Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slepý automechanik nemá o zákazníky nouzi. Mám talent od boha, říká

aktualizováno 
Jako malý chlapec rozebíral Asif Patel na součástky tranzistorová rádia a při jejich opětovné montáži spoléhal jen na svůj cit v rukou. Díky vzácné nemoci se totiž narodil bez očí. I přesto dokázal svůj handicap překonat a v jeho dílně v Pákistánu se točí jeden spokojený zákazník za druhým.

Slepý mechanik Asif Patel je hvězdou Pákistánu. | foto: Profimedia.cz

Podle oficiálních zdrojů žije v Pákistánu téměř dva miliony slepých lidí. Drtivá většina z nich je díky špatné podpoře od státu nucená žít na ulici. Nezřídka i proto, že je rodina sama vyloučila ze svého kruhu. Ale Safi Patel mezi takové lidi nepatří.

Fotogalerie

Ve svých 44 letech je z něj renomovaný automechanik s vlastní dílnou v Karáčí v Pákistánu. Dokonce zaměstnává celkem sedm lidí a místní obyvatelé mu svěřují auta s velkou důvěrou. „Doma mě vždy podporovali,“ říká Patel. „Kdybych se někdy cítil jako handicapovaný člověk, nemohl bych dělat to, co dělám.“

Patel tvrdí, že klíčem k jeho úspěchu je mimořádně vyvinutý cit v rukou. „Pro nás je to důležité. Když se něčeho dotkneme, víme, v čem je problém,“ říká.

„Vždy, když můj otec přinesl domů nějaké zařízení, tak jsem ho rozebral a pak se snažil tu věc stejným způsobem smontovat.“ Někdy prý sám tyto věci rozbíjel, aby se naučil přesně poznat, jak fungují.

Slepý mechanik Asif Patel je hvězdou Pákistánu.
Slepý mechanik Asif Patel je hvězdou Pákistánu.

Jako mechanik začal pracovat hned po škole v 15 letech. Místo vstupního pohovoru mu dali za úkol vymontovat z auta spojku. „V dílně byli trochu šokovaní, protože když jsem spojku rozebral, mysleli si, že už pracuji někde jinde.“

Hned na to měl z auta odmontovat převodovku. Po patnácti minutách strávených pod autem měl hotovo. „Tím jsem si definitivně získal jejich důvěru,“ říká.

Nakonec si sám koupil auto, aby ve svých znalostech pokročil o krok dopředu. Postupně pak nastartoval kariéru vyměňováním motorů. Sám sebe označuje za opravdového mechanika, což je rozdíl oproti montérovi součástek, kterým se může stát každé malé dítě.

Slepý mechanik Asif Patel je hvězdou Pákistánu.

„Mechanikovou prací je diagnostika. Každý se může stát montérem, ale tou nejdůležitější věcí je zanalyzovat problém a vědět, proč k němu došlo. To, že něco takového umím, je dar od boha.“

Patelovu práci si pochvaluje i Fahad Younis, který vlastní firmu na import a export automobilů. Podle něj chodí zákazníci do této dílny z jednoho důvodu a tím je kvalita práce. „Opraví cokoliv,“ říká Younis. „Dáváme mu sem všechna naše auta, malá i velká.“



Témata: Handicapovaní


Nejčtenější

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou...
Autofotka týdne: Škoda VOS je pancéřovaný unikát pro komunistické papaláše

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou limuzínu Škoda VOS. Vozidlo pro československé i zahraniční komunistické vládní...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Rallye Praha Revival 2015
Václavské náměstí patřilo legendám, vyrazily na třídenní Rallye Revival

Už po sedmé odstartoval z centra Prahy veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postavily legendy motoristického sportu.  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Další z rubriky

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.