Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Lambretta je zpátky, bývala slavnější než Vespa

aktualizováno 
Přesně 70 let po zahájení výroby skútrů se představila znovuzrozená italská značka Lambretta. Její skútry se po dlouhá desetiletí vyvážely do celého světa a v Jižní Americe se dokonce pojem „lambretta“ dodnes používá jako synonymum pro skútr.

Nový model skútru Lambretta představený v italské padově | foto: www.lambretta.com

Dodnes má mnoho příznivců mezi sběrateli veteránů, nový model se proto představil na velkém srazů „lambrettistů“ v italské Padově.

Lambretta je podobně jako Vespa a Piaggio válečné dítě. Továrník Ferdinando Innocenti původně od roku 1922 v oblasti Lambrate vyráběl kovové roury a trubky. Ty však patřily mezi strategické produkty, proto byla během druhé světové války továrna spojenci kompletně vybombardována. Poválečná poptávka po malých vozidlech vedla ke vzniku řady podobných značek, ovšem Lambretta po dlouhou dobu patřila k těm největším a nejúspěšnějším.

Lambretta 150 Pacemaker

Lambretta měla jednodušší konstrukci než Vespa. Místo lisované samonosné karoserie používala klasický trubkový rám, protože Innocenti měl s trubkami zkušenosti a podařilo se mu z ruin zachránit i několik strojů na výrobu trubek.

Na tomto základě vznikla řada modelů, nejslavnějším byl špičkový skútr TV200, vyráběný výhradně pro britský trh a závodní účely. Pohonná jednotka byla jednoválec 200 ccm, který s výkonem 10,7 koní při 5700 ot/min ve své době patřil k nejvýkonnějším motorům. Během pouhých tří let výroby v letech 1963-1965 se vyrobilo téměř 15 tisíc kusů TV200.

Lambretta. Z fabriky byly stroje rozváženy k dealerům na speciálních...

Lambretta odjížděla z fabriky k dealerům na speciálních dvoupatrových nákladních vozech, které připomínaly autobusy.

Z fabriky byly stroje rozváženy k dealerům na speciálních dvoupatrových nákladních vozech, které připomínaly autobusy.

Když v sedmdesátých letech vzrostla kupní síla obyvatelstva, továrna se pustila do výroby malých osobních aut. Bohužel po neúspěšném střídání investorů zkrachovala a nakonec odprodala výrobní linky do Indie. Zde se Lambretty vyráběly od 1972 až do roku 1997 a pomáhaly motorizovat v té době ještě dost dopravně zaostalý kontinent.

Práva na značku jsou v majetku švýcarské společnosti Innocenti SA, která se rozhodla obnovit slávu Lambretty a začít vyrábět novou generaci skútrů. Nový model je kompletně navržený renomovaným designérským studiem Kiska se sídlem v Rakousku, které mimo jiné stojí i za konstrukcí motocyklů KTM a Husqvarna. Model Lambretta V-Special přichází s hodně odvážnou samonosnou konstrukcí ze 1,2 mm silných ocelových plechů kolem středového trubkového rámu. Výroba ovšem bude probíhat zakázkově na Tchaj-wanu v továrně obřího koncernu SYM.

Fotogalerie

Z toho důvodu budou použity pohonné jednotky ze skútru SYM Fiddle 3. Nové Lambretty budou nabízeny v motorizacích 50, 125 a 200, všechny splňující normu Euro 4. V roce 2018 pak obě značky SYM i Lambretta slibují i elektrickou verzi. Kromě verze V-Special přijdou na trh také varianty GP a SX, přičemž SX bude plně elektrická. První modely přijdou na evropské trhy na jaře 2018, kvůli evropským předpisům budou vybaveny propojenými brzdami, pouze nejsilnější dvoustovka o výkonu 16,7 koní dostane nejnovější systém ABS značky Bosch.

Hlavním problémem, který musí oživená značka vyřešit, ovšem bude ochrana značky a charakteristických rysů Lambretty před čínskými kopiemi. Ty pro řadu svých modelů využívají tvary a někdy dokonce i název značky a vyvážejí je i do Evropy. „V současné době je trh zaplavený replikami klasických Lambrett z Číny, Indie a Thajska. Jak sdělil ředitel firmy, společnost Innocenti SA se sídlem v Luganu bude tvrdě odhalovat a stíhat všechny kopie a jejich distributorům nedovolí vézt se na vlně dobrého jména Lambretta.

Autoři:




Nejčtenější

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Další z rubriky

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Kaskadér projel celý Masarykův okruh na zadním kole
VIDEO: Kaskadér projel okruh na motorce po zadním kole

Málokdo může říct, že svedl něco, co nikdo před ním. Motocyklový kaskadér Adam Peschel se takovým kouskem pochlubit může - jako první projel závodní Masarykův...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.