Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Veteráni o fous utekli zemětřesení. Jela se slavná Mille Miglia

  14:32aktualizováno  14:32
Tisíc mil, italsky mille miglia, to je z Brescie do Říma a zpátky, když se chcete pořádně projet. Po klikatých silničkách i rychlých tazích to o uplynulém týdnu upalovali veteráni za miliony, až jim ani moderní auta nestačila. Velká automobilová slavnost, tradiční tisícimílovka o víkendu těsně unikla zemětřesení.

Mille Miglia je velkou událostí pro celou Itálii. sSlnice bývají doslova obsypané diváky. | foto: Profimedia.cz

Automobiloví srdcaři mají v půlce května v diáři už tradičně plno. Vidět a zažít závod Mille Miglia je prostě povinnost. Na start veleslavného tisícimílového závodu kolem Itálie se v Brescii každý rok postaví automobilové klenoty, které jindy nespatříte.

Na exkluzivní veteránské akci nesmí chybět bájný racek. Legendární Mrecedes 300

Na exkluzivní veteránské akci nesmí chybět bájný racek. Legendární Mrecedes 300 SL se vzhůru výklopnými dveřmi se objevil i na startu letošní tisícimílovky.

Slavný závod

Mille Miglia (Tisíc mil) se jako vytrvalostní silniční závod konala 24× od roku 1927 do 1957. Trasa měla tvar osmičky, jejích 1 500 km, tedy tisíc římských mil, vedlo z Brescie do Říma a zpět. První závod se konal 26. až 27. března 1927 a startovalo kolem 75 vozů – a pouze Italové. Vítěz dojel v čase kratším než 21 hodin a 5 minut (průměrná rychlost 77,238 km/h).

Traťový rekord drží Stirling Moss a navigátor Denis Jenkinson, kteří ujeli v roce 1955 tisíc mil s Mercedesem 300 SLR za 10 hodin 7 minut a 48 sekund průměrnou rychlostí 157,650 km/h.

Po smrtelné nehodě v roce 1957, při které přišli o život dva jezdci a jedenáct diváků, byl závod zakázán.

Veteránská Mille Miglia se jezdí od roku 1977.

Zdroj: wikipedia.cz

Mille Miglia je nabitá emocemi, rychlostí, láskou k tradici a slávě italského automobilového průmyslu. Autodědečci závodí napříč Itálií na plný plyn. Žádné šetření drahých a vzácných strojů, celých tisíc mil se jede pěkně zostra. Řada účastníků se při závodu nevyhne drobným ťukancům a šrámům. I s tím musí posádky při veleslavném závodě počítat, jede se přece v běžném provozu a navíc překvapivě vysokým tempem.

Do Říma a zpátky

Na start letošního ročníku se postavilo 382 veteránů. Na své dlouhé cestě navštívili účastníci závodu na 190 pamětihodných míst. Vzácní automobiloví dědečci odstartovali z Brescie, objeli Lago di Garda a první etapu ukončili ve Ferraře. V pátek dorazili do Říma a v sobotu se vydali na cestu zpět do Brescie.

Trasa Mille Miglia ročníku 2012

Jen o kousek tak vzácné kousky unikly rozmarům přírody. Mille Miglia hned dvakrát projela krajem Emilia Romagna, kde o víkendu řádilo zemětřesení. Zpravodajství čtěte zde

Vítězství si odvezla alfa

Celkovými vítězi letošního ročníku se stali Argentinci Claudio Claramunt a Daniel Scalise s Alfou Romeo 6C 1500 GS, karosovanou slavným Zagatem, z roku 1933.

Fotogalerie

O pár minut porazili manžele Giuliana Cané a Luciu Giuliani, mnohanásobné vítěze Mille Miglia a specialisty na jízdy pravidelnosti. Pár z Boloně jel s BMW 328 Roadster, zapůjčeným od BMW. I třetí místo obsadili zkušení účastníci veteránských závodů Giovanni Moceri a Tiberio Cavalieri s Aston Martinem Le Mans z roku 1933. Na čtvrtém místě dojeli lonští vítězové Giordano Mozzi s manželkou Stefanií Biaccou s Lancia Astura ročník 1938.

Na 1 498 kilometrech závodu odstoupila přesná stovka účastníků, do cíle tak dorazilo přesně 282 aut.

Vzácné kousky

Mezi hlavní lákadla patřily letos ve startovním poli Bugatti Tipo 35, Maserati A6 GCS nebo jediný exemplář Lancie Astura, postavený speciálně pro Mille Miglii ročníku 1938.

Na start závodu se staví významné osobnosti. Silné zastoupení má už léta na

Na start závodu se staví významné osobnosti. Silné zastoupení má už léta na Mille Miglii značka BMW se svými stroji. Jeden z nich řídil letos šéfdesignér BMW Adrian van Hooydonk.

Za volanty veteránů usedají na startu Mille Miglie známé celebrity a boháči. Tradičně se na trati objevuje britský herec Rowan Atkinson, známý nešika Mr.Bean. Zajímavý kousek šoféroval letos například John Elkann, prezident Fiatu. Ve společností své ženy Lavinie Borromeo závodil s Fiatem 8V z roku 1954, který vznikl v jediném exempláři. Pro maximální úsporu hmotnosti mu karosáři vytvořili karoserii z laminátu. Pohon obstarává dvoulitrový osmiválec s výkonem 115 koní. Fiat 8V s ním uměl uhánět ve své době ohromující dvoustovkou. Elkann dojel při své první účasti na Mille Miglii na 152. místě.





Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.