Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sněžný kamion, který seká trávu

  0:14aktualizováno  0:14
Karl Kässbohrer zahájil výrobu roleb v Ulmu roku 1969, kdy vznikl jednoduchý hranatý typ PistenBully PB 120 B s řetězovým převodem. Již za dva roky následoval model PB 145 D s naftovým motorem a hydrostatickým pohonem. Na zimní olympiádě v Sapporu roku 1972 si svět německé značky všiml a mladý výrobce se rychle prosadil i mimo Evropu.

Poklady Krakonošovy garáže

*Když je off-road v úzkých, přichází čas pásů ...ČTĚTE
*Jak se žehlí sjezdovka ...ZDE

V roce 1976 představil typ 170 D další novinku – řídící páky, tzv. „rajčáky“, vystřídal jediný půlvolant a výrazně usnadnil ovládání. 

Následovaly i u nás známé a dosud mnohde jezdící modely 270 DS (1980), později i první navijákový model 200 DW (1984) a obří, více než desetitunový 320 D (1988).

V dalších letech přišel ke slovu nový, dynamičtější design a roku 1996 i nejúspěšnější rolba všech dob – dosud vyráběný model PistenBully 300, jehož vzniklo již více než 2500 kusů.

PistenBully 600
je letošní horkou novinkou, nabitou moderní technikou a designem pro 21. století. Výkonnou rolbu nejtěžší kategorie pohání šestiválec z tahače M-B 12,8 l OM 460 LA (400 koní).

Je standardně vybavená adaptivní frézou Multiflex, s níž je schopná upravit 98.000 m² sjezdovky za hodinu. Radlici lze nastavit do 12 poloh, celková délka lehce přesahuje 10 metrů, světlost činí 350 mm a rozsah pracovních rychlostí 0 – 23 km/h (600 W: 0 – 20).

Modifikace 600 W se dokáže navíjet silou 40 kN na lano s užitečnou délkou 1000 m, v tom případě lze dosahovat až 17 km/h.

Spotřeba paliva začíná na 20 l za hodinu, 220litrová nádrž spolu s přídavnou 80litrovou vystačí na celou pracovní směnu.

Využitelnost zvyšuje i korba o ploše 4,3 m² a nosnosti 1500 kg (2500 v případě provedení 600 W). K dispozici je také ParkBully k úpravě skiparků s rozšířeným akčním rádiem radlice a frézy.

Konstrukce z vysokopevnostní oceli, navržená metodou konečných prvků, dobře odolává velmi nízkým teplotám a byla stvořena pro extrémní tažné i tlačné namáhání.

Pásy z odolného pryžového kompozitu odolávají hlubokým mrazům, podobně jako lamely z pevné hliníkové slitiny a/nebo oceli. Jízdu i brzdění obstarává tlakový olej, obojí je elektronicky regulováno a odstranilo potřebu třecích elementů. Pouze zajišťovací brzda je mechanická dvojdisková.

Ovládání bylo navrženo pro maximální jednoduchost, intuitivní ovládací prvky zvládne i laik. V ovládacím půlvolantu našel místo multifunkční displej, další dotyková obrazovka kontroluje provozní záležitosti.

 

Chroupá led a vozí lidi
Moderní rolby toho umí více, než si dokáže normální smrtelník představit. Nastavitelná segmentová radlice pro rychlé tvoření U-ramp měří 5 metrů a váží 1340 kg. Ledový povrch rozrušuje přídavná spodní lišta na radlici se zuby z tvrzené oceli. Velké kusy vylámaného ledu rozdrtí pásy a fréza upraví na příjemný lyžařský povrch. Součástí radlice můžou být i hydraulicky ovládané transportní trny, sloužící k transportu těžkých předmětů po vzoru vysokozdvižného vozíku.

Na ložnou plochu lze přimontovat na míru ušitou hliníkovou nástavbu, s níž se rolba změní v pojízdný bufet, půjčovnu lyží, infostánek, diskotéku nebo obchod. Na modely 100 – 300 pak také vyhřívanou prosklenou kabinu pro 4 nebo 8 osob se sklopnými sedadly, bezpečnostními pásy a hasícím přístrojem. Volné místo za užší čtyřmístnou kabinou může vyplnit hliníkový transportní box a změnit tak rolbu v šestimístné komfortní rodinné vozidlo. V horský autobus lze změnit Kässbohrera pomocí osmnácti- nebo dvacetimístné prodloužené kabiny se zadním vstupem.


Kontrolky a přepínače jsou seskupeny do logických celků na panelu se schematickým znázorněním celého stroje.

Rolbař už nemusí několik hodin pevně svírat joystick k ovládání radlice, nyní je na něm ruka pohodlně položena shora.

Největším areálům je k dispozici i vlajková loď současné nabídky 300/300 W Polar s dvanáctilitrovým šestiválcem o výkonu 430 koní. Obr s celkovou délkou přes 10 metrů a šířkou 5,5 m váží až 11 tun.

Sedačka byla navržena pro minimalizaci únavy při několikahodinovém posezu, nechybějí speciální čtyřbodové pásy, klimatizace a CD-měnič.

Čtyři hlavní světlomety, přední a dva boční hledáčky, doplňuje ještě osvětlení frézy či případného navijáku, za příplatek jsou k dispozici i dva xenonové nastavitelné přídavné světlomety a kamera pro pohled vzad. Co víc si k práci přát?

Co s rolbou přes léto?
Může posloužit jako bagr, nakladač, dopravník osob a materiálu do mimořádně nepřístupných končin, sekačka trávy, obracečka sena, kombajn, hnojič nebo lesní stroj. K dispozici jsou dokonce i plováky, se kterými se změní ve vodní bagr!


 

Pro úpravu extrémních svahů - například černých sjezdovek nebo doskočišť pod skokanským můstkem - existují i tzv. navijákové rolby.

Rolby se kromě klasického pohonu mohou zároveň přitahovat za přibližně kilometr dlouhé, pevně ukotvené ocelové lano mohutným otočným navijákem, umístěným za kabinou. Díky němu mohou snadno pracovat i na více než 100% stoupání.

Rolba se kromě klasického pohonu zároveň může přitahovat za přibližně kilometr dlouhé, pevně ukotvené ocelové lano mohutným otočným navijákem, umístěným za kabinou. Díky němu mohou snadno pracovat i na více než 100% stoupání.

Rolba je původně název švédské firmy, která od roku 1973 vyráběla vozidla, která umí jezdit na sněhu a ledu. Na první rolby však narazíme už mnohem dříve.

Svahy českých hor brázdí kolem tisícovky roleb.

Výrobci zadávají návrhy kabin k renomovaným designérům.

Pro řízení rolby je třeba být držitelem řidičského oprávnění. U strojů do 7,5 tuny celkové hmotnosti se musí rolbista prokázat řidičákem skupiny T, od 7,5 tuny pak C.

Horká novinka letošní studené zimy: Kässbohrer PistenBully 600

Ovladače v PistenBully 600 se minuly s pozemskou přítomností o několik světelných let a pozemských staletí

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.