Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smart City Coupé - malej, ale šikovnej

  14:59aktualizováno  14:59
hodnocení iDNES 4,2/5 Ač vypadá spíše jako zhmotnění kresby z dětství svého duchovního otce Nicolase Hayeka, je tento mrňous plnoprávným členem dopravního provozu. Okolní řidiči sice na křižovatce na mikroauto hledí s despektem. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * MOTOR A SPOTŘEBA JÍZDNÍ VLASTNOSTI * CENA
Smart City-coupé

Smart City-coupé | foto: iDNES

To ale jen do chvíle, kdy s bliknutím zeleného světla "splašený vysavač" vystřelí a peláší pryč.

VW si pravděpodobně notně "drbe hlavu" že v roce 1993 "hodináře Hayeka poslal k vodě" a z původního společného podniku vystoupil.

Může se hodit

Široká nabídka nových      i ojetých miniautomobilů www.automodul.cz

Hayekova firma  Swatch totiž následně oslovila další německou automobilku - tu z nejprestižnějších (s třícípou hvězdou ve znaku). Z nového německo-švýcarského manželství pak vzešel auto-fenomén Smart.

Oficiální premiéru si odbyl na frankfurtském autosalonu v roce 1997 a rok později začal opouštět brány výrobního závodu ve francouzském Hambachu. 

 hodnocení 

PLUSY
- prostorný interiér
- živý a úsporný motor

- pohodlné nastupování
- velký a dobře přístupný zavazadelník
- pohodlné sedačky

MINUSY
- vysoká cena
- chybí madlo otevírání zadních dveří

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Volba motoru
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

Řidič drandící se smartem po uličkách města po chvíli pocítí účinky "smart-syndromu" kdy šmejdí a kouká po každé skulince a s šibalským úsměvem na tváři přemýšlí, kam by se s tím prckem ještě vešel, kudy by se protáhl.

Standardním číslem smartu, kterým však asi nikdy nepřestane překvapovat, je parkování "naštorc" v místech, kde ostatní horko těžko vymýšlí jak se podélně vejdou. Smart je přesně tím pravým autem, které nikdy nepřestane přitahovat pozornost a nikdy neomrzí.

I přesto, že k němu někteří pociťují despekt a diví se, co dnes automobilový svět vydává za automobil, je právě kapesní autíčko tím pravým lékem na zasmušilost a zlobu. Dva a půl metru délky je přesně tolik, kolik tato "motorová myš" potřebuje aby mohla naštvat ty velké, kterým jsou ulice úzké a špatně se jim parkuje. Než řidič-kolega s "dospělým autem" zaparkuje, vy už máte vyřízeno a frčíte dál.

Přerostlý angličák je vyšší než širší, proto k němu prvořidič zpočátku přistupuje s nedůvěrou, je si totiž téměř jistý, že smart musí na prvním výmolu bezpodmínečně zakopnout.  Na první pohled je prcek samé kolo - na nějaké převisy se u city-coupé nehraje. Autíčko má jednoduše v každém rohu kolo. Na přední nápravě mají pneumatiky rozměr, který obvykle hledáme u přívěsných vozíků (145/65 R 15), zato vzadu jsou pořádné "salámy" (175/55 R 15).

Obhlídka auta začíná u rozměrného čelního skla a pěkně tvarovaných očí světlometů. Velká křídla dveří zabírají téměř celý bok automobilu (kliku hledáme až někde u posledního sloupku auta). Otevírají se hezky doširoka, takže se do interiéru dobře nastupuje. Řidiči s bolavými zády dozajista ocení, že se nemusí složitě skládat kamsi k zemi - do smartu se totiž leze spíše směrem vzhůru - sedí se přibližně o 20 centimetrů výše, než u obyčejného auta. Napomáhá to především v rozhledu - ač sedíte v nejmenším poříditelném autě, máte o tom co se děje kolem lepší přehled, než kolegové řidiči.  Autíčko jen hraje veselými barvami plastových panelů, které ho oblékají. 

Záď, přísně vertikální, pak  ukrývá nečekaně velký zavazadelník. Jako velmi praktické se ukázalo řešení s vertikálně dělenými zadními dveřmi - sklo se vyklápí vzhůru (nakládáte-li menší a lehčí zavazadla), chcete-li do smartíka dostat něco většího sklopíte do horizontální polohy spodní díl a hlavolam, kterak dostat do smartu týdenní nákup může začít. Dodejme jen, že spodní díl dveří unese až 100 kg, objem zavazadelníku po spodní hranu okna je 150 litrů, po strop je to pak 260 litrů. Opěradlo sedadla spolujezdce je sklopné do vodorovné polohy, to pak smart odveze 363 litrů.

