Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Školáci vyrážejí do ulic, řidiči musí být ve střehu

  15:16aktualizováno  15:16
Děti jsou nejohroženější účastníci provozu. Po bezstarostných prázdninách musejí s taškou na zádech vyrazit do školy a rozdováděný školák je hlavně v prvních dnech nového školního roku ve velkém ohrožení.

I přesto, že jsou moderní auta velmi bezpečná, podle statistik při dopravních nehodách stále umírá mnoho dětí. Poutat děti do dětské sedačky se Češi naučili vzorně, ale dítě jako chodec je velmi ohrožené.

Velké nebezpečí na děti číhá kvůli špatnému výhledu ze stále mohutnějších vozů. Řidič přes boubelaté boky ani při nejlepší snaze často nevidí ani auto, natož malého školáka.

Když dítě doprovázíte do školy, naučte ho základní bezpečnostní pravidla: nevycházet znenadání zpoza zaparkovaného auta, nechodit po okraji chodníku a na křižovatce se stavět za sloup semaforu. Když ho vedete za ruku, veďte ho na straně k domu, ne k silnici.

Ve střehu musí být i řidiči. Děti nejsou mezi auty kvůli své výšce vůbec vidět. Prvňák s taškou na zádech se schová i za malý osobní vůz, natož pak za dodávku. Čím je člověk menší, tím horší má přehled o okolí. Malou osobu řidiči na silnici navíc snadno přehlédnou.

Děti vystupují na chodník

Pokud vozíte dítě autem, musí vystupovat směrem k chodníku, ne do silnice. Robert Šťastný ze Škody Auto zdůrazňuje správné používání dětských sedaček.

"Obyčejný podsedák není ideální dětská autosedačka. Není chráněn krk a hlava, což je riziko při bočním nárazu. Lepší je sedačka se zádovou částí," vysvětluje. Dnes se prosazují sedačky s mohutnou ochranou hlavy, je to takový ušák s boky vytaženými hodně dopředu. "Děti se za tuto sedačku stydí, říkají že už jsou velké, a chtějí podsedák," říká Šťastný, ale na přesvědčení malého rozumbrady má fígl: ukázat, že podobně tvarované "ušaté" sedačky mají závodníci v motosportu.

"Pokud má dítě obyčejný podsedák, je třeba hlídat nastavení hlavové opěrky sedadla auta," zdůrazňuje odborník.

Pokud chodí dítě samo při silnicích za šera, oblékejte ho do světlého oblečení. Odborníci týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti Škody Auto doporučují raději světlé kalhoty než bílé tričko "Zjistili jsme, že je lepší je, když se světlá plocha hýbe," říká Robert Šťastný. "Samozřejmostí jsou reflexní prvky. Lepší je mít je na končetinách, kterými hýbeme než na těle nebo batohu," dodává.

Řidiči musí být ve střehu

"Čím je dítě mladší, tím je pro něj doprava komplikovanější a méně pochopitelná," vysvětluje šéfredaktor magazínu Autembezpečně.cz Petr Buček. Děti podle něj mají "dlouhé vedení". "Oproti dospělému potřebují dva a půl až třikrát delší čas na reakci, když se dostanou do složité situace," varuje.

Německý autoklub ADAC také uvádí, že dětská hlava začne bezpečně odlišovat pravý a levý směr až po desátých narozeninách.

"Dítě by mělo vnímat, že i když má zelenou, vždy musí dávat pozor na auta," radí bezpečnostní odborník. "Auto může jet na červenou nebo odbočovat z křižovatky; může jet sanitka."

Robert Šťastný opakuje pravidla, která platí i pro dospělé: i když mají chodci přednost, je lepší počkat, až auto projede, nebo úplně zastaví a až potom přejít. Pokud nám auto zastaví, stále se rozhlížíme na obě strany.

"Je zcela špatné, když otec, matka nebo prarodiče pravidla správného chování na chodníku nebo za volantem porušují," zdůrazňuje Petr Buček z AutemBezpečně.cz.





Nejčtenější

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.