Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slovenskou kartu první pomoci v autolékárničkách cizinci mít nemusí

  11:00aktualizováno  13:06
Slovenská autolékárnička musí být bezpodmínečně oranžová, novinkou je karta první pomoci. Povinná je pouze pro Slováky, cizinci ji shánět nemusí - s výjimkou Čechů by jí stejně nerozuměli.

Slovenská karta první pomoci | foto: Sbírka zákonu Slovenské republiky 143/2009

Stávající lékárničky musí slovenští řidiči vyměnit nejpozději do července 2012. V nových už nemusí být dezinfekční roztok s rozprašovačem a PVC rouška. Novou oranžovou lékárničku s bílým křížem prodávají na Slovensku od začátku května, kdy vyhláška ministerstva zdravotnictví vstoupila v platnost.

Velkou novinkou je karta první pomoci, která má s pomocí jednoduchých obrázků ukázat, jak správně poskytnout pomoc zraněnému. Karta je vnitřní součástí lékárničky a musí mít velikost nejméně 18 x 10 cm. Její cena nemá být vyšší než jedno euro.

Karta má mít dvě strany. Na přední budou informace o linkách tísňového volání, všeobecné pokyny a pět barevných návodných obrázků (zastavení krvácení, uvolnění dýchacích cest, masáž srdce, dýchání z úst do úst a stabilizovaná poloha). Na zadní straně má být popis jednotlivých úkonů. Karta má být vyrobená z nepromokavého a odolného materiálu.

Pokud nachytají slovenští policisté domácího řidiče bez této karty, mohou mu udělit pokutu. Pokuta za neúplnou lékárničku je na Slovensku 60 euro, ve správním řízení může řidič zaplatit až sto euro.

Pro cizince není povinná

Podle Marcely Bednárové ze slovenského ministerstva dopravy povinnost mít kartu první pomoci v autě neplatí pro cizince. "Povinnost být vybavený novou autolékárničkou se nevztahuje na cizince, kteří na Slovensko přijedou vlastním autem," uvádí odbor komunikace ministerstva.

Potvrzuje to i tiskový mluvčí českého ministerstva dopravy Martin Kupka. "Platí Vídeňská úmluva o silničním provozu z roku 1968, která říká, že auto musí mít povinnou výbavu podle předpisů země, kde je registrováno."

Karta první pomoci je součást lékárničky, která je povinnou výbavou vozidel registrovaných na Slovensku. Češi je tedy mít nemusí. "Stejně jako nemusí Němci kupovat na českých hranicích rezervní kolo, které v Německu v povinné výbavě není," doplňuje Kupka.

Podle Tomáše Hejdy tiskového mluvčího ČSOB Pojišťovny se ale objevily případy, kdy policisté pokutovali cizince. "Takže, preventivně doporučujeme ji mít. Navíc to pomůže i českým řidičům. Ostatně uvažuje se o jejím zavedení i v tuzemsku," říká Hejda.

Karta první pomoci pro Slovensko

Stáhněte si řidičskou kartu s pokyny pro pomoc zraněným

Staré lékárny vyhazovat nemusí

"Lékárničky podle dosavadních předpisů lze používat nejpozději do uplynutí data jejich použitelnosti," vysvětluje Václav Špička z Autoklubu České republiky. "Není uvedena povinnost doplnit tyto starší, avšak stále použitelné lékárničky kartou první pomoci. Starší lékárničky lze tedy používat legálně i bez této karty," dodává.

V praxi z toho vyplývá, že mám-li lékárničku vyrobenou a zakoupenou před 1. květnem 2009, avšak stále ještě použitelnou (žádná z komponent lékárničky není "prošlá"), nemusí mít řidič "kartu prvej pomoci".

Podle statistik ze soudních pitev slovenského ministerstva zdravotnictví by až 60 % úmrtí při dopravních nehodách nemuselo nastat, kdyby byla poskytnuta správná první pomoc, uvádí slovenská tisková agentura SITA. Odhaduje se, že první pomoc dokáže správně poskytnout asi deset až patnáct procent lidí.

první pomoc

Základní pravidla najdete ZDE

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.