Fólie na okna pomohou klimatizaci a ochrání před zloději

  • 239
Letní pařáky v autě jsou nepříjemné a mohou být i nebezpečné. Nepříjemnému vyhřívání interiéru zabrání zatmavení oken. Pomůže i klimatizaci, která pak nemusí běžet naplno. Je ale třeba ohlídat si, zda má fólie na okno atest.

Dnes už je na trhu minimum aut s čistě průhlednými skly, většina nově prodávaných modelů má lehce tónovaná skla už z výroby. Komu je to málo, obrátí se na specialistu, který fólie na okna nalepí. Svépomocí to určitě nezvládnete, a i kdyby se vám to podařilo tak, že na fólii nebudou vzduchové bubliny, stejně vás s takovým autem vyhodí z STK. Při jejich instalaci se totiž mezi sklo a fólii na každé okno musí nalepit štítek s vyznačeným atestem, úrovní zatmavení a dalšími údaji. Firma, která je nainstalovala, k nim navíc musí vystavit typový list. Na autofólie se navíc nově zaměřují policisté při kontrolách.

Pasivní klimatizace

Autofólie omezí pronikání slunce do interiéru automobilu, jelikož slouží jako jakási pasivní klimatizace. A navíc, zajišťují i soukromí pro posádku a předměty v autě.
Zatmavená skla také chrání čalounění nebo plasty, zabraňuje se tak znehodnocování interiéru v důsledku UV záření. Interiér tak "nešisuje" a materiály stárnou pomaleji.

Posádka má také více soukromí a při nehodě se sklo nevysype, protože při rozbití skla zůstávají střepy nalepeny na fólii. Odvrácenou stranu mince vidí (spíše nevidí) ti zvenčí. Přes auto s hodně zatmavenými okny není vidět. Když takové auto parkuje u přechodu nebo čeká na odbočení doleva na křižovatce, nevidíte skrz něj.

Instalace fólií vyjde na auto formátu Volkswagenu Passat na tři a půl až čtyři tisíce. Podle toho, jak je "lepič" šikovný, zvládne práci za dvě až čtyři hodiny na celé auto. Nejvíc se podle informací iDNES.cz v tomto případě platí za práci, materiál představuje z celkové částky asi čtvrtinu ceny.

"Dostupných fólií je hned několik typů, některé z nich odrážejí sluneční energii až o 43 %, a brání tak přehřátí vozu. Tyto fólie však díky novým technologiím nemusejí být tmavé. Můžete je využít jak na čirá přední okna, tak i na celý vůz, a přesto nemít nainstalované tmavé ´mafiánské´ fólie," popisuje Ladislav Lojka z České asociace dodavatelů okenních fólií.

V poslední době vzrůstá mezi řidiči obava právě z příliš zatmavených autoskel a možných postihů ze strany policie. Pokud má řidič na autě okna příliš zatmavená, dopouští se přestupku a hrozí bloková pokuta do 5 tisíc korun. "Řidič je upozorněn na to, že fólie z oken musí odstranit. Pokud je propustnost pod 20 %, policie přestupek postoupí správnímu orgánu a řidiči je zakázána další jízda. Pokuta je v tomto případě od 5 do 10 tisíc korun nebo 6 měsíců až rok zákaz řízení," uvádí Marta Vlachová, mluvčí olomouckého krajského ředitelství policie.

Nižší propustnost skla je hodnocena jako závada. "Takové vozidlo ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a vozidlo nesmí být, s výjimkou nouzového dojetí, užito v provozu na pozemních komunikacích," popisuje Vlachová.

Na čelní sklo nic nelepte

"Vyhláška ministerstva dopravy a spojů (341/2002 Sb. - pozn. red) stanovuje pro tuto oblast jasné podmínky. Čelní autoskla nesmí propouštět méně než 75 % světla. Přední boční skla musí po celkové úpravě umožnit průnik minimálně 70 % světla. Pro zadní skla od B-sloupků dozadu žádná omezení neplatí, pouze je třeba dbát na viditelnost třetí brzdové svítilny," popisuje Kamil Koláček z 3M, který je jedním z velkých výrobců autofólií. Na čelní sklo se kromě zatemňovacích pásů do horní části okna nesmí instalovat žádná fólie. Ladislav Lojka doporučuje na čelní sklo nedávat raději vůbec žádnou zatemňovací fólii.

Fólie na okna ochrání interiér před pohledy nenechavců.

