Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škola smyku s automatem: auto samo vymáčkne spojku

aktualizováno 
Vymáčkněte spojku! První pravidlo pro zvládnutí smyku slyšel každý řidič mnohokrát. Ovšem pokud máte v autě automatickou převodovku, musíte si poradit jinak. Dostat se bezpečně ze smyku s automatem ovšem jednodušší než s manuální převodovkou. Ale i zde platí pravidla, která je třeba dodržet.

Jak je to tedy s tou neexistující spojkou? Instruktor školy smyku Marián Čabák vysvětluje, že automatická převodovka toto „sešlápnutí“ obstará za řidiče sama. „Auta s moderními automaty po puštění plynového pedálu nebrzdí motorem. Jakmile pustíte plyn, auto se chová, jako byste zároveň sešlápli spojku,“ vysvětluje instruktor školy smyku SuperDrive, která zajišťuje kurzy pro brněnský Masarykův okruh.

Může vás zajímat

Hledáte nové auto s automatem? Vyberte si na Automodul.cz.

Právě v Brně jsme si chování automatů na kluzné ploše otestovali. Nejprve na Volvu V40 s předním náhonem, které se vlastnostmi nejvíce podobá vozům střední třídy, a poté s BMW třetí řady s pohonem 4x4. U obou aut jsme kvůli testu museli vypnout všechny stabilizační a protiprokluzové asistenty, které vypnout jdou. Dobrá zpráva je, že s nimi bylo prakticky nemožné obě auta do krizové situace dostat.

S autem s náhonem předních kol dostanete spíš nedotáčivý smyk, lidově řečeno jede auto po tečně ven ze zatáčky. „Musíte se ubránit panické reakci, která vám velí sešlápnout brzdu a točit volantem co nejvíc dovnitř zatáčky,“ radí Čabák. Ideálně je podle něj držet volant ve stejné poloze a jen ubrat plyn. Auto se pak „chytí“. Automatická převodovka se v takové situaci zachová stejně, jako kdybyste u manuálu zmáčkli spojku. „Cílem je zachovat co nejrovnoměrnější rozložení váhy mezi jednotlivá kola. Brzdění přetěžuje přední nápravu, akcelerace zadní. Čím víc nerovnoměrně jsou kola zatížená, tím spíš ztratí přilnavost,“ vysvětluje Čabák princip, který platí při jízdě na sněhu nebo ledu univerzálně.

Pokud přece jen dostanete přetáčivý smyk, takzvaně vám ustřelí zadek, budete se z krizové situace dostávat o něco hůře. Snažte se zpomalit a zároveň zastavit rotaci auta. Volantem dejte „kontra“ na opačnou stranu, než se auto otáčí. Automatická převodovka v této situaci vůbec nehraje roli. Jen díky ní máte jistotu, že vám nezhasne motor a pokud po smyku zastavíte, můžete hned pokračovat dál.

Čtyřkolka vydrží více, ale smyk je větší průšvih

U aut s pohonem 4x4 je pomoc automatické převodovky ještě znatelnější. Příčinou nedotáčivého smyku je většinou příliš velká nájezdová rychlost do zatáčky. Pokud se do smyku dostanete, stačí pustit plyn a držet volant v požadovaném směru. Auto se srovná zpět do správné stopy. Opět platí, že řidič nesmí panicky brzdit a zběsile točit volantem.

Při přetáčivém smyku vám poháněná zadní náprava výrazně pomůže. S trochou šikovnosti (nebo štěstí) se dá přetáčivý smyk vyrovnat i bez výrazného zpomalení nebo zastavení. Jakmile auto smyk dostane, první reakcí musí být opět „kontra“. Plyn však nemusíte úplně pouštět, zadní poháněná kola pomůžou autu srovnat se do správné stopy. Díky automatu pak řidič nemusí přemýšlet nad řazením. Stačí postarat se o volant a plynový pedál.

Přesto Čabák upozorňuje, že „čtyřkolky“ umí být na sněhu a ledu zrádné. „Pokud s nimi jedete jako s běžným autem s pohonem jedné nápravy, jsou samozřejmě mnohem bezpečnější a jistější. Jenže lidem to nedá. Auto s pohonem všech kol má dobrou trakci, dokáže lépe zrychlovat a i zatáčku projedete rychleji. Když pak ale smyk přijde, je to ve vyšší rychlosti a řidič má méně času na něj zareagovat. Navíc je auto s pohonem 4x4 těžší, takže má větší setrvačnost,“ varuje.

Přepnout na polomanuál? Spíš důvěřujte automatu

Většina moderních automatických převodovek má „polomanuální“ režim – občas bývá nazývaný jako sekvenční, nebo jednoduše jako sportovní. Ten umožňuje řidiči, aby si jednotlivé stupně řadil sám. Pokud jste dlouho jezdili s přímo řazenou převodovkou, bude vás nejspíš lákat přepnout na sněhu a ledu na poloautomatický režim, abyste měli chování auta „ve svých rukou“. Ve skutečnosti to zas tak dobrý nápad není, zvlášť u méně zkušených řidičů.

„Rozdíl je v tom, že auto ve sportovním režimu brzdí motorem. Nejde říct, jestli je to lepší, nebo horší. Pro prevenci smyku je to výhoda, ale pokud smyk přijde, je to naopak nevýhoda, protože na kola se stále přenáší kroutící moment motoru a řidič nemůže zmáčknout spojku,“ vysvětluje Čabák. „Pro většinu řidičů bude určitě lepší spolehnout se na plně automatický režim,“ radí.

Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Další z rubriky

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Škoda Yeti...
Škoda Yeti...

r.v. 2012, naj. 48 637 km, diesel
289 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.