Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

K pumpě leda pro žvýkačky. Test nejprodávanějšího skútru Evropy

aktualizováno 
Mezi značkovými skútry je Honda PCX pojem. Jde totiž o světový bestseller a nejprodávanější skútr v Evropě. Své postavení si získal maximální spolehlivostí, nízkými provozními náklady a v podstatě bezúdržbovým provozem. Otestovali jsme, zda si všechny tyhle vlastnosti nese dál i model letošní sezony.

Svižně a tiše profičí Honda PCX městem i vesnicí. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Strmě se svažující přídi skútru vévodí rozlehlý ledkový světlomet lemovaný trubicemi denního svícení. Ledky najdeme také na zadní části, úspora energie je tady jednoznačně na prvním místě. Plastový dojem skútru jako celku je záměrně narušen chromovanou trubkou řídítek a chromovaným krytem horních brýlí. Dodává to skútru exkluzivní šmrnc.

Fotogalerie

Stejně jako kulatá palubní deska v retro stylu, kde ručka rychloměru obíhá po obvodu stupnice a ne od jejího středu jako obvykle. Uprostřed je totiž jednoduchý LCD displej ukazující ujetou vzdálenost hodinky a stav paliva.

Zejména tenhle ukazatel je jeden z nejnudnějších. Svou polohu směrem dolů mění jen velmi neochotně.

Posaz jako na chopperu

Stopětadvacítka ubírá z osmilitrové nádrže v průměru necelé tři litry na sto kilometrů jízdy. Ani ti největší piloti tedy nebudou u pumpy častěji než jednou za týden. Pokud ano, tak leda pro žvýkačky. Mimochodem kromě žvýkaček pojme přední odkládací prostor také třeba mobilní telefon, který může pomocí dvanáctivoltové zásuvky také nabít. Pokud se v odkládačce neveze telefon, hravě spolkne petku s pitím.

Honda PCX v redakčním testu

Může vás zajímat

Honda PCX 125

Honda PCX 125

Cena 66.790,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz

Přední a zadní část skútru propojuje středový tunel. Ten je trochu vyšší, než je obvyklé, a při nastupování ho zejména ze začátku někdy nechtěně nakopnu. Vyšší profil má na svědomí nádrž umístěná pod podlahou skútru. Podlaha svým tvarem mimochodem umožňuje nohám jezdce spočinout i v „předkopnuté“ poloze á la chopper. Osobně mi tenhle styl na mnoha moderních skútrech prostě chybí. Většinu času jezdím sólo a rád se v sedle trochu rozvalím. Když si nemohu natáhnout nohy, posaz je stále tak trochu ve WC stylu. To ale není případ Hondy PCX.

Nalévací hrdlo nádrže je skryto pod dvířky právě uprostřed podlahy. Ta se odemykají kolébkovým tlačítkem umístěným v těsném sousedství spínací skříňky. Tlačítko se dá použít pouze v případě, že je klíček ve spínací skříňce. Když se klíček vytáhne, přes klíčovou dírku se automaticky přetáhne kovová krytka, kterou je možné odjistit pouze speciální korunkou na plastové části klíčku.

Na první pohled trochu složitá spínací skříňka odemyká zároveň sedlo i nádrž a ještě umí sama sebe uzavřít před nenechavci.

Na první pohled trochu složitá spínací skříňka odemyká zároveň sedlo i nádrž a ještě umí sama sebe uzavřít před nenechavci.

Rozměrné kontrolky nenechají jezdce zapomenout na zapnutý blinkr.

Rozměrné kontrolky nenechají jezdce zapomenout na zapnutý blinkr.

Druhá poloha spínače odjišťuje zámek sedla. Pod ním je hlavní úložný prostor, kam se vejde otevřená skútrová helma. Integrální můžete dát jedině do příplatkového kufru. Sedlo nemá žádný složitý zvedací mechanizmus ani plynové vzpěry, zvedá se prostě rukou. V horní poloze jej však lze zajistit zarážkou integrovanou v pantu. Stačí jen překonat lehký odpor a sedlo drží ve vzpřímené poloze.

