Chumelenice není důvod k panice. Nejlepší je sice v takovém počasí nejezdit vůbec, ale když už za volant musíte, tak se nestresujte, buďte soustředění a opatrní.
Kdo má auto přezuté na zimní pláště, může naopak sněhové nadílky využít a na volném a bezpečném prostranství si osvěžit, jak se na sněhu jeho auto chová. Postavte si dráhu z prázdných PET lahví a zkoušejte si slalom, brzdění a další disciplíny. Po půl roce, kdy gumy lepily na hrubý asfalt, teď bude další dlouhé měsíce auto občas i dost klouzat na sněhu a náledí. Na jiné chování auta je třeba se připravit a zvyknout si na něj.
Nohu z plynu
Když jedete na uklouzaném povrchu nebo pořádně nevíte, jak přilnavá je vozovka, plynule zpomalte. Plynulost je na kluzké vozovce to nejdůležitější. Zapomeňte na trhavé pohyby volantem, to samé platí o zacházení s plynem. Když potřebujete plynule zpomalit, je lepší podřazovat než šlapat na brzdu. Může to udělat víc škody než užitku.
Na většinu problémových situací má řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu, pak začít situaci řešit.
Pamatujte, že bez brzdění auto podstatně lépe funguje a snadněji zatáčí. Pneumatika buď přenáší příčné, nebo podélné síly, obojí najednou umí jen v omezené míře. A na sněhu to platí ještě víc.
Brzdění nebo přidání plynu v zatáčce totiž může v extrémních případech znamenat ztrátu ovladatelnosti. Než najedete do zatáčky, musíte už mít přibrzděno na rychlost, kterou zatáčku bezpečně projedete, učí se ve školách smyku. Brzdit a přidávat je zkrátka nejlepší s koly rovně. A to platí za jakýchkoliv podmínek, nejen na sněhu. Zatáčkou jezdíme bez plynu a bez brzd (Jak projet zatáčkou, nastudujte ZDE).
Prudké nepřerušované brzdění pomáhá jen ve chvíli, když vůz dostane hodiny. Přitom je ovšem opět nutné mít sešlápnutou spojku.
31. října 2012 |
Problém bývá zastavit
V hlubším sněhu jezděte pomalu, ale plynule a stejnoměrně. A pokud to není nutné, nezastavujte. Když už přece jen najíždíte do sněhu, je výhodné dělat to s koly rovně proti vyšší vrstvě sněhu.
Už ve chvíli, kdy začne vozovka klesat, je třeba myslet na to, že budete muset zastavit. Nutné je udržet co nejpomalejší pohyb vozu a najít si co nejlepší stopu (hlubší sníh, posypaný a neuklouzaný okraj). Důležité je velmi mírně přibrzďovat a pomalu podřazovat, klidně i první rychlostní stupeň.
Přednost jízdy do kopce
Když auto na uklouzané silnici stále klouže a není síla, která by ho zastavila, hledejte v nouzi něco, o co se zastavit, třeba závěj nebo sněhovou bariéru u krajnice. Je lepší si jen poškrábat auto než nabourat. Pomoci vám může třeba i odhrnutý sníh, do kterého se zaboříte koly, to vás aspoň zpomalí.
Když silnice klouže, je při jízdě do kopce důležité udělat vše pro to, aby vůz nezpomalil. S plynem je ale třeba zacházet velmi citlivě.
Jakékoliv razantnější přidání plynu způsobí protočení kol a zastavení. Ideálním řešením je zařadit raději nižší, druhý či první, rychlostní stupeň už pod kopcem, ve stoupání pak udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat. Na silnici pokryté sněhem už se také nemusíte rozjet. Když vám nejde rozjezd na ledu na jedničku, zkuste to na dvojku.
Pro jízdu v kopcích platí nepsané pravidlo: první jede na úzké cestě ten do kopce. Dolů se rozjede každý, nahoru to jde o poznání hůř.