"Protože je převážná většina autoskel zatmavena již z výroby, je výběr vhodné solární autofólie značně omezen. Při rozhodování o nalepení fólie je doporučováno celkovou propustnost světla ověřit přeměřením přímo u aplikátora, a vyhnout se tak případné pokutě," vysvětluje Jana Stašová, odbornice na autofólie z 3M Česko. Například propustnost skel u fabie a octavie je už z výroby snížena na 75 procent.

"Vyhláška je v platnosti již řadu let a jasně stanovuje minimální možnou propustnost světla skrze přední boční okna a čelní sklo. Zákon vysloveně zakazuje instalovat na vůz fólie tak, aby propustnost oken byla nižší, přestože to některá nesolidní střediska dělají," varuje Ladislav Lojka.

Pokud jste koupili ojeté auto s fóliemi, které nemají štítek s vyznačeným atestem a ke kterým není ani typový list, doporučuje Lojka návštěvu servisu, kde umí propustnost skel změřit. Stejně vás ale kvůli chybějícímu štítku pravděpodobně čeká stržení fólie. "Určitě bych je sundal z předních bočních oken," doporučuje Lojka. Můžete to zvládnout sami, podle Lojky je to ale hodně úmorná práce, obzvlášť pokud je fólie na okně nalepená dlouho. V servisu si za stržení fólie řeknou kolem pětistovky za jedno okno. Kromě sundání fólie je také třeba odstranit lepidlo.

Každé instalační středisko musí podle Lojky projít řádným školením, kde se seznámí nejen se samotnou technologií aplikace, ale hlavně s kompletními legislativními podmínkami, které se smluvně zavazuje dodržovat.

autofólie

"Ke každé instalaci vám instalační firma vystaví Osvědčení o instalaci, které je třeba vždy nosit u sebe spolu s technickým průkazem vozu, a každé sklo je také označeno homologačním štítkem s označením typu fólie, procentem propustnosti viditelného světla, číslem atestu a výrobcem fólie," popisuje Lojka. A zdůrazňuje, že instalační firma, která nemá takové oprávnění, pak nesmí vydat osvědčení.

Kontroly policie, chystá se i STK

Donedávna probíhaly kontroly propustnosti ze strany policie na silnicích metodou "vidím/nevidím", tedy odhadem nadměrné míry zatmavení. Od letoška se ale policie začala vybavovat kalibrovanými měřicími přístroji. Na kontrolu propustnosti ofóliovaných oken se chystají také stanice technické kontroly. "Měřit propustnost skel musí všechna STK od 1. ledna 2014," vysvětluje Martin Novák, tiskový mluvčí ministerstva dopravy.

Během letoška ministerstvo určí podmínky a vhodné přístroje, které si budou muset v příštím roce stanice technické kontroly nakoupit. Martin Novák zdůrazňuje potřebu pečlivého výběru: "Měřáky musí měřit spolehlivě a stále stejně i za různých teplotních podmínek. Ladislav Lojka z České asociace dodavatelů okenních fólií ještě upozorňuje, že kromě jiného záleží na tom, pod jakým úhlem se měřicí přístroj ke sklu přiloží. "Problémy také mohou nastat u starších fólií, které jsou za dobu používání lehce poškrábané od toho, jak se sklo stahuje. Není to viditelné, nenarušuje to výhled, ale přístroj to může zaznamenat." 

Policie se ale měřicími přístroji ohání už dnes. Chlubí se s nimi policisté v Moravskoslezském, Olomouckém a Karlovarském kraji. Mají je také na jižní Moravě, na Mostecku a nejnověji i v Plzeňském kraji. Plzeňští policisté dostali deset měřáků od kraje. Pro každý okres mají jeden a používají je.

"Celorepublikově dosud žádné měřiče nakoupeny nebyly. Některá krajská ředitelství si pořídila měřiče propustnosti skel z vlastních prostředků, což je plně v jejich kompetenci coby samostatných účetních jednotek. Tyto měřiče jsou homologované, jejich kalibrace je opět v působnosti ředitelství, která je pořídila," uvádí Jan Melša, tiskový mluvčí Policejního prezidia ČR. Například na Plzeňsku používají měřáky WTM, ty podle prodejců kalibraci podle příslušné normy mají. Stejné měřiče si pořizují i "autofóliáři" a další krajská policejní ředitelství.

S policejními měřáky nemá ministerstvo dopravy podle Martina Nováka nic společného, vybírá jen ty pro STK. "Policie bude mít přístroje vybrané podle svých podmínek, jestli budou stejné, nebo bude jejich měření kompatibilní s těmi pro STK, ukáže čas," vysvětluje Novák. To může být podle Ladislava Lojky do budoucna problém, protože každý typ měřáku prý měří trochu odlišně.