Ve městě jako ryba ve vodě

Jednoválcová dvouventilová stopětadvacítka ve spojení s precizně nastaveným variátorem nabízí plynulý zátah v podstatě od nuly. V městském prostředí vyniká agregát hodně slušnou dynamikou. Dokonce i ve chvíli, kdy je aktivován systém Start–Stop, který je v názvosloví Hondy označován jako Iddle Stop.

Jestli se používání tohoto na skútru ne úplně běžného systému promítne do už tak minimalistické spotřeby, netuším. Když mi ale poprvé motor po třech vteřinách nečinnosti na křižovatce chcípne, jsem mírně nervózní. Samozřejmě jsem se nominoval na pole position a očekává se, že křižovatku svižně opustím. Jestli to nevyjde, něco si asi vyslechnu. Když padne oranžová, otáčím rukojetí plynu, motor neslyšně nastartuje a skútr vyráží vpřed. Mise splněna. Než první auto za mými zády zařadí jedničku, jsem pryč. Kdyby snad náhodou díky častým startům docházel akumulátoru dech, režim Iddle Stop se automaticky deaktivuje. Tuhle funkci ale nevyzkouším. Jsem staromilec a ta chvilka jemného brnění na červené mi nevadí. Start–Stop vypínám a motor nechávám vrčet.

Honda PCX v redakčním testu

Po městě mám potenciálu víc než dost. V příměstském provozu už nachází pécéixko první limity. Zejména pražská kotlina je pro testování nízkoobjemových strojů velmi záludným terénem. Až na výjimky téměř všechny cesty z centra města vedou do kopce.

Ženská ruka

Během poskakování po ulicích města potkávám stále více holek za řídítky skútrů. Proto mne napadlo vyzkoušet, jak si s PCX poradí ženská ruka. V rámci zachování genderové objektivity byl tedy skútr v průběhu testu zapůjčen na odpolední vyjížďku po Praze i motocyklistce. Stylově se projelo centrum města i přičichlo k provozu na periferii. V zahradní restauraci pak došlo na loučení se skútrem. Vyhledávání výmluv, kam je třeba ještě zajet, než se vypne motor a úsměv od ucha k uchu svědčil o tom, že i tady bylo patrně vše v pořádku.

Zatímco ani jízda se spolujezdcem v centru města není problém, při cestě za příměstskou romantikou, někde kolem hranice devadesátikilometrové rychlosti, začíná hondě slábnout dech. Když zkusím na chvíli zabrousit do divokých vod dálničních přivaděčů, už se moc dobře necítím. Výkon je třeba nahrazovat statečností a to je chvíle, kdy je rozumné kapitulovat a vrátit se tam, kde je mi dobře. Okreska je fajn.

Městem se mrštná Honda proplétá jako lasička. Štíhlá silueta a nízko položené těžiště činí skútr perfektně ovladatelným. S nerovnostmi si výtečně dokáže poradit hodně komfortně nastavený podvozek ve spojení se čtrnáctipalcovými koly. Zadní kyvka je přesně vedena dvěma tlumiči jako u skútrů daleko větších kubatur. Žádná škvíra mezi auty není dost úzká a ulička dostatečně křivolaká. Tady je PCX jako ryba ve vodě. Přední kolo hlídá kotoučovka, vzadu stačí buben. Ani v plné polní se spolujezdcem a porcí sportovního výkonu brzdy nevadnou. Dávkují se čitelně, bez nutnosti přemýšlet, která páčka co ovládá a skútr vždy bezpečně zastavuje s velkou rezervou. A s tím jsem spokojený.

Karavan, nebo skútr?

Elegantní hnědou metalízou lakovaná typicky nízká silueta je v případě testovaného stroje obohacena o malý zadní kufr s opěrkou pro spolujezdce a rozměrný plexi štítek. Oba tyto doplňky spadají spolu s nosičem kufru do příplatkové výbavy. V ceníku se tahle položka jmenuje sada Touring a zájemce si za ni připlatí necelých sedm tisíc korun.

Ledky vzadu i vepředu. Úspora energie na prvním místě.
Ledky vzadu i vepředu. Úspora energie na prvním místě.

