Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Školáci vyrážejí do ulic, řidiči musí být ve střehu

  15:16aktualizováno  15:16
Děti jsou nejohroženější účastníci provozu. Po bezstarostných prázdninách musejí s taškou na zádech vyrazit do školy a rozdováděný školák je hlavně v prvních dnech nového školního roku ve velkém ohrožení.

I přesto, že jsou moderní auta velmi bezpečná, podle statistik při dopravních nehodách stále umírá mnoho dětí. Poutat děti do dětské sedačky se Češi naučili vzorně, ale dítě jako chodec je velmi ohrožené.

Velké nebezpečí na děti číhá kvůli špatnému výhledu ze stále mohutnějších vozů. Řidič přes boubelaté boky ani při nejlepší snaze často nevidí ani auto, natož malého školáka.

Když dítě doprovázíte do školy, naučte ho základní bezpečnostní pravidla: nevycházet znenadání zpoza zaparkovaného auta, nechodit po okraji chodníku a na křižovatce se stavět za sloup semaforu. Když ho vedete za ruku, veďte ho na straně k domu, ne k silnici.

Ve střehu musí být i řidiči. Děti nejsou mezi auty kvůli své výšce vůbec vidět. Prvňák s taškou na zádech se schová i za malý osobní vůz, natož pak za dodávku. Čím je člověk menší, tím horší má přehled o okolí. Malou osobu řidiči na silnici navíc snadno přehlédnou.

Děti vystupují na chodník

Pokud vozíte dítě autem, musí vystupovat směrem k chodníku, ne do silnice. Robert Šťastný ze Škody Auto zdůrazňuje správné používání dětských sedaček.

"Obyčejný podsedák není ideální dětská autosedačka. Není chráněn krk a hlava, což je riziko při bočním nárazu. Lepší je sedačka se zádovou částí," vysvětluje. Dnes se prosazují sedačky s mohutnou ochranou hlavy, je to takový ušák s boky vytaženými hodně dopředu. "Děti se za tuto sedačku stydí, říkají že už jsou velké, a chtějí podsedák," říká Šťastný, ale na přesvědčení malého rozumbrady má fígl: ukázat, že podobně tvarované "ušaté" sedačky mají závodníci v motosportu.

"Pokud má dítě obyčejný podsedák, je třeba hlídat nastavení hlavové opěrky sedadla auta," zdůrazňuje odborník.

Pokud chodí dítě samo při silnicích za šera, oblékejte ho do světlého oblečení. Odborníci týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti Škody Auto doporučují raději světlé kalhoty než bílé tričko "Zjistili jsme, že je lepší je, když se světlá plocha hýbe," říká Robert Šťastný. "Samozřejmostí jsou reflexní prvky. Lepší je mít je na končetinách, kterými hýbeme než na těle nebo batohu," dodává.

Řidiči musí být ve střehu

"Čím je dítě mladší, tím je pro něj doprava komplikovanější a méně pochopitelná," vysvětluje šéfredaktor magazínu Autembezpečně.cz Petr Buček. Děti podle něj mají "dlouhé vedení". "Oproti dospělému potřebují dva a půl až třikrát delší čas na reakci, když se dostanou do složité situace," varuje.

Německý autoklub ADAC také uvádí, že dětská hlava začne bezpečně odlišovat pravý a levý směr až po desátých narozeninách.

"Dítě by mělo vnímat, že i když má zelenou, vždy musí dávat pozor na auta," radí bezpečnostní odborník. "Auto může jet na červenou nebo odbočovat z křižovatky; může jet sanitka."

Robert Šťastný opakuje pravidla, která platí i pro dospělé: i když mají chodci přednost, je lepší počkat, až auto projede, nebo úplně zastaví a až potom přejít. Pokud nám auto zastaví, stále se rozhlížíme na obě strany.

"Je zcela špatné, když otec, matka nebo prarodiče pravidla správného chování na chodníku nebo za volantem porušují," zdůrazňuje Petr Buček z AutemBezpečně.cz.





Nejčtenější

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Další z rubriky

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

1965: Opel vyjíždí s novou generací modelu Kadett, která se stane...
OBRAZEM: Opel začal u šicích strojů, skončil v náruči Francouzů

Historie automobilky Opel je od svého vzniku spojena s městem Rüsselsheim u Frankfurtu nad Mohanem. I když se může zdát pohlcení francouzskou PSA překvapivé,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.