Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimní výzbroj pro skútraře: zimáky, psí deka a sloní uši

aktualizováno 
I v našich podmínkách se dá na skútru jezdit v podstatě celý rok, stačí jen mít to správné vybavení. Stávající zima je prozatím mírná, skútr tedy zahálet nemusí.

S dobrým vybavením můžete vyrazit třeba na zimní motorkářský sraz Elefantentreffen do Německa. | foto: Matěj Oliva, skutrmania.czpro iDNES.cz

Pneumatiky

Zimní gumy už nějaký rok nejsou výsadou automobilů, ale pořídíte je i pro jednostopé stroje. Zejména pro kategorii skútrů je nabídka výrobců poměrně široká. Je to mimo jiné dáno tím, že v některých zemích jsou v zimním období povinné zimní pneumatiky bez ohledu na aktuální počasí a musíte je mít obuté i na motorce nebo skútru. Jejich specifikace je hodně podobná těm automobilovým. Pneumatiky mají hrubý vzorek a velmi měkkou směs. Mají lepší jízdní vlastnosti nejen na sněhu, ale hlavně na chladné vozovce, kde klasické letní pneumatiky ztrácí adhezi. 

Zimní pneumatiky mají podobný vzorek, jako na autě.

Zimní pneumatiky mají podobný vzorek, jako na autě.

O jejich funkci jsme se mohli přesvědčit na vlastní kůži. Na chladné mokré vozovce nabízejí větší jistotu než běžné obutí, snadněji se zahřejí a i při prudkém brzdění se nedostanou tak snadno do smyku jako běžné obutí. Naprosto diametrální rozdíl pak nastává na ujetém nebo čerstvém sněhu, kde má zimní pneumatika mnohem lepší záběr než ta běžná.

Yamaha Tmax

"Sloní" uši

Oblíbeným, levným a hlavně funkčním doplňkem jsou takzvané sloní uši. Jedná se o jednoduchý doplněk v ceně několika set korun, který nabízí celá řada firem, ty naše jsou od švýcarské firmy iXS. Jsou to vlastně jednoduché kapsy, které navléknete na řídítka a zajistíte je suchými zipy. Uvnitř můžete bez problémů ovládat brzdy i blinkry. Na jízdu pak stačí běžné rukavice a ruce máte stále v teple.

Takzvané "sloní uši" jsou levným, ale velmi funkčním doplňkem.

Takzvané "sloní uši" jsou levným, ale velmi funkčním doplňkem.

Vyhřívané rukojeti

Složitější úpravou pro komfort rukou jsou vyhřívané rukojeti. Montují se na místo běžných gripů a při troše šikovnosti zvládne montáž každý. Rukojeti mají možnost nastavení v několika stupních. Jsou napojené na baterii skútru a můžete je tak mít puštěné za jízdy v podstatě pořád. Jejich cena se pohybuje od tisíce do zhruba tří tisíc korun. 

"Psí" deka

Dalším jednoduchým a neocenitelným pomocníkem je zástěra, která chrání jezdcovy nohy. Může být připevněná buďto k pasu jezdce nebo přímo ke skútru. Její výhodou je nejen ochrana proti chladu, ale také proti dešti a nečistotám. Cena dek se pohybuje od tisíce do pěti tisíc korun, ty nejpropracovanější mají samonosný systém, který drží deku v ideální pozici. 

Deka připnutá ke skútru, nebo jezdci u pasu je v zimě neocenitelným pomocníkem.

Vyrábí se jak univerzální, tak i speciální pro konkrétní model skútru, v našem případě se jednalo o příslušenství přímo od Yamahy.

Plexištít

Pro většinu skútrů na trhu se vyrábějí štíty chránící jezdce i ve velmi špatných povětrnostních podmínkách. Štíty bývají vyšší a širší než ty v základní výbavě stroje. Jejich nevýhodou je větší aerodynamický odpor, který zejména u menších kubatur může snížit maximální rychlost. 

Velký a široký plexištít je velmi důležitý, v kombinaci s kapsami na ruce...

Velký a široký plexištít je velmi důležitý, v kombinaci s kapsami na ruce chrání celý vršek těla.

Oblečení

Bez teplé bundy se v zimě neobejdete. I zde záleží hlavně na tom, kolik chcete do oblečení investovat. Někdy stačí jen zimní vložka do běžné motorkářské bundy, ale vyrábí se i speciální zimní oblečení, které je navíc vyrobeno v designu, který se na první pohled neliší od běžného civilního oblečení. Ceny oblečení se pohybují v tisících korun a záleží hlavně na materiálu, připlatíte si třeba za membránu proti profouknutí.

Nejdůležitější je dobré oblečení a uzavřená přilba.

Nejdůležitější je dobré oblečení a uzavřená přilba.

Protektory

V zimě je podstatně větší šance, že vás ve městě na skútru někdo "sestřelí". Řidiči aut často vyrážejí s zamrzlými nebo zamlženými okny a během zimy hodně odvyknou sledovat v provozu i cyklisty a motorkáře.

Fotogalerie

Proto by ve vaší výbavě neměly chybět kvalitní protektory všech kloubů i páteřák. Rozhodně nedoporučujeme jezdit v lyžařských rukavicích, které sice zahřejí, ale při pádu vás vůbec neochrání.

Dbejte na čistotu

Stejně jako u auta, i u jednostopých strojů je v zimě problém se solí, kterou se ošetřují silnice. Pro zimní provoz je ideální nastříkat skútr čas od času speciálním silikonovým sprejem, který vytvoří na stroji film, který nepropustí sůl na náchylná místa, jako je motor nebo výfuk. Po zimě je samozřejmě třeba stroj důkladně umýt. Sůl může nejen vést ke korozi, ale často také způsobuje problémy s elektroinstalací.

Pro test jsme si vybrali dva protichůdné stroje, Yamaha Tmax – sportovní...

Pro test jsme si vybrali dva protichůdné stroje, Yamaha Tmax – sportovní maxiskútr a Yamahu Xenter 125. Oba jsou osazené zimní výbavou.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.