Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sledujte teploměr, pod čtyři stupně máte mít zimní gumy

  15:45aktualizováno  15:45
Řidiči by neměli v zimním období použít letní pneumatiky, pokud venkovní teplota klesne pod čtyři stupně Celsia, sněží, mrholí či prší při nízkých teplotách. Takové je doporučení, které vydalo ministerstvo dopravy ve spolupráci s policejním prezidiem vzhledem k nejasnému znění novely silničního zákona, stanovující povinné použití zimních pneumatik.

Pneuservisy mají před zimou hodně napilno. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ministerstvo také nedoporučuje používat letní obutí v případě nepříznivé předpovědi počasí. "Řidiči by však neměli spoléhat ani na to, že je silnice posypaná solí, protože od určité teploty je neúčinná," dodal mluvčí s uvedením konkrétních příkladů, ve kterých je zimní obutí nutné.

"Bude na úsudku policisty, jak aktuální situaci vyhodnotí. Lze předpokládat, že když bude v Praze 10 stupňů Celsia a suchá silnice, nebude řidič na letních pneu pokutován," říká Marek Illiaš z Ministerstva dopravy a dodává, že v případě kontroly na silnici pokryté vrstvou sněhu se šofér pokutě těžko vyhne.

Pokud řidič pojede například na týden na dovolenou do hor, je zřejmé, že zimní pneumatiky mít musí, neboť v horách může kdykoli napadnout sníh.

Až dva tisíce pokuty

Řidiči musí mít na autě zimní obutí od 1. listopadu do 31. března v případech, kdy se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo když lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na silnici může během jízdy tato souvislá vrstva vyskytovat.

Za porušení povinnosti použít zimní gumy mohou policisté uložit v blokovém řízení pokutu do 2 000 korun. Pokud by navíc další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti provozu, jsou policisté oprávněni takovou jízdu zakázat.

Podle šéfa dopravní policie Leoše Tržila je doporučení vysvětlením pro řidiče, kdy zimní pneumatiky mít musí. "Je trochu nešťastné, že ustanovení zákona řeší jen náledí či sníh. Zimní pneumatika má totiž vliv na jízdní vlastnosti od čtyř stupňů dolů bez ohledu na to, zda je silnice mokrá či suchá," uvedl Tržil.

S tím souhlasí i mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota, podle kterého by měli řidiči gumy přezout již při teplotách mezi čtyř až sedmi stupni. "Doporučení zřejmě možným budoucím sporům s policií nezabrání, je to prostě pouze apel na řidiče, že chování pneumatiky je přibližně od sedmi stupňů jiné," uvedl mluvčí.

"Letní guma na promrzlé cestě dobře fungovat nebude, i když bude sucho," varuje Václav Špička z Autoklubu ČR.

Policie se na lov nechystá

V souvislosti se zimními pneumatikami prý policie neplánuje žádné masivní celoplošné akce.

"Pokud nebudete souhlasit s policistou a nezaplatíte mu blokovou pokutu až dva tisíce korun, bude rozhodovat obecní úřad a i proti jeho verdiktu lze podat několik odvolání. Pak můžete dokazovat, že ke změně počasí došlo náhle a předpokládat jste ji nemohli. V krajním případě, třeba při zavinění nehody, by mohlo dojít i na znalecký posudek," říká dopravní právník Michal Dlabola.

Podle něj – a také několika dřívějších rozsudků – přitom policista nemůže argumentovat tím, že v zimě se sníh a led dá čekat vždy – to by řidič mohl předpokládat vlastně cokoli. "Pojede-li řidič pouze po Praze, bude podstatné jen to, co se může vyskytnout tam, ne na Sněžce. Pokud se ale přizná, že vyjede až na Sněžku, bude podstatná celá trasa jízdy."

Ministr dopravy Pavel Dobeš připustil, že podle jeho osobního názoru bude možné uvažovat o změně zákona tak, aby v budoucnu řidičům nařizoval jasně a bez výjimek přezouvání pneumatik, nicméně ne dříve, než bude vyhodnocena letošní zima. Příkaz k plošnému použití zimních pneu by byl bezpečnější také podle právníka Michala Dlaboly. "Nicméně přílišné horlivosti policie se musí bát jen ti řidiči, kteří se rozhodnou využít benevolence zákona, ale pak by si na jeho nedokonalost neměli příliš stěžovat," míní.

Značka s vločkou stále platí

Dopravní značka "zimní výbava", která v minulých letech stanovovala povinnost používat zimní pneumatiky, zůstává i nadále v platnosti. Obcím je navíc dána možnost dopravní značku umístit na svém území. Pokud je tedy silnice takto označena, řidiči musí mít zimní obutí, přestože by bylo počasí příznivé. Na mnohé problémové cesty na Vysočině, v Krkonoších či na Šumavě proto bez zimních pneu nebudete moci vyrazit vůbec.

Autoři: , ,




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.