Zatímco kufr znamená pro skútr bonus jak praktický, tak estetický, u plexi štítku vítězí praktická stránka. Jezdec je výborně krytý před nepřízní počasí a při rychlejší jízdě i před větrem. Kvůli tvaru štítku však bylo nutné přesunout zpětná zrcátka z původních pozic, kde by v krajních polohách řídítek kolidovala s hranou plexi, blíž k řidiči. To si vyžádalo instalaci redukcí, které při vší úctě k jejich tvůrci působí dojmem přídavných zpětných zrcátek používaných na autech při tažení karavanu. Navíc změnou úhlu je zejména při plně obsazeném skútru, kdy není možné posunout se v sedle trochu dozadu, celkem obtížné zrcátka použít k tomu, k čemu byla vytvořena. Pokud se chci podívat, co se děje za mnou, musím kroutit okem jako chameleon.

Spolujezdci se na Hondě PCX daří dobře a jeho post jednoznačně neznamená pouze východisko z nouze. U skútru o výkonu necelých dvanácti koní je již trochu zapotřebí najít sílu k posouzení rozměrů a hmotnosti spolujezdce a jejich srovnání s možnostmi stroje, ale když se mezi těmito veličinami podaří nastavit rovnováha, na jízdní výkony Hondy PCX to téměř žádný vliv nemá. Pro druhého člena posádky jsou připraveny komfortní vyklápěcí stupačky, a když má to štěstí, že je stroj vybaven dříve zmíněným kufrem, může si v mezích možností dopřát i téměř neskútrového pohodlí. Limitů je dosaženo opět jenom v prudkých stoupáních a ve chvíli, kdy je třeba se posouvat systémem brzda-plyn.

Do zadního kufru se v pohodě vejde i velká helma.

Do zadního kufru se v pohodě vejde i velká helma.

Když se v odkládačce nedobíjí telefon, najde tady místo třeba i petka s pitím.

Když se v odkládačce nedobíjí telefon, najde tady místo třeba i petka s pitím.

Kde jiní končí...

Mainstreamový skútr od Hondy je synonymem jistoty a spolehlivosti. Poslouží stejně dobře kurýrům při každodenní tvrdé práci jako studentovi na cestě do školy nebo strejdovi na cestě na ryby.

Jediným handicapem ve srovnání s konkurenčními mašinami se může na první pohled zdát pořizovací cena atakující hranici sedmdesáti tisíc korun. V oceánu strojů vyhovujících svými parametry řidičskému oprávnění skupiny B, respektive A1, se najde obrovské množství více či méně pestrobarevných speciálů s daleko líbivějšími cenovkami. Některé exotické kousky lze nové pořídit již pod dvacet tisíc korun. Otázkou však zůstává, kolik takovýchto atletů bude spotřebováno třeba jenom do okamžiku, kdy bude Honda potřebovat první výměnu řemenu.

Honda PCX 2015

MOTOR
Karburace: elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Zdvihový objem motoru: 125 cm3
Motor: jednoválec, chlazený kapalinou, čtyřtaktní dvouventilový motor SOHC
Systém zapalování: ovládané řídicí jednotkou s digitálním tranzistorem a elektronicky řízeným předstihem
Max. výkon: 8,6 kW/8000 ot/min
Max. točivý moment: 12 Nm/6000 ot/min
Startér: elektrický

PŘEVODOVKA
Spojka: automatická odstředivá suchá spojka
Stálý převod: klínový řemen
Převodovka: bez řazení – klínový řemen

ROZMĚRY A HMOTNOST
Rozměry (D × Š × V) (mm): 1 930 x 740 x 1 100
Typ rámu: ocelový
Objem palivové nádrže: 8 litrů
Spotřeba paliva: 47,4 km/l (WMTC)
Pohotovostní hmotnost: 128 kg
Výška sedla: 760 mm

KOLA
Přední brzdy: kotouč hydraulické brzdy
Zadní brzdy: 130 mm bubnová brzda
Přední zavěšení: teleskopická přední vidlice
Zadní zavěšení: kyvná vidlice s dvěma tlumiči
Velikost přední pneumatiky: 90/90 14M/C 46P
Velikost zadní pneumatiky: 100/90 14M/C 57P

Cena testovaného motocyklu 69 900 Kč (včetně DPH)

Autoři:


Témata: Honda




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.