Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prase se vrací. Slavný skútr ČZ pofrčí na elektřinu

aktualizováno 
Plechové dvoukolové prase je ikonou československých silnic. Skútr ze Strakonic znovu ožívá s elektrickým pohonem. Na první pohled nepoznáte, že se nejedná o originál, chybí jen výfuk.

ČZ 175 "Prase“ | foto: Čezeta

I nemotorkáři znají legendární skútr strakonické "čezety", kterému pro jeho specifický tvar říkáme "prase". Skútr vznikl v padesátých letech a ve své době to byl doslova revoluční stroj, který si v ničem nezadal s italskými vespami, které mohl československý motorista obdivovat jen na prázdninách v Římě. 

Čezeta na elektřinu

Může se hodit

Chcete novou motorku? Vyberte si ze široké nabídky ve všech kategoriích na Automodul.cz.

Značku Čezeta si v nedávné době zaregistrovala společnost Čezeta motors s.r.o. a přichází se zajímavým projektem, který má oživit někdejší slávu skútru. Zatím představila tři prototypy modelu 506. Jedná se zatím o zrekonstruované kusy z šedesátých let přestavěné na elektrický pohon.

Firma zamýšlí vyrábět skútry sériově. Odhadovaná cena je 9000 eur, tedy něco okolo 250 000 korun.

ČZ 172 "Prase“

Do útrob motorky se dostal elektromotor. Baterie má kapacitu 5 kWh a zaručuje dojezd 75 - 80 km. V případě přidání systému rekuperace by se dojezd mohl dostat až na 100 km. Nabíjení probíhá standardním systémem, zásuvka je pod původním víčkem nádrže. Nabíjet můžete jak z klasické sítě, tak z dobíjecích stanic. Plné nabití skútru by mělo trvat zhruba 4 až 5 hodin. 

Fotogalerie

Zajímavá je také možnost naprogramování průběhu výkonu motoru. Díky tomu můžete snadno po připojení notebooku zvolit rychlost, jakou váš skútr pojede, a tím ovlivnit i dojezd.

Baterie je umístěna v tunelu kapotáže částečně na původním místě spalovacího motoru. Elektromotor je pak umístěn v náboji zadního kola. Jaké má skútr jízdní vlastnosti, zatím nevíme, ale vzhledem k tomu, že využívá původní podvozek prasete, bude svezení rozhodně zajímavé.

Unikát

Původní skútr má velmi atypickou konstrukci, kterou tvoří samonosná plechová karoserie s podvěšeným motorem o objemu 175 ccm. Ten dával výkon 8 koní. První generace prasete s označením 501 se potýkala s přehříváním agregátu, kolem kterého v kapotách neproudil dostatek vzduchu. To bylo později vyřešeno větrákem. 

ČZ 172 "Prase“
ČZ 172 "Prase“
ČZ 172 "Prase“

Model 501 se vyznačoval mimo jiné klaksonem umístěným v přední kapotáži. Vepředu má skútr tlačnou kyvnou vidlici a bubnovou brzdu. Kolo je sešroubované ze tří dílů, díky tomu se dají snadno opravovat defekty.

Další novinkou byl elektrický startér, který byl montován už do posledních 501. Druhá generace 502 pak dostala blinkry a lepší podvozek. Tím vývoj československého skútru skončil. Dnes jsou však tyto stroje oblíbeným sběratelským kouskem. Jízda na něm je pak neopakovatelným zážitkem. Malá kola, podvozek na silenblocích a vysoká hmotnost dělají jízdu opravdu nevšední, ale za pohledy kolemjdoucích to rozhodně stojí. Skútru se vyrobilo přes 115 000 kusů a dočkal se i zajímavých karosářských variant, například jako tříkolá rikša s nákladní korbou nebo se sajdkárem Druzeta. 

Autoři:




Nejčtenější

KTM 1290 Super Adventure
Nejsilnějšímu motorkářskému SUV moderní elektronika skvěle pomáhá

Stejně jako u aut je i u motorek stále vyhledávanější kategorie SUV, které se ovšem v jednostopém světě říká „cestovní enduro“. Jenže u motorek místo...  celý článek

V pražské ulici Radlická havaroval řidič do sloupů veřejného osvětlení. Jeden...
Dva šílení řidiči dostali doživotí. Při honičce v Berlíně zemřel člověk

Nevídaný rozsudek doživotního vězení za spáchání vraždy vynesl zemský soud v Berlíně nad dvěma šílenými řidiči, kteří loni v centru německé metropole závodili...  celý článek

Porsche Cayenne S Diesel
Stuttgart zakáže vjezd dieselům starším než čtyři roky

Od roku 2018 budou v případě smogové situace do vybraných částí Stuttgartu smět jen dieselová auta splňující normu Euro 6. Těm nejstarším nebudou v té době ani...  celý článek

Volkswagen I.D. Buzz
Výrobci elektromobilů mají problém: spekulanty s důležitým kobaltem

Zapomeňte na zlato, kobalt je vzácný materiál, který nyní hýbe světem. Vzácný materiál totiž vylepšuje vlastnosti Li-Ion baterií, které používáme nejen v...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
Dieselgate: německá policie nenechá opravit svá cinknutá TDI

Němečtí řidiči, kteří nenechají ze svých volkswagenů odstranit podvodný software, riskují, že neprojdou STK. Bavorská policie se však se svými 500 hlídkovými...  celý článek

Další z rubriky

Ducati Diavel Diesel
Autofotka týdne: Ďábel v brnění tankuje benzin, i když je to Diesel

Asi se shodneme na tom, že Ducati Diavel nepatří mezi tuctové stroje v jakékoli své podobě. Odvážní italští designéři však usoudili, že extravagance není nikdy...  celý článek

Hover Ride Design Concept
Autofotka týdne: létající motocykl od BMW a Lega

Motocykl BMW R 1200 GS Adventure v podání stavebnice Lego Technic není jen pouhou hračkou, která obsahuje 603 kostiček. Je to také živoucí doklad spolupráce...  celý článek

Jawa 350 OHC
Nová Jawa 350 v plné parádě. Retro pod sto tisíc

Týnecká Jawa oficiálně představila dva nové retro modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage s čtyřdobými jednoválci a řadou moderních prvků jako ABS. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.