Mille Miglia je velkou událostí pro celou Itálii. sSlnice bývají doslova

Mille Miglia je velkou událostí pro celou Itálii. sSlnice bývají doslova obsypané diváky. | foto: Profimedia.cz

Veteráni o fous utekli zemětřesení. Jela se slavná Mille Miglia

  • 2
Tisíc mil, italsky mille miglia, to je z Brescie do Říma a zpátky, když se chcete pořádně projet. Po klikatých silničkách i rychlých tazích to o uplynulém týdnu upalovali veteráni za miliony, až jim ani moderní auta nestačila. Velká automobilová slavnost, tradiční tisícimílovka o víkendu těsně unikla zemětřesení.

Automobiloví srdcaři mají v půlce května v diáři už tradičně plno. Vidět a zažít závod Mille Miglia je prostě povinnost. Na start veleslavného tisícimílového závodu kolem Itálie se v Brescii každý rok postaví automobilové klenoty, které jindy nespatříte.

Na exkluzivní veteránské akci nesmí chybět bájný racek. Legendární Mrecedes 300 SL se vzhůru výklopnými dveřmi se objevil i na startu letošní tisícimílovky.

Slavný závod

Mille Miglia (Tisíc mil) se jako vytrvalostní silniční závod konala 24× od roku 1927 do 1957. Trasa měla tvar osmičky, jejích 1 500 km, tedy tisíc římských mil, vedlo z Brescie do Říma a zpět. První závod se konal 26. až 27. března 1927 a startovalo kolem 75 vozů – a pouze Italové. Vítěz dojel v čase kratším než 21 hodin a 5 minut (průměrná rychlost 77,238 km/h).

Traťový rekord drží Stirling Moss a navigátor Denis Jenkinson, kteří ujeli v roce 1955 tisíc mil s Mercedesem 300 SLR za 10 hodin 7 minut a 48 sekund průměrnou rychlostí 157,650 km/h.

Po smrtelné nehodě v roce 1957, při které přišli o život dva jezdci a jedenáct diváků, byl závod zakázán.

Veteránská Mille Miglia se jezdí od roku 1977.

Zdroj: wikipedia.cz

Mille Miglia je nabitá emocemi, rychlostí, láskou k tradici a slávě italského automobilového průmyslu. Autodědečci závodí napříč Itálií na plný plyn. Žádné šetření drahých a vzácných strojů, celých tisíc mil se jede pěkně zostra. Řada účastníků se při závodu nevyhne drobným ťukancům a šrámům. I s tím musí posádky při veleslavném závodě počítat, jede se přece v běžném provozu a navíc překvapivě vysokým tempem.

Do Říma a zpátky

Na start letošního ročníku se postavilo 382 veteránů. Na své dlouhé cestě navštívili účastníci závodu na 190 pamětihodných míst. Vzácní automobiloví dědečci odstartovali z Brescie, objeli Lago di Garda a první etapu ukončili ve Ferraře. V pátek dorazili do Říma a v sobotu se vydali na cestu zpět do Brescie.

Trasa Mille Miglia ročníku 2012

Jen o kousek tak vzácné kousky unikly rozmarům přírody. Mille Miglia hned dvakrát projela krajem Emilia Romagna, kde o víkendu řádilo zemětřesení. Zpravodajství čtěte zde

Vítězství si odvezla alfa

Celkovými vítězi letošního ročníku se stali Argentinci Claudio Claramunt a Daniel Scalise s Alfou Romeo 6C 1500 GS, karosovanou slavným Zagatem, z roku 1933.

O pár minut porazili manžele Giuliana Cané a Luciu Giuliani, mnohanásobné vítěze Mille Miglia a specialisty na jízdy pravidelnosti. Pár z Boloně jel s BMW 328 Roadster, zapůjčeným od BMW. I třetí místo obsadili zkušení účastníci veteránských závodů Giovanni Moceri a Tiberio Cavalieri s Aston Martinem Le Mans z roku 1933. Na čtvrtém místě dojeli lonští vítězové Giordano Mozzi s manželkou Stefanií Biaccou s Lancia Astura ročník 1938.

Na 1 498 kilometrech závodu odstoupila přesná stovka účastníků, do cíle tak dorazilo přesně 282 aut.

Vzácné kousky

Mezi hlavní lákadla patřily letos ve startovním poli Bugatti Tipo 35, Maserati A6 GCS nebo jediný exemplář Lancie Astura, postavený speciálně pro Mille Miglii ročníku 1938.

Na start závodu se staví významné osobnosti. Silné zastoupení má už léta na Mille Miglii značka BMW se svými stroji. Jeden z nich řídil letos šéfdesignér BMW Adrian van Hooydonk.

Za volanty veteránů usedají na startu Mille Miglie známé celebrity a boháči. Tradičně se na trati objevuje britský herec Rowan Atkinson, známý nešika Mr.Bean. Zajímavý kousek šoféroval letos například John Elkann, prezident Fiatu. Ve společností své ženy Lavinie Borromeo závodil s Fiatem 8V z roku 1954, který vznikl v jediném exempláři. Pro maximální úsporu hmotnosti mu karosáři vytvořili karoserii z laminátu. Pohon obstarává dvoulitrový osmiválec s výkonem 115 koní. Fiat 8V s ním uměl uhánět ve své době ohromující dvoustovkou. Elkann dojel při své první účasti na Mille Miglii na 152. místě.