zatáček. Ale vždy je nutné držet hlavu vodorovně nad vozovkou, aby nevznikaly deformace periferního vidění.

NAKLÁNĚNÍ HLAVY
Při otáčení se většina lidí dívá dopředu před přední kolo. To je špatně. Platí pořekadlo: kam se dívám, tam jedu. Správně je tedy koukat daleko před sebe a do zatáček pak otočit hlavu daleko za zatáčku, kam mířím.

VYHÝBÁNÍ
Když se před vámi objeví nečekaná překážka, je třeba skútru pomoci odtlačením řídítek na opačnou stranu, provést výhybný manévr s tělem odklánějícím se proti náklonu motorky. Hlavní zásadou pro všechny příležitosti je být celkově uvolněný, tělo nesmí být v křeči. 

ŘAZENÍ
Skútry mají variátory, tedy automatické převodovky, takže o řazení se starat nemusíte.

BRZDY
Skútry mají dvě brzdy, používejte vždy obě! Přední brzda je na pravé straně řídítek, což je trochu problém při přecvičování z kola, protože na něm jsou občas brzdy obráceně, levá ovládá zadní kolo. Při pomalé jízdě do 20 km/h je lepší používat obě brzdy velmi s citem a spíše zadní brzdu, při prudkém zmáčknutí přední brzdy může dojít k zavření řídítek a k pádu. Při ostatní jízdě a při krizovém brzdění používejte tlak na obě páčky v poměru 70 % přední brzdou a 30 % zadní. Stejně jako u auta nebrzděte v zatáčce. Nejenže můžete dostat smyk, ale skútr se tím narovnává, což je přesně opak náklonu, který potřebujete.

BEZPEČNOST PŘI JÍZDĚ
Nelepte se na kufr před vámi jedoucího auta, protože to díky všem čtyřem brzděným kolům zastaví pokaždé dřív, a když nebudete mít odstup, narazíte do něj. Při padesátikilometrové rychlosti má skútr zhruba o metr delší brzdnou dráhu než auto, při 90 km/h to je už pět metrů. 

Jeďte vždy mimo osu auta, buď vlevo, nebo vpravo, abyste ho mohli případně objet a vyhnout se mu. Důležitá je reakční doba jezdce. Než začnete mačkat brzdu, při 50 km/h ujedete minimálně deset metrů, za dalších deset zastavíte, při 90 km/h je to už kolem 20 metrů a zastavíte za dalších 30. Je samozřejmě nutné být neustále ve střehu, nekochat se krajinou, sebemenší náraz může mít mnohem vážnější následky než u auta.

Musíte předvídat, co udělají ostatní, jet defenzivně, ne agresivně.

Základní bezpečnostní zásada je: nepředjíždějte auto, aniž byste zkontrolovali, že před ním není žádná odbočka, parkoviště, vjezd do vrat. Řidiči často zapomenou dát blinkr, a pokud odbočí, vy do nich narazíte, což může být i smrtelné. Základ defenzivní jízdy je předvídat, co udělá ten druhý, myslet i za něj. Kolonu předjíždějte postupně, po jednom autě.

Opatrní buďte na špatných cestách. Skútry mají malá kolečka, a tak jsou citlivější na rozbité cesty. Nemají tak jisté jízdní vlastnosti jako motorky, které mají průměry kol větší. Platí také, že každý by měl jezdit jen na takovém stroji, který sám dokáže zvednout ze země. Nejlehčí skútry váží kolem 55 kg, větší s objemem 125 ccm kolem 110 kilogramů.

PNEUMATIKY
Přestože na to spousta lidí nemyslí, je nutné pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách. Na rozdíl od auta není kvůli nízké hmotnosti a tužšímu kordu pneumatiky u skútru poznat, že guma je podhuštěná. Na pohled vypadá pořád stejně, ale za jízdy se pak "žvejká" a skútr plave. Největší nebezpečí od podhuštěné pneumatiky hrozí při krizovém brzdění nebo vyhýbacím manévru, ty prakticky nelze provést.






Nejčtenější

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.