Smart vstupuje na nové trhy

Motoristé pouhých čtrnácti zemí měli dosud možnost koupit jedno z nejmenších sériových aut na světě. Dvoumístný smart nyní navíc vstupuje i do autosalonů v Portugalsku a Švédsku, příští jaro bude následovat Maďarsko, Chorvatsko a Taiwan. Dle Jana Kuhna z českého zastoupení společnosti DaimlerChrysler se nyní zjišťuje, zda je z finančního hlediska možné smarty dovážet i do ČR.

Prodejci dvoumístných vozítek jsou se svými tržbami nyní spokojeni. Krátce po představení nebyl zájem o smarty sice nijak závratný, ale letošní rok je již úspěšnější. Firma za prvních dvanáct měsíců prodala přes 110 tisíc aut, což je o 10 procent více než za stejné období roku předcházejícího. Letošek byl zlomový i po finanční stránce, neboť tržby překročily jednu miliardu euro, což je dosud nejvíce v historii. Vedení společnosti se tedy cítí spokojeno, plány pro rok 2001 byly splněny.

A na jakém trhu ze současných čtrnácti si vede smart nejlépe? Jsou to především automobilové velmoci: Německo, Itálie, Francie. Především však v Itálii je o minivozy neustále rostoucí zájem. Loni se na Apeninském poloostrově prodalo 25874 vozů, přičemž letos bude jistě překročena hranice třiceti tisíc. Očekává se až dvacetiprocentní nárůst.

Výkoný ředitel společnosti MCC Andreas Renschler, která smarty vyrábí, je optimistou i do budoucna: "Pro rok 2002 očekáváme ještě větší růst".

Vozy smart jsou prodávány v jednotlivých zemích prostřednictvím distribučních sítí DaimlerChrysleru, do prodeje se však nezapojují všichni jeho prodejci. Například v Británii, kde se za poslední dva roky podařilo umístit "jen" 4500 vozů, nyní získali prodejní licenci na minivozy čtyři noví dealeři. Jejich počet by se měl ve Spojeném Království  koncem roku 2002 pohybovat okolo čtyřicítky.

Poptávce po smartu by mohlo nejen na "ostrovech" pomoci i ocenění britské společnosti CAP, která vozu v listopadu udělila cenu "nejekonomičtější vůz". Dle CAP vychází náklady na jednu míli při ujetí 60 tisíc mil v tříletém provozu na 0,14 libry.