Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když auto nebrzdí, hledejte závěj. Rychlokurz jízdy na sněhu a ledu

  11:51aktualizováno  11:51
Až hluboko do zimy jsme jezdili nejvýš v loužích, ale teď silnice zasypané sněhem kloužou. Zimní obutí má být samozřejmostí už minimálně dva měsíce, jízda po ledu a sněhu má však svá pravidla. Jízda má být rozvážná: opatrně na plynu i na brzdě a levačku pořád ve střehu na spojce.

Chumelenice není důvod k panice. Nejlepší je sice v takovém počasí nejezdit vůbec, ale když už za volant musíte, buďte soustředění a opatrní. Na uklouzaném povrchu je nejdůležitější plynulost. Zapomeňte na trhavé pohyby volantem a to samé platí o zacházení s plynem. Když potřebujete plynule zpomalit, je lepší podřazovat než šlapat na brzdu.

Na většinu problémových situací má řidič reagovat sešlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu a pak začít situaci řešit. Bez brzdění auto podstatně lépe funguje a snadněji zatáčí. Pneumatika buď přenáší příčné, nebo podélné síly, obojí najednou umí jen v omezené míře. A na sněhu to platí ještě víc.

Brzdění nebo přidání plynu v zatáčce totiž může v extrémních případech znamenat ztrátu ovladatelnosti. Než najedete do zatáčky, musíte už mít přibrzděno na rychlost, kterou zatáčku bezpečně projedete. Brzdit a přidávat je zkrátka nejlepší s koly rovně. A to platí za jakýchkoliv podmínek, nejen na sněhu. Zatáčkou jezdíme tedy bez plynu a bez brzd.

A ještě jeden fígl: Když najíždíte do zatáčky, ještě než natočíte kola, lehce přibrzděte. Tím přenesete váhu na předek, zatížíte kola a auto lépe zatočí.

Počítejte také s tím, že obzvláště na ledu reaguje auto na všechno se zpožděním, točit volantem a brzdit je tak třeba s předstihem.

Prudké nepřerušované brzdění pomáhá jen ve chvíli, když vůz dostane hodiny. Přitom je ovšem opět nutné mít sešlápnutou spojku.

Důležité je také vedení pohledu. Dívejte se tam, kam chcete jet, ne upřeně před auto. Vůz vás pak bude poslouchat lépe.

Hledejte závěj, o kterou brzdit

V hlubším sněhu jezděte pomalu, ale plynule a stejnoměrně. A pokud to není nutné, nezastavujte. Když už přece jen najíždíte do sněhu, je výhodné dělat to s koly rovně.

Dopravní servis - Doprava.iDNES.cz

Už ve chvíli, kdy začne vozovka klesat, je třeba myslet na to, že budete muset zastavit. Najděte si co nejlepší stopu (hlubší sníh, posypaný a neuklouzaný okraj). Důležité je velmi mírně přibrzďovat a pomalu podřazovat, klidně i na první rychlostní stupeň.

Přednost jízdy do kopce

Když auto na uklouzané silnici stále klouže a není síla, která by ho zastavila, hledejte v nouzi něco, o co se zastavit, třeba závěj nebo sněhovou bariéru u krajnice. Je lepší si jen poškrábat auto než nabourat. Pomoci vám může třeba i odhrnutý sníh, do kterého se zaboříte koly, to vás aspoň zpomalí.

Když silnice klouže, je při jízdě do kopce důležité udělat vše pro to, aby vůz nezpomalil. S plynem je však třeba zacházet velmi citlivě.

Jakékoliv razantnější přidání plynu způsobí protočení kol a zastavení. Ideálním řešením je zařadit raději nižší rychlostní stupeň už pod kopcem, ve stoupání pak udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat. Na silnici pokryté sněhem už se také nemusíte rozjet. Když vám nejde rozjezd na ledu na jedničku, zkuste to na dvojku.

Pro jízdu v kopcích platí nepsané pravidlo,že první jede na úzké cestě ten do kopce. Dolů se rozjede každý, nahoru to jde o poznání hůř. Někdy se to už nemusí podařit vůbec. Zkuste si pomoci ruční brzdou, můžete se pak také lépe soustředit na práci se spojkou a plynem. Ale často bude potřeba zacouvat zpátky na rovinu.







Nejčtenější

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Renault-Nissan vyměnil šéfa vývoje motorů. Čeká velký problém s diesely

Philippe Brunet je nový šéf vývoje motorů aliance Renault-Nissan. Ta zpráva na pohled moc zajímavá není, ale informace ze zákulisí odhalují velmi zajímavé...  celý článek

Porsche Macan Turbo
Úřady zkoumají, zda Porsche nepodvádělo s emisemi

Německé úřady vyšetřují, zda výrobce sportovních aut Porsche nepoužíval software manipulující s výsledky měření emisí výfukových plynů. Oznámil to Spolkový...  celý článek

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.