Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První auto vyrobené na 3D tiskárně je tady. Je to elektrický roadster

aktualizováno 
Zdá se, že automobilová historie pokořila další z milníků. Zatímco úplně nový vůz má průměrně pět tisíc součástek a vyrábí se poměrně složitým způsobem, Strati je složeno ze 49 dílů a jeho jednoduchá výroba vám bude trvat pár dnů.

Fotogalerie

O tom, že 3D tiskárny změní dosavadní způsob našeho života, se mluví už několik let a počítat s tím budou muset i automobiloví výrobci. Na výstavě International Manufacturing Technology Show 2014 v Chicagu se už objevil malý černý vůz, který se stal prvním plně funkčním vytištěným vozem na světě.

Malý elektrický roadster se jmenuje Strati a je dílem firmy Local Motors z americké Arizony. Na výstavě trval jeho tisk dva dny, za šest dnů byl pak zkompletován do plně funkční verze.

Jeho majitelé s ním pak předvedli také předváděcí jízdu. Maximální rychlost údajně dosahuje 60 km/h a baterie by měla mít dosah 193 až 241 kilometrů.

Limitem velikosti automobilu byla velikost tiskárny. Nejvyšší díl má celkem 227...

„Šedivý Strati je větší, než jsem očekával. Sedí nízko nad silnicí podobně jako závodní auto a jsou v něm jen dvě sedačky,“ říká novinář serveru mashable.com Lance Ulanoff, který si vůz na krátkou chvíli vyzkoušel.

Zatímco klasický automobil obsahuje zhruba pět tisíc součástek, Strati je složeno z pouhých 49 součástí. Některé díly tiskárna pochopitelně nezvládá a pneumatiky, baterie, elektromotor a díly podvozku jsou vyrobeny z tradičních materiálů a tradičním způsobem.

Ale o zbytek se už postarala tiskárna. Vytištěné součásti jsou vyrobeny z vrstev černého plastu a vyztužené uhlíkovými vlákny. K výrobě autoři použili tiskárnu nadstandardních rozměrů, která dokáže vytisknout díly až tři metry dlouhé a 1,7 metru vysoké.

Strati je první auto vyrobené na 3D tiskárně, které by mohlo získat homologaci...

„Karoserie působí plastově, ale také velice pevným dojmem. Podle slov ředitele výrobce je poskládaná z 227 vrstev a jediným limitem byla přitom velikost samotné tiskárny. Jeho firma přitom očekává, že k tisku bude používat větší tiskárny, aby tak mohla tisknout ještě větší auta. Firma zároveň pracuje na tom, aby auto dostalo co nejrychleji homologaci na silnici,“ píše Ulanoff.

Strati vyvíjeli čtyři měsíce. Kromě technologie výroby je automobil také zajímavý cenou. Společnost Local Motors ho chce nabízet za zhruba 380 tisíc korun (17 tisíc dolarů).

Autor:


Témata: 3D tiskárna


Nejčtenější

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

Další z rubriky

Škoda Karoq
Designér o nové Škodovce: Karoq se povedl, je hezčí než větší Kodiaq

„Je fotogeničtější než Kodiaq,“ říká o škodovácké novince designér Petr Siebert. Spolupracovníkovi redakce iDNES.cz se novinka líbí a všímá si zajímavých...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.