"Nebojím se, jen mám před tím strojem docela respekt," říká figurantka Karolína, když zkouší vyhoupnout Yamahu ze stojánku. Nejde to, chvíli to vypadá, že skútr dokonce spadne. Není z nejlehčích, model Yamaha BW's váží 120 kilogramů a manipulace s ním chce trochu cviku. Jenže Karolína nikdy na něčem takovém neseděla, i na kole jezdila hlavně jako dítě.
Řidičák na osobní auto ovšem má, a tak se teď podle nových pravidel klidně může posadit na skútr s objemem motoru do 125 ccm a vyrazit do práce přeplněnými městskými ulicemi.
Teoreticky k tomu nepotřebuje žádné školení, stačí koupit mašinku a vyrazit. Ale Karolína je rozumná, rozhodla se absolvovat minikurz, aby se aspoň naučila rozjíždět, zatáčet a skútr ovládat. Úkolu se ujal popularizátor bezpečné jízdy Míra Lisý, který provozuje pojízdnou motoškolu Bezpečně na motorce. Spolu s kolegou Martinem Houškou si berou Karolínu na paškál.
Připadám si jako trdlo
Nejdříve absolvuje hodinovou teoretickou přípravu, pak vyráží na parkoviště. Na hlavu jí nasazují helmu. "Sedí?" ptá se Martin. "Zatřeste hlavou, nesmí se ani pohnout," dává jí základní radu. "Mám pocit, že kdybych spadla, hlava by mi ulítla i s helmou, jak je těžká," směje se Karolína. Navléká si ještě rukavice s kevlarovými chrániči kloubů a přichází ke skútru.
Míra Lisý jí radí úplně první kroky: "Levou rukou chytněte levé řídítko, pravou skútr za madlo a shoďte ho ze stojánku." Nakonec se to daří, takže instruktor Míra velí chytit skútr za obě řídítka a zkusit ho vést. Ani to není jednoduché. Když se řídítky zatočí příliš, stroj se málem poroučí k zemi. "Připadám si jako trdlo, a to jsem ještě ani nevyjela," komentuje to Karolína.
Konečně usedá na skútr, obě nohy ještě na zemi. Míra přidává radu pro jezdce menších postav. "Měli by se opírat o zem jen jednou nohou a druhou nechat na stupátku. Protože kdo nedosáhne až na zem, opírá se jen o špičky a nemá dostatečnou stabilitu." To však Karolíně nehrozí, takže může nastartovat. Nejdříve otočí klíčkem, pak zmáčkne červené tlačítko, přičemž levá ruka drží zmáčknutou brzdu.
Konečně poprvé přidává plyn, stačí pustit brzdu a skútr se rozjíždí. "Nohy na stupátka, nešoupejte je po zemi," radí Míra, ale Karolína se ještě bojí a pořád se skútrem poskakuje. "Takhle to vypadá, když je někdo nepolíbený ježděním a teď půjde poprvé na motorku bez byť kratičkého kurzu v motoškole. Tohle by měli vidět ti, co takový zákon schválili," rozohňuje se Míra Lisý.
Plyn a brzda, to je problém
Karolína se konečně odvažuje zdvihnout nohy výše, pomáhá si jimi už jen v zatáčce, pěkně nabírá rychlost. A vyráží proti zdi. "Měla jsem pocit, že chci ubrat plyn, ale otáčela jsem s ním na opačnou stranu, k sobě, čímž jsem přidávala. Brzdit mě nenapadlo, bylo to strašně rychlé, ruce nevěděly, co dělat. Tak jsem radši zatočila, abych nenabourala do budovy," popisuje Karolína kritický moment první jízdy.
"Asi nejsem moc nadaná," říká, ale instruktor ji uklidňuje, že podobně je na tom 90 procent populace. "Chce to opravdu jen průpravu," ujišťuje.
Zkoušíme další rozjezd. Míra radí nechat pravou nohu jako odrážecí a opěrnou, levou mít na stupátku a zkoušet rozjezdy a zastavení. A vida, jde to. Karolína se konečně rozjíždí celkem plynule, odraz nohou rozjezdu svědčí. "Lepší by bylo mít na zemi obě, ale zvládám to," směje se Karolína, když se Míra ptá, jestli už je to fajn. Stačí dalších deset rozjezdů a získává mnohem větší jistotu. "Už si osahává plyn, už ví, jak reaguje, nebojí se hned po rozjezdu dát nohy nahoru," chválí Míra. I Karolína je celkem spokojená, až na jednu věc. "Stává se mi, že přidávám plyn a zároveň brzdím, někdy to prostě nezkoordinuju," říká.
