Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smera Lumeneo: motorkoauto, které ujede za 20 korun sto kilometrů

aktualizováno 
Auto úzké jako motorka. Nabijete ho v garáži přes noc ze zásuvky a ráno vyrazíte do práce a dítě vysadíte cestou ve školce, cesta tam a zpátky vás vyjde na necelých dvacet korun. I taková auta lze spatřit na výstavě v Ženevě.

Lumeneo Smera | foto: iDNES.cz/Michal Šafránek

Francouzská firma Lumeneo přivezla na autosalon svůj čtyřkolový skútr s karoserií pro dva lidi nazvaný Smera. Vypadá, jak by někdo už z tak malých Smartů udělal dva.

Smera je elektromobil, za jehož vývojem stojí Thierry Moulene, konstruktér, který stavěl auta u Pininfariny a u Peugeotu se podílel mimo jiné na tvorbě konceptu 907.

Automotorka je široká pouze 80 centimetrů a včetně baterií váží 350 kilo. V městském provozu je obratný jako skútr, nabídne ale komfort osobního auta.

Lumeneo Smera

Lumeneo Smera skrývá dvě místa za sebou, dozadu lze upevnit také dětskou sedačku. O pohon se starají dva dvacetikoňové motory. Z nuly na stokilometrovou rychlost se rozjede za 8 sekund a maximálka je 130 km/h. Výrobce udává, že stokilometrová vyjížďka vyjde na 0,7 eura, což je nyní méně než dvacet korun.

Výroba odstartuje letos na podzim, Luneneo se prozatím rozhoduje, které baterie bude používat. "Vybíráme ze čtyř variant," říká zástupce automobilky. Každopádně budou lithium-iontové, vydrží 10 let a dobíjet se budou z obyčejné zásuvky. Výrobce chce garantovat dojezd 150 kilometrů.

"Smera dostala homologaci jako plnohodnotné auto, má všechny předepsané bezpečnostní prvky," říká zástupce automobilky. Nechybí airbag a ABS.

Lumeneo Smera

Smera rozhodně nebude levná, městský vozík stojí nejméně 20 tisíc eur. "Ale spousta zemí nabízí při koupi elektrických aut řadu výhod. Například ve Francii vám stát přispěje 5 tisíci eur. A do centra Londýna máte vjezd zdarma," říkají zástupci francouzského Lumenea.

Česko však zájemcům o auto bez spalin žádnou výhodu nepřipravilo. Proto o prodeji na zdejším trhu zatím ekologicky zaměřené značky moc neuvažují. Zaměřují se na země, které majitelům čistých aut nabízejí zvýhodnění nebo nějaké úlevy.

V roce 2009 chce "automobilka" se 17 zaměstnanci, v které se sedm lidí stará o vývoj, postavit 250 aut.

Lumeneo Smera v číslech

délka x šířka x výška x rozvor x rozchod (mm)

2450 / 800 / 1450 / 1700 x 655
objem kufru (l) 70 (dva cestující) /150 (jeden cestující)
hmotnost včetně baterií (kg) 350
pneumatiky 145/70 R14

Autoři: ,




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.