Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italský frajer Piaggio Medley jezdí za dva litry benzinu

aktualizováno 
Největší novinkou koncernu Piaggio pro letošní sezonu je elegantní stopětadvacítka s neitalským jménem Medley. Skútr pod kapotami klasických tvarů ukrývá celou hromadu moderních technologií od ovladačů na řídítkách až po motor.

Piaggio Medley | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Jméno Medley (anglicky směsice, míchanice) vyjadřuje prolnutí mezi dvěma současnými modely Liberty 125 a Beverly 350. Přesně do mezery mezi těmito dvěma modely výbavou, komfortem i potenciálem motoru dokonale zapadá.

Tvář šviháka

Přední šestnáctipalcové kolo z lehkých slitin kryje stylový hluboký blatník a těsně nad ním se zdvihají naducané tváře přední kapotáže. Na nich jako indiánské válečné malování směřují vpřed dvě šipky LEDkového denního svícení. To je také jednou z novinek. Ještě výše nad špicí chromové ozdoby, která rozděluje kapotáž na dvě poloviny, propátrává skútr okolí rozměrným světlometem s čirou optikou. Ten je zastavěn do plastových krytů řídítek.

Zajímavostí této malé kapotáže jsou hluboké otvory, které slouží ke kontrole hladiny brzdové kapaliny v obou nádobkách. Řešení je to efektní, ale na druhou stranu třeba kusy mrtvých much bych odtud šťourat nechtěl. Horní hrana nejvyššího bodu skútru je tvarována do elegantní vlny decentního spoileru. Nevím, jestli to bylo způsobeno tímto zvláštním tvarem, ale ani ve stokilometrové maximálce nebyl proud vzduchu kolem otevřené skútrové přilby nijak zvlášť nesnesitelný.

Piaggio Medley
Piaggio Medley

Vnitřní stranu kapotáže stejně jako sedlo a plastovou výplň zadní plotny pro náklad nebo uzamykatelný kufr kryje plast v tmavě hnědé povrchové úpravě. Ve spojení s chromově lesklými rámečky palubních přístrojů to dává „interiéru“ skútru velmi luxusní náboj. Punc luxusního stroje je ještě umocněn masivními oblouky spojujícími přední část se sedlovou. Ty jsou zase vyvedeny v imitaci matného hliníku.

Piaggio Medley v číslech

  • motor: 124.5 ccm SOHC, 4V, vodní chlazení
  • maximální výkon: 9 kW při 8 250 ot/min
  • maximální točivý moment: 11,5 Nm při 6 500 ot/min
  • rozvor: 1 390mm
  • výška sedla: 799 mm
  • objem nádrže: 7 litrů
  • provozní hmotnost: 132 kg
  • cena: 79 990 korun

Uvnitř předkolenní části plastové karoserie je rozměrná uzamykatelná schránka. Je rozdělena přepážkami na dvě části. V té vlevo je po troše hledání k nalezení USB připojení. Ta je také po svém obvodu opatřena těsněním proti vniknutí vlhkosti v případě deště. K otevření přihrádky je třeba znát malý koncernový fígl. Musí se odemknout spínací skříňka, která má v případě Medley ještě jednu mezipolohu. Tou se odjišťují zámky odkládacích prostor, ale ještě se neaktivují elektrické obvody. Potom je třeba na celou spínačku zatlačit. K odemčení podsedlového prostoru pak stačí při stejné poloze klíčku stisknout tlačítko s emblémem visacího zámku na levém řidítku. Ozve se tlumené cvaknutí a sedlo je uvolněno.

Odveze i nákup

Po odjištění a zvednutí sedla se objeví velká chlouba Itala s britským jménem a tou je obří „kufr“ s objemem větším než 36 litrů. Podsedlový prostor pojme dvojici plnohodnotných přileb nebo pořádnou porci nákladu. Místa je tolik, že na pravé straně bylo pod zvláštní krytku možné umístit i nalévací hrdlo expanzní nádobky vodního chlazení a ani tak to ničemu nepřekáží. Při maniplaci s nákladem drží sedlo ve zvednuté poloze pružina umístěná v pantu.

