Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko pokryl led. Zopakujte si, jak na něm jezdit

  9:00aktualizováno  9:00
Česko pokryla ledovka, kdo si není jistý, asi by neměl vůbec usedat za volant. Základní rady pro ty, kdo musí: brzděte s koly rovně, netočte moc volantem a na plyn šlapejte jen zlehka.

Mrznoucí kapky deště tvoří ledovku, která pokrývá Česko. Počasí okolo nuly a déšť působí komplikace na většině území. Kvůli ledovce je na mnoha místech ochromena hromadná doprava, často nezbývá, než usednout za volant.

Posyp na ledovku nefunguje

Aktuální situace na silnicích je o to svízelnější, že silničářům nepomáhá ani tradiční posyp solí. „Prší a při teplotách od minus jednoho do plus tří stupňů to namrzá všude. Opakovaně solíme, ale za auty to hned namrzá. Nejhorší je ale situace tam, kde se solit nemůže. Inertní posyp na ledovku není účinný. Kdo nemusí jezdit, ať raději nechá auto doma,“ varuje jednatel Správy a údržby silnic Valašska Jaromír Kořistka.

Motoristé už mají mít měsíc přezuto, bez zimního obutí se na led vůbec nepouštějte. I tak to bude náročné. Na jízdu na uklouzané silnici si musí řidič zvykat. Češi ji obvykle trénují pozvolna s listopadovými a prosincovými „oslizlými“ silnicemi, jenže letos vyjíždějí na led rovnou „naostro“.

Rychlokurz

Základní poučka jízdy na ledu zní: Netočte moc volantem, auto na něj zareaguje, ale se zpožděním. Točení a prudké pohyby volantu auto zbytečně rozhodí a skončíte ve smyku.

Opravdu to netočení volantem funguje. Na úplném ledu stačí jen lehce natočit volant, ale s předstihem. Chvíli počkat a auto opravdu zatočí. Nejtěžší je odhadnout, jak málo vzít za volant, většinou je to zbytečně moc.

Když najíždíte do zatáčky, ještě než natočíte kola, lehce přibrzděte. Tím přenesete váhu na předek, zatížíte kola a auto lépe zatočí.

Nejprve před překážkou intenzivně brzděte, ve chvíli, kdy začínáte točit volantem, přestaňte brzdit, nasměrujte auto mimo a zase brzděte.

Na klouzavém povrchu platí víc než kdy jindy, že je třeba brzdit s koly rovně. Když si zablokujeme vytočená kola, nezatočíme, jen dokloužeme rovně z oblouku. Pamatujte, že bez brzdění auto podstatně lépe funguje a snadněji zatáčí. Brzdění nebo přidání plynu v zatáčce tedy může v extrémních případech znamenat ztrátu ovladatelnosti.

Když se dostanete do krizové situace, je důležité nezmatkovat, vyvarovat se unáhlených reakcí, trhavých pohybů volantem a s pedálem brzdy i plynu zacházet velmi obezřetně.

I při pomalé jízdě se dá doslova vyletět ze silnice. Na většinu problémových situací by měl řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu, pak začít situaci řešit.

Když vůz dostane „hodiny“, pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí, přitom je nutné mít sešlápnutou spojku.

Akutní nebezpečí smyku hrozí především v místech, kde se pod kola vozu dostanou rozdílné povrchy. Důležité je také sledovat venkovní teplotu, mokrá silnice mezi poli může být o pár metrů dál v lese namrzlá.

Výstraha meteorologů

Vysoký stupeň nebezpečí platí od pondělí 16:30 do úterý 18:00 pro Kraj Vysočina (Jihlavsko, Třebíčsko, Žďársko) a kraje Jihomoravský (Břeclavsko, Vyškovsko, Znojemsko, Brno - město a Brno - venkov), Zlínský (Vsetínsko Zlínsko, Kroměřížsko), Olomoucký (Olomoucko, Přerovsko, Šumpersko, Prostějovsko), Moravskoslezský (Frýdeckomístecko, Novojičínsko).

Nízký stupeň nebezpečí pak hrozí od 16:30 do úterní 18:00 v Praze, Středočeském, Karlovarském, Jihočeském, Pardubickém, Plzeňském, Královéhradeckém, Libereckém, Ústeckém kraji a také v části Kraji Vysočina a krajích Jihomoravském, Zlínském, Olomouckém a Moravskoslezském.

Stejně jako v pondělí i v úterý bude zataženo. Teploty budou kolem nuly, zataženo, místy déšť se sněhem. „V úterý ráno a dopoledne, kdy bude chladněji, se může opět objevit mrznoucí déšť či sněžení,“ dodal Doležal. Na horách budou mrznoucí mlhy a mohlo by spadnout 2 až 5 cm sněhu. Bude vát mírný východní vítr.





Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.