VIDEOAUTOŠKOLA: Rychlokurz jízdy zatáčkou

  • 95
První letošní sníh sice slezl, ale silnice jsou stále promrzlé, na mnoha místech je nebezpečná ledovka. I na zdánlivě suché silnici osobáky dokloužou ke karambolům. Recept, jak dojet, je jednoduchý: rozvážná jízda, opatrně na plynu i na brzdě a levačku pořád na spojce.

"Nehod je víc, ale s menšími následky," říká šéf dopravní policie Leoš Tržil. Potvrzuje se tak, že když to začne na silnici klouzat, řidiči zpomalí. O zmuchlané plechy není na sněhu a ledu nouze, opatrnost a pomalá jízda ale zabrání horším následkům.

Námraza a ledovka se v období od listopadu do března tvoří prakticky každé ráno. Na sníh a led se mohou od čtvrtka odvážit jen řidiči na zimních pneumatikách.

V zimě se často i při teplotách nad nulou tvoří takzvaný černý led. Na silnici jej řidič na první pohled nevidí a myslí si, že cesta je jen mokrá. Je to ale námraza.

Tržil také varuje před mosty: "Silnice může být suchá a neklouzavá, vozovka na mostech ale promrzá odspoda a je mnohem větší riziko, že bude pokryta ledem." Vznik klouzavé vrstvy ještě mnohem víc zvyšuje, když most vede přes vodu.

Zatáčkou s nohou na spojce...

Volantem točte plynule, ne trhavě. To samé platí o zacházení s plynovým pedálem. Když potřebujete plynule zpomalit, je lepší podřazovat než zbrkle šlapat na brzdu.
 
Na většinu problémových situací by měl řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu, pak začít situaci řešit.

"Když přední kola přenášejí brzdnou sílu, už si nedokáží poradit s odstředivou," vysvětluje v rychlokurzu smyku slovenský autonovinář a rallyzávodník Rasťo Chvála. "Stačí jet správnou stopou, netočit zbytečně volantem a pomůže i vymáčknutí spojky."

... a bez brzd

Pamatujte, že bez brzdění auto podstatně lépe funguje a snadněji zatáčí. Pneumatika buď přenáší příčné, nebo podélné síly, obojí najednou umí jen v omezené míře. Brzdění nebo přidání plynu v zatáčce tedy může v extrémních případech znamenat ztrátu ovladatelnosti. Než najedete do zatáčky, musíte už mít přibrzděno na rychlost, kterou zatáčku bezpečně projedete, učí se ve školách smyku. Brzdit a přidávat je zkrátka nejlepší s koly rovně.

Najedeme rozumnou rychlostí do zatáčky, přibrzdíme si, pak pustíme brzdu a zatáčíme. Když cítíte, že to klouže, netočte volantem víc, není to k ničemu, kola se pak zablokují a auto stejně nezatočí. Pokud je na to prostor, udělejte pravý opak: vraťte kola do přímého směru, kola se "chytí" stopy (můžete zkusit krátce zabrzdit) a zatočte znovu. K tomu sešlápněte spojku, která odpojí motor od převodovky a ten tak neroztáčí kola.

V autě s automatickou převodovkou je to horší. Když to v zatáčce začne klouzat, nedá se dělat skoro nic. Musíte tedy dávat mnohem větší pozor na nájezdovou rychlost.

Když vůz dostane hodiny, pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí. Přitom je však nutné mít sešlápnutou spojku.

S ručkou opatrně

Nestyďte se používat ruční brzdu při rozjezdu. Aby vás zachránila při smyku, to vyžaduje hlavně velký cvik a znalost auta. Odborníci na bezpečnou jízdu to nedoporučují, rallyoví závodníci ano... Hlavně je třeba si to vyzkoušet a nacvičit!
 
U aut s pohonem předních kol to opravdu může někdy pomoci. Když jste do zatáčky "moc dlouhý", zatáhnete krátce za ruční brzdu a záď vybočí tak, jak potřebujete (navodíte přetáčivost). Ale pozor, musíte taky bleskurychle reagovat volantem, jinak se roztočíte. U aut s pohonem zadních kol k tomu brzdu nepotřebujete, stačí přidat lehce plyn a zadek vybočí také. V tomto případě je ale třeba vědět, kolik plynu přidat a zase jsme u toho cviku a zkušeností.

U aut se stabilizačním systémem (ESP) se také může stát, že vám do této operace ještě začne zasahovat elektronika a jednotlivá kola přibrzďovat. U některých nových aut vůbec nejde ESP vypnout.
 
A pozor! U některých aut působí parkovací brzda na předních kolech, příkladem mohou být některé starší citroëny nebo třeba saaby. Pak na ruční brzdu rovnou zapomeňte.

U nových aut se stále častěji objevuje elektronická ruční brzda ovládaná tlačítkem, tam vám nedovolí její použití elektronika.
 
Když si pomáháte ruční brzdou, mějte stále palcem zmáčknutou pojistku, aby se brzda "nezamkla" a nezablokovala kola napořád.