Nový motor

Největší revolucí je beze všech pochybností do šroubku zcela nová pohonná jednotka. Vývoj byl kompletně podřízen splnění všech požadavků nejnovější normy Euro-4, která vstoupí v platnost rokem 2017. Stávající spolehlivý úsporný tříventil byl nahrazen vodou chlazeným motorem s čtyřventilovou technikou a vícebodovým vstřikováním. Osmibodové vstřikování přispívá k dokonalejšímu spalování a maximálně zvyšuje efektivitu motoru. A co je nejpodstatnější: také snižuje spotřebu. Předchozí generace motoru dokázala jezdit za dva a půl litru benzinu na sto kilometrů. Je vůbec možné tuto hranici překonat jinak než na jízdním kole?

Kromě ventilového rozvodu bylo přepracováno i uložení všech rotujících částí do kuličkových ložisek. Přepracován byl i řemen zcela nové konstrukce, která minimalizuje ztráty. Také vodní chladič byl vestavěn přímo do bloku motoru. To všechno má za následek maximální zklidnění a snížení hmotnosti i valivého odporu celého agregátu. Jeho ultra tichý chod si nyní vystačí se dvěma litry benzinu. Příští generace motorů už asi bude benzin vyrábět.

Piaggio Medley

Další novinkou, která souvisí s motorem, je startér. V případě motoru iGET (Green Experience Technology) je to dynamostartér, který je napojen přímo na klikovou hřídel. Tedy vymoženost, se kterou brázdil silnice české kotliny už legendární skútr ČZ 175, řečený „prase“.

Se startováním italské novinky ale souvisí i systém start / stop, do kterého skútr přejde okamžitě po zahřátí motoru na provozní teplotu. Nevím, jestli už někdo dokázal vyčíslit úsporu, ke které lze dlouhodobým používáním této moderní zelené legrácky u skútru se spotřebou dva litry na sto kilometrů dojít. Pro mě je důležité, že se dá jednoduše a navždy vypnout mechanickým vypínačem u pravého řídítka. V rámci testu jsem samozřejmě vyzkoušel i tiché čekání na zelenou. Po zastavení skútr ještě několik sekund počká, zda nejde jen o chvilkové přibrzdění. Po jeho vypnutí stačí pohnout rukojetí plynu a motor se opět ve zlomku sekundy lehce rozvrní a skútr vyrazí vpřed. Bez mučení přiznávám, že jsem ze staré školy a při klasickém čekání na zelenou na špici šňůry aut s rukou bedlivě připravenou na plynu mám pod sebou raději natočenou mašinu. Aktivace systému start / stop je indikována kulatou zelenou kontrolkou na palubním štítu. Když je funkce vypnutá, nesvítí nikde nic.

Městský suverén

Po nastartování si motor jen mírně vrní a při přidání plynu decentně bafne z výfukové koncovky.

Může se hodit

Piaggio

Vybírejte na Automodul.cz z nabídky motocyklů značky Piaggio

Rozjíždím se po hladkém asfaltu a opatrně sklopím medley do první zatáčky. Poslouchá a ochotně opíše krásný čistý oblouk. Blížím se k centru města, a tak nejenže houstne provoz, ale také se mění kvalita silnice. Sem tam se připlete do cesty výmol nebo je třeba přeskákat tramvajové koleje odbočující na konečnou, ale přední šestnáctka vedená vidlicí s relativně měkkou odezvou všechny tyto nástrahy míjí s mazáckou jistotou. Ani zadní odpružení nevysílá do sedla žádné nouzové signály a dvojice tlumičů dobře žehlí městskou dlažbu. Kdybych snad přibral na cestu spolujezdkyni nebo poobědval o nějaký ten knedlík navíc, je možné zadní pružiny přitvrdit až v pěti úrovních.