Zavazadelník není oddělen od prostoru pro posádku, při posunu sedadel vpřed je tak možné ještě cosi  nacpat za ně. Co však citelně chybí je překryt zavazadlového prostoru, aby zvědavci neokukovali co se v kufru veze. Rozhodně lze doporučit si za tuto položku dodatečné výbavy připlatit (vyjde na přibližně 1600 korun).

Více než 2 cestující v autech zamořujících vzduch měst často nevídáme, proto ani není důvod, proč by v městském vozítku měly být více než dvě sedadla. Pro cestující má ale smart přichystáno nečekaně hodně prostoru ať pro ramena, hlavu, nebo nohy. Sedala mají výborné boční vedení a jsou dostatečně pohodlná.

Přístrojová deska se chlubí vysokou ergonomičností, je hodně členitá. Opticky zvětšuje obytný prostor, je totiž relativně nízká, takže spolujezdec má vrchní hranu desky pouze něco málo nad koleny. Naopak docela vysoko umístěný je volant (jinak dobře padnoucí do ruky). Vítaným oživením jsou tykadla hodin a otáčkoměru, vyrůstající ze středu desky. Jdou natáčet o 360stupňů a jsou, alespoň pro začátek, pro posádku vítaným zdrojem zábavy.

Zajímavostí interiéru je fakt, že spolujezdec má méně prostoru pro nohy, než řidič. Za vše může speciální souprava, která supluje funkci rezervního kola. Smart dostal výjimku a nemusí s sebou tahat plnohodnotné rezervní kolo. Namísto něho je ve schránce pod chodidly spolujezdce sprej se speciální emulzí, která se stříkne do kola postiženého defektem, je tam i malý kompresor, kterým se pak kolo dofoukne. Řešení zajímavé a úsporné, nepochopitelně jej však u Smartu považují za nadstandardní výbavu a naúčtují si za ní 3 357 korun.

"Mrňous" skrývá svůj přeplňovaný motůrek pojmenovaný Suprex pod podlahou zavazadelníku. Necelých sedm kubíků (698 ccm) objemu samozřejmě plně rozměrově odpovídá formátu celého auta, stejně jako hmotnost agregátu 59 kg. Nabízí maximální výkon 37 kW při 5250 otáčkách. (Vzpomínáte? Skoro stejně měla vaše "stodvacítka".) Maximálního kroutícího momentu 80 Nm dosahuje v rozmezí od 1800 do 4000 otáček. Nejprve je řidič překvapen zvukem, hodným spíše zahradního traktůrku. Později mu ale přijde na chuť díky jeho dynamičnosti a úspornosti a nakonec si jízdu bez bzukotu turbotříválce nedokáže ani představit. Pro sprinty mezi semafory se agregát ukázal jako více než ideální.

"Maximálky", která  je omezena na 135 km/h, dosáhne hravě i při plném obsazení a jede kopec nekopec. Jízda po dálnici však příliš pohodlí a odpočinku nenabízí. Díky téměř čtvercovému půdorysu vozu je třeba být stále ve střehu a neustále smartíka "řídit". Nejúnavnější na dálničním cestování jsou ale řidiči ostatních "dospělých" aut, kteří nemohou přenést přes srdce, že je předjelo "skoroauto" a neustále si musí dokazovat, že právě oni jsou vládci silnic. Přidáme-li náchylnost auta na poryvy větru od kolemprojíždějících aut je lepší si myšlenky na dálniční cestování raději rozmyslet a zůstat v bezpečí městských uliček.

Motor spolupracuje s šestistupňovou "skoroautomatickou" převodovkou. Ta nemá hydrodynamický měnič nýbrž klasickou, spojku o jejíž ovládání se stará elektronika. U nohou řidiče tak z podlahy vyrůstají pouze pedály plynu a brzdy. Převodovku řidič ovládá pákovým voličem mezi sedadly. Na výběr je z automatického a "pseudosekvenčního" způsobu řazení. Převodovka překvapuje relativně malou prodlevou při přeřazování, větším problémem je citelné zhoupnutí, při každém přeřazení.   

