Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Podívejte se na nový slovenský elektromobil

  13:16aktualizováno  13:16
Výrobu italského elektromobilu plánuje firma HTMAS na středním Slovensku. O pomoc při výrobě elektrovozítka Grecav chce požádat stát. Pokud jednání nebudou úspěšná, hodlá projekt spustit sama, zjistil deník sme.sk.

Dvoumístné italské vozidlo na elektrický pohon a z něj odvozený malý pick-up s nosností 250 kilogramů jménem Grecav Sonique už prošlo úspěšně crashtesty, dostalo homologaci a míří do výroby. První kusy vyrobí v Itálii letos v září.

Jednatel HTMAS Mareš Hudoba pro sme.sk odhaduje, že se státní pomocí by firma dokázala minivůz prodávat za méně než 8 500 eur (asi 216 000 korun) a bez ní za méně než 10 000 eur (asi 253 000 korun) včetně daně z přidané hodnoty.

Jeden kilometr vyjde přibližně na tři eurocenty, tedy necelou korunu. "Toto je auto pro 80 procent obyvatel," dodává Hudoba.

Dvoumístné přibližovadlo pohání elektromotor s výkonem 15 kW a točivým momentem 80 Nm. Maximálně umí jezdit devadesátkou, pick-up o deset kilometrů pomaleji. Specialitou vozu je přepínač jízdních režimů, pro klidné jezdce je "želví" režim, pro spěchavce přepnete tlačítko na režim označený ikonkou zajíce. S tím je úzce spjatý dojezd vozítka, který je 100 až 130 kilometrů, právě podle dynamiky jízdy.

Grecav Sonique

Kapacita li-fe baterie je 20 kilowathodin. Nabití trvá asi pět hodin, rychlonabíjení ho zkrátí na polovinu až třetinu. Akumulátory mají mít životnost 3 500 nabíjecích cyklů, podle Hudoby to odpovídá devíti rokům používání vozu.

Slovenská firma už s italskou automobilkou podepsala smlouvu o smlouvě budoucí. HTMAS počítá nejdříve s montáží tisíce až 1 500 kusů ročně a posléze s přesunutím celé výroby z Itálie na Slovensko. "Fabrika by byla zpočátku jen montážní linkou. Později chceme výrobu komponentů a celého elektromobilu přesunout do Vlkanové a vyrábět i pro jiné evropské trhy. Téměř 90 procent auta jsme schopni vyrobit na lokální úrovni," popisuje pro sme.sk Hudoba.

Fotogalerie

S nabídkou spolupráce oslovili podnikatelé stát. "Ve výrobě chceme propojit školství s průmyslem," popisují autoři projektu. "Přímo ve Vlkanové bychom spojili výuku s praxí. Studenti středních škol by v průběhu studia měli praxi přímo na výrobních linkách, vysoké školy by se podílely na výzkumu a vývoji."

Předpokládaná výrobní kapacita slovenské fabriky by měla činit 10 000 aut ročně. Firma celkovou investici odhaduje na 20 milionů eur, přímo v továrně by mohlo vzniknout 150 pracovních míst. První elektromobily by prý mohla začít vyrábět asi za rok.

HTMAS sídlící ve Vlkanové asi 15 kilometrů od Banské Bystrice se specializuje na podnikání v oblasti obnovitelných zdrojů energie.

Nedávno se v elektromobilu svezl slovenský premiér Robert Fico, uvádí sme.sk. Obec, kde má fabrika na italsko-slovenská elektroauta vyrůst, už připravuje výstavbu prvních dobíjecích stanic.





Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.