Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První auto vyrobené na 3D tiskárně je tady. Je to elektrický roadster

aktualizováno 
Zdá se, že automobilová historie pokořila další z milníků. Zatímco úplně nový vůz má průměrně pět tisíc součástek a vyrábí se poměrně složitým způsobem, Strati je složeno ze 49 dílů a jeho jednoduchá výroba vám bude trvat pár dnů.

Fotogalerie

O tom, že 3D tiskárny změní dosavadní způsob našeho života, se mluví už několik let a počítat s tím budou muset i automobiloví výrobci. Na výstavě International Manufacturing Technology Show 2014 v Chicagu se už objevil malý černý vůz, který se stal prvním plně funkčním vytištěným vozem na světě.

Malý elektrický roadster se jmenuje Strati a je dílem firmy Local Motors z americké Arizony. Na výstavě trval jeho tisk dva dny, za šest dnů byl pak zkompletován do plně funkční verze.

Jeho majitelé s ním pak předvedli také předváděcí jízdu. Maximální rychlost údajně dosahuje 60 km/h a baterie by měla mít dosah 193 až 241 kilometrů.

Limitem velikosti automobilu byla velikost samotné tiskárny. Nejvyšší díl má...

„Šedivý Strati je větší, než jsem očekával. Sedí nízko nad silnicí podobně jako závodní auto a jsou v něm jen dvě sedačky,“ říká novinář serveru mashable.com Lance Ulanoff, který si vůz na krátkou chvíli vyzkoušel.

Zatímco klasický automobil obsahuje zhruba pět tisíc součástek, Strati je složeno z pouhých 49 součástí. Některé díly tiskárna pochopitelně nezvládá a pneumatiky, baterie, elektromotor a díly podvozku jsou vyrobeny z tradičních materiálů a tradičním způsobem.

Ale o zbytek se už postarala tiskárna. Vytištěné součásti jsou vyrobeny z vrstev černého plastu a vyztužené uhlíkovými vlákny. K výrobě autoři použili tiskárnu nadstandardních rozměrů, která dokáže vytisknout díly až tři metry dlouhé a 1,7 metru vysoké.

Strati je první auto vyrobené v 3D tiskárně, které by mohlo získat homologaci...

„Karoserie působí plastově, ale také velice pevným dojmem. Podle slov ředitele výrobce je poskládaná z 227 vrstev a jediným limitem byla přitom velikost samotné tiskárny. Jeho firma přitom očekává, že k tisku bude používat větší tiskárny, aby tak mohla tisknout ještě větší auta. Firma zároveň pracuje na tom, aby auto dostalo co nejrychleji homologaci na silnici,“ píše Ulanoff.

Strati vyvíjeli čtyři měsíce. Kromě technologie výroby je automobil také zajímavý cenou. Společnost Local Motors ho chce nabízet za zhruba 380 tisíc korun (17 tisíc dolarů).

Autor:


Témata: 3D tiskárna




Nejčtenější

Škoda 1101 Tudor
Autofotka týdne: První poválečná škodovka slaví sedmdesátiny

Jméno dostala první poválečná škodovka z angličtiny. Dnes už nepoužívaný termín „tudor“ označuje obecně typ dvoudveřové karoserie, vychází z anglického...  celý článek

Autobaterie
Nenastartovali jste? Autobaterii vám zabil mráz, ale může za to horko

Zimní období je pro akumulátory kritické. Ke koupi nové baterie se však řidiči většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jsou opravdu tuhé....  celý článek

Ilustrační snímek
Jak jsem asistovala při záchraně auta

Jsme tam hned a jsme rovný, přímo z tvý pojišťovny... Ta chytlavá melodie z televizní reklamy mi zní v uších a už se těším, jak budu jezdit se dvěma veselými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.