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Smart je stabilnější, než na kolik vypadá, ale auto pro řádění po klikaticích horských silničkách to není. Poté, co se řidič dostatečně "otrká", jdou s ním do cca 70 km/h řezat zatáčky až ostatní auta zapomínají jet. Vejde se do každé skuliny, takže máte-li jej "v oku" dostanete se téměř všude. Při opravdu rychlém průjezdu do zatáčky řidič pociťuje, že auto zatáčku nevykrajuje, spíše jako by v ni ukračovalo, to pak bývá záhodno co nejrychleji nohu z plynu sundat. Díky odlehčenému předku není třeba posilovače, ani velmi drobná řidička nebude mít při řízení problémy. Pro úplnost dodejme, že celé auto váží 730 kg a uveze 260 kg.

Nepříjemně překvapil poloměr otáčení vozu (čtyři proudy jsou pro otáčení "naráz" tak akorát) to však vychází z omezeného prostoru pro přední kola.

VÝBAVA A CENA

Opravdu velmi vysoká cena je tím největším handicapem, který smart odsouvá do role vozu pro movité řidiče, případně jezdící reklamy pro nejrůznější firmy. Vozítko, které by mohlo citelně ulehčit přecpaným městům tak pravděpodobně zůstane pouze příjemným zpestřením silničního provozu našich měst.

Pro vysvětlení je však nutné dodat, že vysoká cena není pouhým rozmarem výrobce, ale i důsledkem požadavku skloubit miniaturní rozměry s požadavky na bezpečnost. Velké a bezpečné auto dnes umí postavit "každý", má dostatek prostoru pro výztuhy, pomocné bezpečnostní rámy, má relativní dostatek prostoru pro deformační zóny apod. U malého auta je vše o poznání náročnější, je potřeba vymyslet něco, čím nároky bezpečnostních prvků na prostor "obejít", použít nejkvalitnější, nezřídka "kosmické" materiály a vyvíjet, přemýšlet... a platit. Půlka auta, prostě a jednoduše polovinu ceny stát nemůže.

V nezávislých crashtestech EuroNCAP dostal Smart 3 hvězdičky za ochranu posádky a 2 hvězdičky za "přívětivost" k chodcům.

Za nejlevnější Smart City Coupé v základní verzi Pure s motorem 0,7 litru 37 kW zájemce zaplatí 282 000 korun. Už v základní verzi najdeme: dva airbagy antiblokovací systém (ABS) s elektronickým rozdělováním brzdné síly (EBV), nebo ESP - elektronický program stability s rozjezdovým asistentem. Příplatková výbava obsahuje kupříkladu boční airbagy za 7 354 Kč, mlhovky za 5 755 Kč, nejlevnější autorádio vyjde na 7 066 korun.

Za cenu Škody Fabie majitel dostane spíše další položku svého šatníku než automobil, který splní všechny cestovatelské choutky. Pro cestování po městě však lepšího společníka pravděpodobně nepořídí.

 konkurenti 

Smart City-Coupé Pure

Toyota Yaris
3 dv. Terra

Daewoo Matiz S Start
objem motoru (cm3) 698 998 796
výkon (kW/k) 37/50 48/65 38/51
max.toč.
moment (Nm)
80 90 69
počet válců/ ventilů 3/9 4/16 3/6
typ motoru zážehový zážehový zážehový
max. rychlost (km/h) 135 155 144
zrychlení 0-100 km/h (s) 18,3 13,6 17,0
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 5,9/
4,0/
4,7
6,8/
4,9/
5,6

7,9/
5,1/
6,1

nádrž (l) 33 45 38
rozměry d/š/v (mm) 2500/
1515/
1549
3775/
1660/
1485
3495/
1495/
1485
rozvor (mm) 1812 2370 2340
objem kufru při nesklop./ sklop. sedačky(l) 150/363 205/437 167/624
rozměr pneumatik přední/zadní 145/65 R15, 175/55 R15 175/65 R14 145/70 R13
airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ne/ne
boční a hlavové airbagy 8000/ne ne/ne ne/ne
ABS/ESP ano/ano ano/ne

ano/ne

El. ovl. okna vpředu/vzadu ano/- ano/- ne/ne
klimatizace nelze v s motorem 37kW automatická ne
záruka (roky) 2 3 3
cena v Kč (zákl. verze) 282 000 329 000 194 900

MOTOR A SPOTŘEBA

INTERIÉR A KUFR

VNĚJŠÍ VZHLED

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.