Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sněhové řetězy vyžadují nácvik

  14:43aktualizováno  14:43
Sněhové řetězy nejsou v kufrech českých aut zdaleka tak samozřejmé jako třeba u rakouských sousedů.
Sněhové řetězy nejsou v kufrech českých aut zdaleka tak samozřejmé jako třeba u rakouských sousedů. Tam však dopravní značky přikazující nasazení řetězů, zatímco v tuzemsku se na několika místech objevily pouze cedule s doporučením. I ty redaktoři MF DNES respektovali. Jak se ukázalo, mít alespoň nějaké řetězy a umět si s nimi rychle poradit ve sněhu je devizou. I když jsou mezi těmito sněhovými zachránci dost patrné rozdíly.

Lehkomyslný šofér vyráží do hor nalehko, bez řetězů. A jak se při zevrubném průzkumu na parkovišti v jednom českém lyžařském středisku ukázalo, z poloviny případů i na letních pneumatikách.

Řidič "Dějsevůleboží"

Počínali jsme si zkušebně jako on. Až k vlekům v den testu vedly čerstvě zasněžené ledovaté koleje a s letním vzorkem se dalo až na parkoviště vystoupat. Ale nahoru to jde téměř vždy snáze... Řidič, který by se před takovým terénem otočil a jel k nejbližší benzinové pumpě koupit sněhové řetězy, by se musel vracet slabých šest kilometrů. Zde byly v nabídce jenom výrobky Weissenfels za 1490 Kč. Obsluha čerpadla ochotně nalezla odpovídající rozměr, takže jízda pro řetězy a návrat zpět na sníh nezabraly ani půlhodinu. První, nejzásadnější obtíží byla naprostá neznalost, pokud jde o způsob nasazování řetězů. Instruovat k tomu má návod ve formě knížky" formátu A5 s přiloženým českým překladem na obyčejném papíře A4, což se na sněhu ukázalo jako velmi nepraktické. Listovat zmrzlými prsty v sešitku a nahlížet do překladu, který se záhy rozmočil, nebylo to pravé... Díky jasným vyobrazením fází postupu bylo možné zvládnout montáž za sedm minut (už druhé nasazování popaměti by nezabralo ani polovinu času) a začít stoupat sněhem ke sjezdovkám. Při jízdě vzhůru se řetězy Weissenfels Extra celkem dobře osvědčily: neprokluzovaly a celkem spolehlivě držely stopu. Dotahovat je bylo zapotřebí dvakrát. Slabinu projevily naopak při jízdě dolů: vzhledem ke konstrukci typu H" se kola při intenzivnějším brždění zastavila vždy přesně tak, že řetěz byl mimo záběr, a holá guma zablokované pneumatiky změnila vůz obratem v saně. Snadnou obranou je rychlé přerušované brždění a pomalá jízda se zařazenou rychlostí. Poměrně snadné bylo tyto řetězy pod kopcem z kol sundat.

Řidič "Nicsenedádělat"

Na takového šoféra si redaktoři zahráli, když při příjezdu do podhůří slyšeli od místních, že řetězy budou potřebovat. Nejsnazší bylo tedy navštívit místní obchodní dům a požádat o nejlacinější řetězy. Byla to značka Polaris s těžko identifikovatelnou zemí původu. Hodně napověděla cena: 800 Kč. Iniciativa prodavačky s předvánočně unaveným úsměvem končila u nalezení odpovídajícího rozměru. Tentýž typ řetězů je podle tabulky na straně krabice možno použít na více velikostí kol. V terénu se dobře osvědčil jednoduchý návod na lesklém papíře. Český překlad byl zase na papíře běžném, velmi dobře promokavém. Montáž probíhala poměrně hladce, ovšem jen do okamžiku, kdy návod říkal "zelený háček zavěste do koncového žlutého očka..." Ale ten nebylo na řetězu nikde vidět. Nakonec bylo nutno řetěz zpola už na kolo nasazený opět vysmeknout a hledat zelený háček. Marně. Byly řetězy zmetek? Pohled na druhý kus z téže sady byl stejně skličující. Řešením bylo velmi detailní zkoumání fotografie z obrázkového návodu, kde figurant měl k dispozici sadu se zelenými háčky a z tvaru bylo možné určit odpovídající díl na našem řetězu. Na tom totiž zelený háček" měl barvu červenou. Pak už hladké montáži nic nepřekáželo, proběhla za pět minut. Jízda s řetězy Polaris byla celkem klidná. Záběr měly dobrý, s minimální hlučností, stopu vedly spolehlivě. Jen pro skutečně přesvědčivě pevné dotažení bylo nutno napínací řetízek proplétat složitěji, než uváděl v ateliéru a bez automobilu nafocený návod. Brždění bylo dostatečně spolehlivé.

Řidič "Vždypřipraven"

Za takového muže za volantem bylo nejsnazší se při testu vydávat, neboť po jeho vzoru zašli redaktoři MF DNES do specializované prodejny autodoplňků už několik dní před odjezdem do hor. Bez stresu a spěchu si z nabídky řetězů v kategoriích 499 až 2300 Kč nechali doporučit řetězy Brenta-C za 1499 Kč od výrobce Pewag. To jdete za jistotou," řekl o výběru právě tohoto typu prodavač. Ještě tentýž den si v teple garáže redaktoři zkusili dvakrát řetězy na kola auta nasadit. Po prvním několikanásobném konzultování návodu se druhý pokus podařil plynule za slabé tři minuty na obě kola. Postup byl pohodlný, a hlavně logický. Ve skutečně mrazivém prostředí a v patnácticentimetrové závěji se čas nutný pro montáž nijak zvlášť neprotáhl. Po ujetí dvaceti metrů však bylo třeba ještě vydatně oba řetězy dotahovat. Jízda s produktem Pewag na kolech byla spolehlivá a kola zabírala bez prokluzů i v podstatnějších náklonech. Jen při ostřejším přibrždění z kopce mělo auto chvílemi tendenci posunout se do strany.

Řetězové zajímavosti

* Na českém trhu je nabídka kryta z 60 % tuzemskou produkcí a zbytek je převážně dovezen z Asie

* Ročně se na celém světě prodá 5 milionů řetězových souprav

* Některé vozy mají problémy s nasazováním řetězů kvůli minimálnímu prostoru mezi gumou a podběhem blatníku, na zimu je dobré mít připraveny zimní pneumatiky s útlejším profilem

* Výrobce je schopen garantovat 180 až 250 kilometrů jízdy s řetězy po suchém betonu

Tipy pro jízdu s řetězy

* Při nákupu dbát na výběr správného rozměru

* Vozit řetězy v kufru raději preventivně než v konkrétní situaci zoufat

* Mít u řetězů připraveny pracovní rukavice

* Nejezdit rychleji než 40 km za hodinu, i když výrobci uvádějí i víc

* Při sjezdech brzdit raději motorem, a když už nožní brzdou, pak s citem a přerušovaně

* Vyvarovat se prudkého přidávání plynu, v případě roztržení řetězu by hrozilo poškození podběhu, nebo dokonce potrubí s brzdovou kapalinou


Autor:




Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.