Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sníh zasypává Česko, rychle do kurzu smyku

  19:56aktualizováno  19:56
Přes půl roku jsme jezdili nejvýš v loužích, teď to začíná na silnici klouzat. Zimní obutí je samozřejmostí, jízda po ledu a sněhu má však svá pravidla. Recept, jak dojet, je jednoduchý: rozvážná jízda, opatrně na plynu i na brzdě a levačku pořád ve střehu na spojce.

Lancia Delta | foto: Fiat/Lancia

Chumelenice není důvod k panice. Nejlepší je sice v takovém počasí nejezdit vůbec, ale když už za volant musíte, tak se nestresujte, buďte soustředění a opatrní.

Kdo má auto přezuté na zimní pláště, může naopak sněhové nadílky využít a na volném a bezpečném prostranství si osvěžit, jak se na sněhu jeho auto chová. Postavte si dráhu z prázdných PET lahví a zkoušejte si slalom, brzdění a další disciplíny. Po půl roce, kdy gumy lepily na hrubý asfalt, teď bude další dlouhé měsíce auto občas i dost klouzat na sněhu a náledí. Na jiné chování auta je třeba se připravit a zvyknout si na něj.

Sníh komplikoval dopravu na i silnici R6.

Sníh komplikoval dopravu i na silnici R6.

Nohu z plynu

Když jedete na uklouzaném povrchu nebo pořádně nevíte, jak přilnavá je vozovka, plynule zpomalte. Plynulost je na kluzké vozovce to nejdůležitější. Zapomeňte na trhavé pohyby volantem, to samé platí o zacházení s plynem. Když potřebujete plynule zpomalit, je lepší podřazovat než šlapat na brzdu. Může to udělat víc škody než užitku.

Na většinu problémových situací má řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu, pak začít situaci řešit.

Pamatujte, že bez brzdění auto podstatně lépe funguje a snadněji zatáčí. Pneumatika buď přenáší příčné, nebo podélné síly, obojí najednou umí jen v omezené míře. A na sněhu to platí ještě víc.

Brzdění nebo přidání plynu v zatáčce totiž může v extrémních případech znamenat ztrátu ovladatelnosti. Než najedete do zatáčky, musíte už mít přibrzděno na rychlost, kterou zatáčku bezpečně projedete, učí se ve školách smyku. Brzdit a přidávat je zkrátka nejlepší s koly rovně. A to platí za jakýchkoliv podmínek, nejen na sněhu. Zatáčkou jezdíme bez plynu a bez brzd (Jak projet zatáčkou, nastudujte ZDE).

Prudké nepřerušované brzdění pomáhá jen ve chvíli, když vůz dostane hodiny. Přitom je ovšem opět nutné mít sešlápnutou spojku.

Problém bývá zastavit

V hlubším sněhu jezděte pomalu, ale plynule a stejnoměrně. A pokud to není nutné, nezastavujte. Když už přece jen najíždíte do sněhu, je výhodné dělat to s koly rovně proti vyšší vrstvě sněhu.

Už ve chvíli, kdy začne vozovka klesat, je třeba myslet na to, že budete muset zastavit. Nutné je udržet co nejpomalejší pohyb vozu a najít si co nejlepší stopu (hlubší sníh, posypaný a neuklouzaný okraj). Důležité je velmi mírně přibrzďovat a pomalu podřazovat, klidně i první rychlostní stupeň.

Přednost jízdy do kopce

Když auto na uklouzané silnici stále klouže a není síla, která by ho zastavila, hledejte v nouzi něco, o co se zastavit, třeba závěj nebo sněhovou bariéru u krajnice. Je lepší si jen poškrábat auto než nabourat. Pomoci vám může třeba i odhrnutý sníh, do kterého se zaboříte koly, to vás aspoň zpomalí.

Když silnice klouže, je při jízdě do kopce důležité udělat vše pro to, aby vůz nezpomalil. S plynem je ale třeba zacházet velmi citlivě.

Jakékoliv razantnější přidání plynu způsobí protočení kol a zastavení. Ideálním řešením je zařadit raději nižší, druhý či první, rychlostní stupeň už pod kopcem, ve stoupání pak udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat. Na silnici pokryté sněhem už se také nemusíte rozjet. Když vám nejde rozjezd na ledu na jedničku, zkuste to na dvojku.

Pro jízdu v kopcích platí nepsané pravidlo: první jede na úzké cestě ten do kopce. Dolů se rozjede každý, nahoru to jde o poznání hůř.





Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.