Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sněhové řetězy: Jak je správně nasadit?

  14:50aktualizováno  29. prosince 13:58
Zásadu, že při zimní cestě do hor by ve vozidle neměly chybět sněhové řetězy, si již ověřili mnozí příznivci sněhu. A na ni navazuje druhá zásada, která je přímo podmínkou správného využití: bez tréninku nevyjíždět!

„I když dostanete k řetězům sebepodrobnější návod a vše se vám bude zdát snadné, jednoznačně doporučuji vyzkoušení předem někde na suchu,“ říká Tomáš Svoboda z prodejny Autopotřeby Praha.

„U většiny řetězů, které prodáváme, opravdu postačí jedna zkouška na suché silnici, aby pak řidič ve sněhu a chumelenici nezmatkoval a zbytečně se netrápil.“

Nejrůznější výrobci sněhových řetězů vyvinuli i nové systémy rychlého nandávání nouzových náhražek sněhových řetězů, které jsou nabízeny jako systém „zacvaknout z boku a jet“, ale kdo jezdí v zimě do hor často, zpravidla dá přednost klasickým celoobvodovým řetězům, protože na vozovce pokryté sněhem poskytují jasně nejlepší služby.

Obvyklý postup montáže sněhových řetězů

Řetěz rozložíme před hnacím kolem. Upravíme případné překroucení řetězových částí.

Řetěz zasuneme za kolo. Oba konce lanka potáhneme k sobě.

Oba konce lanka zvedneme nahoru na dezén a spojíme je.

Spojené lanko položíme nahoru na dezén. Spojíme boční řetěz spojovacím háčkem do koncového článku bočního řetězu. Znovu zkontrolujeme, zda řetězy nejsou překroucené.

Lanko zasuneme za pneumatiku a celý řetěz na pneumatice symetricky urovnáme.

Napínací řetěz s pryžovým napínačem pevně utáhneme a zaklesneme do drážky v průvlečné zarážce.

Přebývající část napínacího řetězu provlékneme kolem bočního řetězu a pryžový napínač zaklesneme do vhodného článku na něm. Zkontrolujeme rovnoměrnost řetězu.

Osvědčená klasika
Vedle zmíněných nových variant, často kombinovaných s plastovými díly, se nejvíce osvědčují řetězy celoobvodového typu s H nebo X stopou.

Liší se vlastně jen způsobem vedení řetězu přes běhoun pneumatiky: první vypadají rozložené do roviny jako žebříček, druhé mají řetězy na obvodu různě překřížené do tvaru X.

Oba druhy jsou určeny jen pro jízdu na vozovkách pokrytých sněhem či ledem, případně pro jízdu v terénu.

Materiál těchto řetězů však dovoluje jízdu i na kratších úsecích bez sněhu - bez nebezpečí porušení řetězů.

Je pak nutno počítat se zvýšeným opotřebením řetězů a pneumatik. Maximální rychlost jízdy vozidla s řetězy je 50 km/h. Na úsecích bez sněhu se doporučuje ještě ji snížit.

„Osobně jsem si vyzkoušel v Alpách, jak důležité je dodržet postup montáže,“ říká Svoboda.

Návod musí být u každé zakoupené sady přibalen, protože bezchybnou funkci splní jen ty sněhové řetězy, které na pneumatice dobře „sedí“.

Jízda s chybně usazeným nebo neúplně namontovaným řetězem může vést i k poškození vozidla.

„Důležité je také zkontrolovat usazení řetězů po ujetí 30 až 50 metrů od zasazení,“ upozorňuje Svoboda.

„Případně lze posunout napínací řetěz o jeden až dva články. Pokud toto posunutí nelze provést o celý článek, je napnutí dostatečné. Vyšší už není nutné.“

Nutná údržba
Řetězy je dobré co nejdříve po použití opláchnout v teplé vodě a osušit. V tomto stavu je možno řetězy uložit. Nesmí se nikdy olejovat. Menší známky koroze neohrožují kvalitu řetězů pro další použití.

Po skončení sezony výrobci zpravidla doporučují řetězy prohlédnout a zhodnotit opotřebení článků. Pokud používáním ubylo už 40 procent tloušťky materiálu jednotlivých článků, doporučuje se řetěz při dalším použití obrátit.

Obrácený řetěz je možno použít až do stejných hodnot opotřebení. Pokud zjistíte opotřebení oboustranně vyšší (to je případ především časté jízdy na vozovce bez sněhu), řetěz již dále nepoužívejte.

Při zvýšeném namáhání hrozí jeho roztržení se všemi následky pro vůz, které mohou nastat.

Celkovou životnost řetězu lze těžko stanovit, je dána jak způsobem jízdy, tak je do značné míry ovlivněna počtem kilometrů ujetých po vozovkách s neúplnou sněhovou pokrývkou.

***

Před nákupem řetězů je třeba zjistit rozměr pneumatik, které auto na zimu obouvá (Škoda Fabia například 185/60 R 14). Správný řetěz nemůže být absolutně univerzální a je obvykle určený jen pro několik rozměrů pneumatik.

Je třeba také prostudovat návod k obsluze vozu, zda není stanovena maximální tloušťka článku řetězu, který je možné použít (obvykle 12 –14 mm). Některá auta vyžadují z důvodu malého prostoru mezi pláštěm a tlumičem speciální řetězy s tenčími články.

Sněhové řetězy typu X jsou nejčastěji používané, protože mají nejlepší vlastnosti

Autoři:




Nejčtenější

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Trend dneška: videokamery do auta. Od nehody vás nezachrání, ale při dokazování...
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Další z rubriky

Trend dneška: videokamery do auta. Od nehody vás nezachrání, ale při dokazování...
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Autonomní koncept Volkswagen Sedric
Výrobcům elektroaut budou chybět baterky. Potřebují 40 gigatováren Tesly

Téměř všechny automobilky plánují v nejbližších letech ofenzivu elektromobilů, ale ke splnění těchto plánů jaksi chybí dostatek baterií. Volkswagen přiznal, že...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.