Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slovenská kia má konečně jméno

  14:52aktualizováno  14:52
Nová evropská kia už má své pravé jméno. Model korejské automobilky, který vyrazí bojovat proti astrám, octaviím, focusům a golfům z mola pařížského autosalonu, také poprvé ukazuje interiér.

Kia Cee´d | foto: Kia

Výrobní závod automobilky Kia ve slovenských Gbelanech v současné době rozbíhá výrobu. Zatímco o lehkých SUV Sportage je známo téměř vše, o třetí výrobní řadě v nedaleké budoucnosti dost možná není dosud ani rozhodnuto.

Tak je nejzajímavější druhá výrobní linka, z níž začínají sjíždět moderně tvarované kompaktní hatchbacky, které již brzy hlasitě promluví do prodejních statistik nových vozů nejen v ČR a SR.

Letos v Ženevě přestavená studie cee’d již pozitivně zodpověděla palčivou otázku, jak bude korejský golfobijec, zkonstruovaný v Evropě pro Evropu, vypadat, ohledně jeho jména však konstruktéři tajemně mlčeli. A novinářům také neukázali interiér, čímž zavdali hned dvě horká témata k diskuzím.

Obě tyto otázky jsou nyní již minulostí – z Koreje přišly oficiální odpovědi. Novináři již nemusejí používat pracovní označení ED, už mohou slovenskou eurokorejku oslovovat jejím pravým jménem. Představuje se – Kia Cee’d!

V Paříži, kde si odbude oficiální výstavní premiéru, se tedy představí vůz se stejným tvarem i jménem, jako o půl roku dříve nad Ženevským jezerem. A bude mít otevřené dveře, za ktrými bude k vidění zhruba toto. I když si odmyslíme nadstandardní kožené čalounění, nevypadá interiér na obrázcích vůbec špatně.

Šéfům koncernu se tedy podařilo překvapení – že zůstane u tohoto neobvykle psaného jména, čekal jen málokdo. Přitom netvoří jen fonetickou shodu se slovem "seed", další významem jsou dvě spojené zkratky CE jako european community a ED jako european design.

Sebevědomě tvarovaný kompakt zahájí svou kariéru již letos jako pětidveřový hatchback, příští rok budou následovat třídveřová verze a kombi. O pohon se vedle osvědčených zážehových čtyřválců 1.4, 1.6 a 2.0 postará i nový turbodiesel 1.6 CRDi VGT.

Argumentem pro urostlé Evropany, proč kupovat 4,2 m dlouhý hatchback, bude vnitřní prostor, daný rozvorem 2,65 m, tedy o více než 7 cm více, než má Octavia II. Bude-li chystané kombi podobně elegantní, jako dynamicky tvarovaný hatchback, bude mít o úspěch, zejména s moderním turbodieselem a za solidní cenu, předem postaráno.

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena již v roce 1944. Svou samostatnou dráhu na dříve zaostalém a relativně izolovaném korejském poloostrově završila krachem, který v roce 1997 postrčil doposud prudce rostoucí jihokorejskou ekonomiku do kalných vod tehdy zuřící východoasijské finanční krize.

Vládním rozhodnutím v rámci řešení krize pak došlo v roce 1998 ke spojení s tehdy již velmi silným koncernem Hyundai, který se tomuto kroku bránil.

Původně násilné spojení však funguje a koncern Hyundai-Kia Automotive Group v současné době patří mezi nejrychleji rostoucí výrobce automobilů na světě. Kia vyrábí ve 12 závodech v sedmi zemích 1,1 milionu aut ročně a prodává je ve 160 zemích. 35 tisíc zaměstnanců generuje roční tržbu 16 miliard amerických dolarů.

Kia má nového designéra od Volkswagenu
S koncem prázdnin vymění korejská automobilka šéfdesignéra. Novou hlavou výtvarníků oblékajících  kie bude od 1. záři Peter Schreyer, který ke korejskému výrobci zamířil od VW.

Peter Schreyer (ročník 1953) pracoval dlouhá léta pro Audi, kde se mimo jiné podílel na tvorbě bauhaus-designu kultovního TTčka. V roce 2002 - po příchodu Waltera De Silvy do Audi - přešel k Volkswagenu, kde vytvořil například roadster Concept R, nový passat, nebo Lamborghini Murciélago.

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.