K příjemné jízdě také významnou měrou přispívají pneumatiky Maxxis Extramaxx, které s rozměry 100/80 vepředu a 110/80 na zadním kole i speciálním materiálem běhounu fungují jako první tlumící zóna, ve které mizí například nepříjemné hrkání z hrubé dlažby. Rám z ocelových trubek nikam neuhýbá, ani když už mi hodně otrne a pouštím se do stále ostřejších pouličních duelů.

Po průletu centrem města nastává čas otestovat vlastnosti italského elegána i v příměstském provozu. Kubatura jeho motoru ho přece jen předurčuje suplovat občas rodinný kombík při cestě do práce. Takže obstojí v divokých vodách příměstských komunikací, kudy se do satelitů řítí manažerská TDI? Ano. Díky síle celých devíti koní a 11,5 Nm krouťáku, který je k dispozici již od šesti a půl tisíce otáček, je dostatečně mrštný a do osmdesátikilometrové rychlosti dokáže slušně zrychlovat a zamotat hlavu nejednomu autaři. Výkonová křivka potom začíná mírně uvadat a ve stovce je už konec všem heroickým výkonům. Ale nikoho nezdržuji a na okresce se rozhodně neztratím.

Piaggio Medley
Piaggio Medley
Piaggio Medley

Každá legrace jednou končí, a tak je třeba vzít za páčky a otestovat připravenost brzdového systému. Ten je v případě Piaggia Medley standardně vybaven brzdovým asistentem ABS. Zejména na hrubé dlažbě v centru se pomocník občas přihlásí o slovo. Ale to musím být k páčkám už opravdu hrubý. Při běžném provozu je přítomnost ABS téměř nezaznamenatelná. Když dochází dech přední dvěstěšedesátce, lze povolat do zbraně ještě o dvacet milimetrů menší kotouč vzadu. Tím je temperament skútru okamžitě zkrocen a zastaví na pětníku, jako by najel na suchý zip.

Fintil

Italský frajer je k mání hned ve třech barevných provedeních. Perleťově bílý a šedý skútr má ten gentlemansky hnědý interiér, zatímco tmavě modrý s odstínem barvy Blue Midnight (modrá půlnoc) má interiér decentně černý jako vládní limuzína. Sportovněji založení jezdci pak mohou sáhnout po příplatkové verzi Sport, která nabízí progresivnější barevné kombinace, konkrétně červenou přecházející až do cihlové, zářivě modrou nebo grafitově černou. V případě verzí Sport jsou také ráfky a madlo spolujezdce vyvedeny v tmavě šedé metalické úpravě. Rozdíl mezi oběma provedeními je aktuálně tisíc korun.

Fotogalerie

Také pro Medley je k mání široká škála příslušenství, počínaje horním uzamykatelným kufrem s opěrkou pro spolujezdce přes různě vysoká a zabarvená plexiskla až po multimediální sadu PMP (Piaggio Multimedia Platform), která pomocí Bluetooth propojí skútr s chytrým telefonem a umožní tak kontrolovat množství provozních údajů, ale například i polohu zaparkovaného stroje. Další volitelnou funkcí je třeba dálkové ovládání Bike Finder, které rozblikáním blinkrů dokáže lokalizovat zaparkovaný skútr na přeplněném parkovišti nebo na dálku odemknout prostor pod sedlem.

Jakkoli by se zdálo, že trh se skútry je zejména v nejvíce exponované kubatuře 125 kubických centimetrů nasycen a možná až trochu přeplněn, spolehlivý elegantní stroj si tady své místo beze všech pochybností najde. Pochází přece z hodně slavné rodiny s hodně hlubokou tradicí. Ano, někdo by mohl namítnout, že cena blížící se hranici osmdesáti tisíc je ve srovnání zejména s asijskou lacinou produkcí relativně vysoká. Ale nabízí se otázka, kolik takových strojů v ceně do třiceti tisíc korun vystřídáte do doby, než bude Piaggio potřebovat třeba první výměnu ložisek v krku řízení.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.