Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slovinští studenti si postavili vlastní roadster

aktualizováno 
Studenti Strojní fakulty Univerzity v Lublani se mohou pyšnit neobvyklým projektem. Sami si totiž navrhli a sestrojili sportovní roadster. Jako mechanický základ přitom posloužil Peugeot 406, ale výsledný vůz s ním má pramálo společného.

Student Roadster - automobil vyvinutý studenty Fakulty strojní Univerzity v Lublani | foto: Uroš Rosa

V květnu roku 2000 dostala Fakulta strojní lublaňské univerzity od slovinského importéra Peugeot darem jeden exemplář vozu 406. Jeho osud byl předem daný – studenti jej přestaví na sportovní roadster.

Práce na projektu započaly ihned v roce 2000 a již po pár měsících vznikly i první skici nového automobilu. Mezitím byl Peugeot 406 celý rozebrán a jeho jednotlivé části byly pečlivě změřeny. Mechanické skupiny totiž zůstaly zachovány, a tak se jim musel přizpůsobit návrh celého vozu, hlavně prostorového rámu, který nese panely karoserie.

Student Roadster - automobil vyvinutý studenty Fakulty strojní Univerzity v Lublani

Za osm let realizace projektu do něj nějakou částí přispělo celkem 40 studentů, které v práci vedl prof. Dr. Matija Fajdiga. Největší podíl na realizaci roadsteru má Uroš Rosa, který je autorem designu vozu a rovněž navrhl prostorový rám automobilu. Ten má mimochodem modulární konstrukci, kdy by bylo možné jeho jednotlivé části zaměnit za jiné tak, že by vznikl zcela rozdílný automobil.

Díky rámu by tak místo dvoumístného roadsteru mohli studenti realizovat verzi s uspořádáním sedadel 2 + 2 a nebo dvou- či čtyřsedadlové kupé. Změnit by se klidně mohlo i uspořádání pohonu. Místo poháněných předních kol s motorem vpředu by tak roadster mohl mít klasické uspořádání.

Student Roadster - automobil vyvinutý studenty Fakulty strojní Univerzity v Lublani

Při návrhu studenti nejprve ověřovali některé možnosti uspořádání prvků na jednoduchých skicách a modelech v měřítku 1:1, následně byl celý vůz navržen pomocí programu Catia. Na počítačových modelech byly následně prováděny série simulací, které měly ověřit chování vozu a spolehlivost navržené nosné struktury. Na modelu se prověřovala například i funkčnost bezpečnostních pásů a spolehlivost jejich uchycení, provedeny byly i virtuální crash testy.

Student Roadster - automobil vyvinutý studenty Fakulty strojní Univerzity v Lublani

Po provedení všech potřebných testů byl konečně vyroben samotný rám a do vozu byly zpět zamontovány všechny mechanické prvky. Následovala výroba karoserie. Ta vznikala dosti neobvyklým způsobem, který by nebyl vhodný pro sériovou výrobu, ale k výrobě prototypu se hodí ideálně.

Konstrukce vozu byla nejprve zakryta bloky nehořlavé polyuretanové pěny a z nich byl vyřezán základní tvar. Jednotlivé bloky pak dostaly finální tvar na 3D CNC obráběcích strojích. Panely z pěny byly následně vytvrzeny pomocí skelných vláken s polyesterovým pojivem. Následně byly provedeny veškeré potřebné povrchové úpravy panelů a jejich finální nalakování.

Student Roadster - automobil vyvinutý studenty Fakulty strojní Univerzity v Lublani

S plně funkčním prototypem se v současnosti studenti Fakulty strojní Univerzity v Lublani chlubí na mnoha akcích po celém Slovinsku. Jejich práce si rozhodně zaslouží obdiv, ačkoli samotný automobil není rozhodně žádným konstrukčním zázrakem.

Vůz byl však navržen s nejvyšší pečlivostí, kterou podobným projektům mnohdy nevěnují ani někteří malosérioví výrobci. Studenti tak získali neskutečně cenné zkušenosti pro svou budoucí praxi.





Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Další z rubriky

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.