Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nízké slunce oslepuje řidiče. Na brýle zapomeňte, pořádně umyjte sklo

aktualizováno 
Zima za volantem přinesla řidičům na severní polokouli jednu nepříjemnou jistotu: nízké slunce. Paprsky, které intenzivněji pronikají do kabiny auta, dokážou řidiče oslepit a jsou tak mnohem nebezpečnější než ostrý letní sluneční svit. Přinášíme pět rad, jak jízdu proti nízkému slunci zvládnout bez nehody.

Nízké slunce trápí v zimě většinu řidičů, ať už zasvítí do čelního skla nebo zrcátek. I sekundové oslnění znamená několikametrovou jízdu naslepo. | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Každodenní zkušenost mnoha řidičů: podvečerní jízda autem proti slunečním paprskům, které svítí tak nízko, že ani sluneční clony nepomáhají. V některých momentech je to jízda takřka naslepo. Jen sekundové oslnění řidiče, který dodržuje povolenou rychlost v obci 50 kilometrů v hodině, znamená 14 metrů jízdy bez toho, aniž by věděl kam jede a co se před autem odehrává.

Při oslnění řidiče na dálnici riziko obrovsky stoupá - nebezpečná jízda se totiž prodlužuje na 36 metrů. Ústřední automotoklub radí, jak tuto zimní nepříjemnost ve slunečných dnech zvládnout. Ať už řídíte dálnici, nebo se přesouváte jen pár kilometrů po okreskách.

1.Umyjte si okno

První rada specialistů je prostá, ale velice účinná: důkladně si umyjte čelní sklo. Je také dobré mít v autě po ruce speciální papírové utěrky, kterými můžete rychle přetřít výhled před sebou. Při nízkých slunečních paprscích totiž vyniknou špinavé a zdánlivě neviditelné čmouhy na vnitřní straně čelního skla. „Průchod světla přes ně pak vytváří bezmála neprostupnou mlhovinu, za kterou se může ve výhledu ukrývat nějaká překážka v dráze auta,“ varuje ÚAMK

2.Zpomalte

Druhá rada je stejně triviální, ale též účinná: sundejte nohu z plynu, nebude to ostuda. Naopak snížíte riziko nehody, protože přirozeně zkrátíte případnou brzdnou dráhu auta.

3.Nelepte se na zadek

Dodržujte bezpečnou vzdálenost před autem vpředu. Odborníci dodávají, že v tomto případě nesejde na tom, jestli projíždíte městem nebo křižujete dálnici. Mezi událostí, reakcí řidiče, aktivací brzd a samotným zastavením auta mohou být zvláště v podzimním a zimním období i stovky ujetých metrů. A to už bude v důsledku znát.

4.Sluneční brýle jsou k ničemu

Pryč s černými brýlemi. Na první pohled se může zdát, že situaci zachrání a dobře poslouží, ale ve skutečnosti přináší ještě větší riziko: v podzimní a zimní dny slunce řidiče oslní jen krátce. Zato mraky, mlhy a přítmí jsou častější. Vjet ze slunce do tmy, kterou černé brýle vytvoří, je velmi nebezpečné.

A ještě k brýlím: pokud nosíte dioptrické brýle, i ty je třeba mít pečlivě vyčištěné. V případě nízkého slunce pro ně platí totéž jako pro čelní skla aut.

5.Za volant si sedněte správně

Většina řidičů má tendenci se do sedadla zabořit, sedět nízko, pohodlně. Mimo jiné to ale znamená, že nízké sluneční paprsky řidiče snadněji a častěji oslní. Jak se správně usadit? ÚAMK radí mít hlavu u střechy tak blízko, že tam prostrčíme pouze dlaň. To je nutné kvůli ideálnímu výhledu řidiče. A právě kvůli nebezpečnému nízkému slunci.

Nízké slunce trápí v zimě většinu řidičů, ať už zasvítí do čelního skla nebo...

Nízké slunce trápí v zimě většinu řidičů, ať už zasvítí do čelního skla nebo zrcátek. I sekundové oslnění znamená několikametrovou jízdu naslepo.

Autor:


Témata: dálnice, zima, ÚAMK


Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.