To se může vymstít. "Vím o jednom pánovi, který na kurzu přebrzdil přední kolo a pořád měl plný plyn. Kolo měl ve smyku a vylétl do pole. Taky nebyl schopen zkoordinovat plyn a brzdu," varuje Karolínu Mírův kolega Martin Houška.
Karolína naráží ještě na jeden problém: na klíček zapalování, a to kolenem. Je to nepříjemné, ale řešení je jednoduché. Klíček je u yamahy sklopný, takže už nepřekáží. Při té příležitosti ukazuje instruktor ještě vypínací tlačítko, které má každá motorka i skútr na pravém řídítku. "Kdyby vám spadl nastartovaný, nemusíte hledat klíček někde dole, ale tímhle šedým přepínačem jednoduše motor vypnete," vysvětluje.
Pořádně otočit hlavu!
Karolína už získává jistotu, a tak za chvíli přichází na řadu slalom mezi kužely. Jsou daleko od sebe, takže to není problém. Ten se ukazuje na konci minitrati, kde se má Karolína otočit. "Vidíte, dělá zásadní chybu, o níž jsme mluvili. Neotáčí hlavu dostatečně za zatáčku, dívá se dopředu, ruce má rovné a ztuhlé, a nemůže tak pořádně zatočit," ukazuje Míra Lisý, a Karolína mu dává za pravdu. Ve druhém kole už hlavu vyvrátí pořádně doleva přes rameno, ruce pokrčí a uvolní a vida, jde to! "Fakt mě překvapuje, jak to v praxi funguje. Teď zatočím na pětníku," raduje se novopečená skútrařka.
Jezdí ještě asi hodinu a jistota, s níž malou motorku ovládá, se raketově zvyšuje. Na závěr si pak vykrouží pár koleček okolními ulicemi, i když do města by si ještě netroufla.
Se svým výkonem je nakonec docela spokojená. "Líbilo se mi to, ale cítím, že by to ještě chtělo trénink," říká. Míra Lisý souhlasí. "Tak dvanáct hodin intenzivního ježdění na cvičišti mezi kužely a pak byste mohla zkusit vyrazit do provozu. Váš největší problém jsou ztuhlé ruce. Musí být uvolněné, jinak s nimi neuděláte úhybný manévr, když bude třeba. Chce to prostě cvik. Ale vidíte sama, že žádné dřevo, jak jste si myslela na začátku, určitě nejste," loučí se se svou žačkou instruktor.
Zásady bezpečné jízdy na skútru a jeho ovládáníZÁKLADNÍ OVLÁDÁNÍ NÁKLON TĚLA PŘI JÍZDĚ NAKLÁNĚNÍ HLAVY VYHÝBÁNÍ ŘAZENÍ BRZDY BEZPEČNOST PŘI JÍZDĚ Jeďte vždy mimo osu auta, buď vlevo, nebo vpravo, abyste ho mohli případně objet a vyhnout se mu. Důležitá je reakční doba jezdce. Než začnete mačkat brzdu, při 50 km/h ujedete minimálně deset metrů, za dalších deset zastavíte, při 90 km/h je to už kolem 20 metrů a zastavíte za dalších 30. Je samozřejmě nutné být neustále ve střehu, nekochat se krajinou, sebemenší náraz může mít mnohem vážnější následky než u auta. Musíte předvídat, co udělají ostatní, jet defenzivně, ne agresivně. Základní bezpečnostní zásada je: nepředjíždějte auto, aniž byste zkontrolovali, že před ním není žádná odbočka, parkoviště, vjezd do vrat. Řidiči často zapomenou dát blinkr, a pokud odbočí, vy do nich narazíte, což může být i smrtelné. Základ defenzivní jízdy je předvídat, co udělá ten druhý, myslet i za něj. Kolonu předjíždějte postupně, po jednom autě. Opatrní buďte na špatných cestách. Skútry mají malá kolečka, a tak jsou citlivější na rozbité cesty. Nemají tak jisté jízdní vlastnosti jako motorky, které mají průměry kol větší. Platí také, že každý by měl jezdit jen na takovém stroji, který sám dokáže zvednout ze země. Nejlehčí skútry váží kolem 55 kg, větší s objemem 125 ccm kolem 110 kilogramů. PNEUMATIKY |