Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prase se vrací. Slavný skútr ČZ pofrčí na elektřinu

aktualizováno 
Plechové dvoukolové prase je ikonou československých silnic. Skútr ze Strakonic znovu ožívá s elektrickým pohonem. Na první pohled nepoznáte, že se nejedná o originál, chybí jen výfuk.

ČZ 175 "Prase“ | foto: Čezeta

I nemotorkáři znají legendární skútr strakonické "čezety", kterému pro jeho specifický tvar říkáme "prase". Skútr vznikl v padesátých letech a ve své době to byl doslova revoluční stroj, který si v ničem nezadal s italskými vespami, které mohl československý motorista obdivovat jen na prázdninách v Římě. 

Čezeta na elektřinu

Může se hodit

Chcete novou motorku? Vyberte si ze široké nabídky ve všech kategoriích na Automodul.cz.

Značku Čezeta si v nedávné době zaregistrovala společnost Čezeta motors s.r.o. a přichází se zajímavým projektem, který má oživit někdejší slávu skútru. Zatím představila tři prototypy modelu 506. Jedná se zatím o zrekonstruované kusy z šedesátých let přestavěné na elektrický pohon.

Firma zamýšlí vyrábět skútry sériově. Odhadovaná cena je 9000 eur, tedy něco okolo 250 000 korun.

ČZ 175

Do útrob motorky se dostal elektromotor. Baterie má kapacitu 5 kWh a zaručuje dojezd 75 - 80 km. V případě přidání systému rekuperace by se dojezd mohl dostat až na 100 km. Nabíjení probíhá standardním systémem, zásuvka je pod původním víčkem nádrže. Nabíjet můžete jak z klasické sítě, tak z dobíjecích stanic. Plné nabití skútru by mělo trvat zhruba 4 až 5 hodin. 

Fotogalerie

Zajímavá je také možnost naprogramování průběhu výkonu motoru. Díky tomu můžete snadno po připojení notebooku zvolit rychlost, jakou váš skútr pojede, a tím ovlivnit i dojezd.

Baterie je umístěna v tunelu kapotáže částečně na původním místě spalovacího motoru. Elektromotor je pak umístěn v náboji zadního kola. Jaké má skútr jízdní vlastnosti, zatím nevíme, ale vzhledem k tomu, že využívá původní podvozek prasete, bude svezení rozhodně zajímavé.

Unikát

Původní skútr má velmi atypickou konstrukci, kterou tvoří samonosná plechová karoserie s podvěšeným motorem o objemu 175 ccm. Ten dával výkon 8 koní. První generace prasete s označením 501 se potýkala s přehříváním agregátu, kolem kterého v kapotách neproudil dostatek vzduchu. To bylo později vyřešeno větrákem. 

ČZ 175
ČZ 175
ČZ 175

Model 501 se vyznačoval mimo jiné klaksonem umístěným v přední kapotáži. Vepředu má skútr tlačnou kyvnou vidlici a bubnovou brzdu. Kolo je sešroubované ze tří dílů, díky tomu se dají snadno opravovat defekty.

Další novinkou byl elektrický startér, který byl montován už do posledních 501. Druhá generace 502 pak dostala blinkry a lepší podvozek. Tím vývoj československého skútru skončil. Dnes jsou však tyto stroje oblíbeným sběratelským kouskem. Jízda na něm je pak neopakovatelným zážitkem. Malá kola, podvozek na silenblocích a vysoká hmotnost dělají jízdu opravdu nevšední, ale za pohledy kolemjdoucích to rozhodně stojí. Skútru se vyrobilo přes 115 000 kusů a dočkal se i zajímavých karosářských variant, například jako tříkolá rikša s nákladní korbou nebo se sajdkárem Druzeta. 

Autoři:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.