Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko pokryl led. Zopakujte si, jak na něm jezdit

  9:00aktualizováno  9:00
Česko pokryla ledovka, kdo si není jistý, asi by neměl vůbec usedat za volant. Základní rady pro ty, kdo musí: brzděte s koly rovně, netočte moc volantem a na plyn šlapejte jen zlehka.

Mrznoucí kapky deště tvoří ledovku, která pokrývá Česko. Počasí okolo nuly a déšť působí komplikace na většině území. Kvůli ledovce je na mnoha místech ochromena hromadná doprava, často nezbývá, než usednout za volant.

Posyp na ledovku nefunguje

Aktuální situace na silnicích je o to svízelnější, že silničářům nepomáhá ani tradiční posyp solí. „Prší a při teplotách od minus jednoho do plus tří stupňů to namrzá všude. Opakovaně solíme, ale za auty to hned namrzá. Nejhorší je ale situace tam, kde se solit nemůže. Inertní posyp na ledovku není účinný. Kdo nemusí jezdit, ať raději nechá auto doma,“ varuje jednatel Správy a údržby silnic Valašska Jaromír Kořistka.

Motoristé už mají mít měsíc přezuto, bez zimního obutí se na led vůbec nepouštějte. I tak to bude náročné. Na jízdu na uklouzané silnici si musí řidič zvykat. Češi ji obvykle trénují pozvolna s listopadovými a prosincovými „oslizlými“ silnicemi, jenže letos vyjíždějí na led rovnou „naostro“.

Rychlokurz

Základní poučka jízdy na ledu zní: Netočte moc volantem, auto na něj zareaguje, ale se zpožděním. Točení a prudké pohyby volantu auto zbytečně rozhodí a skončíte ve smyku.

Opravdu to netočení volantem funguje. Na úplném ledu stačí jen lehce natočit volant, ale s předstihem. Chvíli počkat a auto opravdu zatočí. Nejtěžší je odhadnout, jak málo vzít za volant, většinou je to zbytečně moc.

Když najíždíte do zatáčky, ještě než natočíte kola, lehce přibrzděte. Tím přenesete váhu na předek, zatížíte kola a auto lépe zatočí.

Nejprve před překážkou intenzivně brzděte, ve chvíli, kdy začínáte točit volantem, přestaňte brzdit, nasměrujte auto mimo a zase brzděte.

Na klouzavém povrchu platí víc než kdy jindy, že je třeba brzdit s koly rovně. Když si zablokujeme vytočená kola, nezatočíme, jen dokloužeme rovně z oblouku. Pamatujte, že bez brzdění auto podstatně lépe funguje a snadněji zatáčí. Brzdění nebo přidání plynu v zatáčce tedy může v extrémních případech znamenat ztrátu ovladatelnosti.

Když se dostanete do krizové situace, je důležité nezmatkovat, vyvarovat se unáhlených reakcí, trhavých pohybů volantem a s pedálem brzdy i plynu zacházet velmi obezřetně.

I při pomalé jízdě se dá doslova vyletět ze silnice. Na většinu problémových situací by měl řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu, pak začít situaci řešit.

Když vůz dostane „hodiny“, pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí, přitom je nutné mít sešlápnutou spojku.

Akutní nebezpečí smyku hrozí především v místech, kde se pod kola vozu dostanou rozdílné povrchy. Důležité je také sledovat venkovní teplotu, mokrá silnice mezi poli může být o pár metrů dál v lese namrzlá.

Výstraha meteorologů

Vysoký stupeň nebezpečí platí od pondělí 16:30 do úterý 18:00 pro Kraj Vysočina (Jihlavsko, Třebíčsko, Žďársko) a kraje Jihomoravský (Břeclavsko, Vyškovsko, Znojemsko, Brno - město a Brno - venkov), Zlínský (Vsetínsko Zlínsko, Kroměřížsko), Olomoucký (Olomoucko, Přerovsko, Šumpersko, Prostějovsko), Moravskoslezský (Frýdeckomístecko, Novojičínsko).

Nízký stupeň nebezpečí pak hrozí od 16:30 do úterní 18:00 v Praze, Středočeském, Karlovarském, Jihočeském, Pardubickém, Plzeňském, Královéhradeckém, Libereckém, Ústeckém kraji a také v části Kraji Vysočina a krajích Jihomoravském, Zlínském, Olomouckém a Moravskoslezském.

Stejně jako v pondělí i v úterý bude zataženo. Teploty budou kolem nuly, zataženo, místy déšť se sněhem. „V úterý ráno a dopoledne, kdy bude chladněji, se může opět objevit mrznoucí déšť či sněžení,“ dodal Doležal. Na horách budou mrznoucí mlhy a mohlo by spadnout 2 až 5 cm sněhu. Bude vát mírný východní vítr.





Nejčtenější

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Variabilita zadní řady sedadadel
VIDEO: Hlavním trumfem Karoqa jsou zadní sedadla, ale má to háček

Žádné jiné SUV této velikosti nemá tak variabilní interiér. Škodovácká novinka z kategorie SUV bude mít v nabídce polohovatelná a vyjímatelná sedadla zadní...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Monte Carlo
Konec nafty u Fabie a Rapidu za rok, 1,6 TDI dostane nádrž na močovinu

Emisní šílenství je v autoprůmyslu na maximu. Automobilky homologují své novinky na poslední chvíli, musí to stihnout do září. I na pár měsíců, kdy budou moci...  celý článek

Škoda Karoq
Designér o nové Škodovce: Karoq se povedl, je hezčí než větší Kodiaq

„Je fotogeničtější než Kodiaq,“ říká o škodovácké novince designér Petr Siebert. Spolupracovníkovi redakce iDNES.cz se novinka líbí a všímá si zajímavých...  celý článek

Prodejní automat na luxusní vozy v Singapuru
VIDEO: V Singapuru prodávají supersporty jako colu, mají na to automat

Automat v Singapuru nabízí místo chipsů, nápojů nebo žvýkaček luxusní auta. Zákazník si v patnáctipodlažní budově vybere v přízemí na dotykové obrazovce typ...  celý článek

Mazda 5 2.0 N1,,
Mazda 5 2.0 N1,,

r.v. 2006, naj. 150 000 km, diesel
128 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.