Kia Ceed v úpravě Mito Motorsport a DURCI design | foto: DURCI design - Petrolheads.sk

Kia cee'd pro drsňáky: motor vzadu a pohon zadních kol

  • 55
Slovenský úpravce Mito Motorsport nebyl spokojený s vlastnostmi Kii cee'd první generace, kterou používal pro závody do vrchu. Auto tak zcela překopal. Upravená bestie má zatím výkon 200 koní a čeká na úplně nový body kit.

U původního cee'du vadilo úpravci především rozložení hmotnosti s těžkým dvoulitrovým dieselem pod přední kapotou. To, co u sériového auta v běžném provozu funguje docela dobře, se pro závody nehodí. A to samé co o motoru nad přední nápravou platí i o samotném standardním pohonu této nápravy. Majitel jen lehce upraveného auta se dohodl s úpravcem Mito Motorsport a designérem D.U.R.C.I design na velmi razantní úpravě celého auta.

Motor se přestěhoval dozadu, místo zadních sedadel a nad zadní nápravu. Místo předních kol bude pohánět zadní nápravu. Umístění motoru téměř doprostřed auta má výrazný vliv na dobré rozložení hmotnosti a pohon zadních kol je prostě klasika, která se dnes běžné sériové produkci kvůli snížení nákladů vyhýbá.

Pohon zadních kol má i jiné výhody, auto je pak ovladatelnější. Kola přední nápravy mají totiž na starosti jen vedení vozu (řízení), nemusí přetáčet sílu od motoru. Geometrie přední nápravy tak může být nastavena víc ve prospěch ovladatelnosti. "Zadokolku" navíc umí zkušený řidič ovládat – řídit v zatáčce – plynem. Při akceleraci se každé auto "opře" o zadní kola. U auta s poháněnou zadní nápravou se tak lépe přenese síla na silnici.

Odborný magazín Petrolheads.sk uvádí, že přemístění motoru a změna pohonu už úspěšně proběhla, a to včetně nezbytného přepracování všech dalších mechanických součástí a elektroinstalace.

Dvoulitrový diesel cee'du už prošel také úpravou, ale ještě ne finální. Zatím nabízí 200 koní (147 kW) a točivý moment 520 Nm, úpravce ale slibuje další zvýšení výkonu. V sériovém provedení měl přitom tento motor 140 koní (103 kW) a točivý moment 320 Nm. V současné době ho Kia už do řady cee'd včetně druhé generace auta nemontuje. V nabídce dvoulitr nahradila šestnáctistovka v několika výkonových variantách.

Ještě než se upravený cee'd dočká dalšího zvýšení výkonu motoru, dostane nový kabát podle návrhu designérského studia D.U.R.C.I design. Sám autor návrhu uvádí, že body kit je výrazný, ale zcela funkční. Přední část zůstala téměř nezměněna, přibyl jen výraznější spodní spoiler. Výrazně ven musely lemy blatníků, které spojuje masivní práh. Otvor na přední kapotě pomůže přítlaku na přední nápravu. Výrazněji upravené zadní partie slouží k odvodu tepla od motoru. Nejvýraznějším prvkem pak bude mohutné zadní křídlo, to podle autora návrhu velmi pomáhá pro přítlak zadní nápravy.

Ještě nehotové auto bez body kitu se ukázalo veřejnosti na dni otevřených dveří slovenského závodu Kii v Žilině. A auto prý výrazně zabodovalo jak u návštěvníků, tak u vedení automobilky.