Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sněžný skútr je pracant i supersport. Jízda vyžaduje odvahu a fištrón

aktualizováno 
Jízda na sněžném skútru je úžasná. Obrovský výkon si na sněhu žije vlastním životem a každou chvíli ignoruje vaše povely do řídítek, rychlosti nad stovku jsou spíš pravidlem než výjimkou.

V rakouských Alpách jsme vyzkoušeli novinky od Yamahy, která už pár desítek let využívá technický vývoj pro pracovní i sportovní sněžné skútry.

Pořád na plynu

Jedeš moc rychle a potřebuješ zatočit? I když je to třeba z kopce, musíš přidat plyn a pořádně se vyklonit jako na motorce. Ostatně s motorkami toho mají sněžné skútry hodně společného, nehledě na povinné řidičské oprávnění skupiny A. Výkonné motory, odpružení přední vidlice, řízení, zavěšení pásu a přenos síly na terén, to všechno je u motorek a sněžných skútrů hodně podobné. V obou oblastech se konstruktéři snaží o co nejmenší celkovou hmotnost, o co nejlepší kopírování terénu přední a zadní nápravou, ale v neposlední řadě taky o co největší zábavu – i když tu už v dnešní době lze pořádně zažít asi jen v Kanadě a oblastech za polárním kruhem, v našich podmínkách jen za hodně příznivých podmínek párkrát za zimu.

Yamaha Venture Multi Purpose

Výborným nářadím na seznámení s řídítky na sněhu je nejprodávanější skútr od Yamahy v Evropě, model Venture MP. Zatímco v Americe si nadšenci na každý typ využití pořizují speciální mašinu a řeší šasi, délku a šířku pohonného pásu a lyží a konstrukci podvozku, evropský zákazník většinou chce univerzální dvoumístný stroj na práci, který navíc zvládne i výlety do volného zasněženého terénu a občas trochu sportovní zábavy. Navíc díky rozumné ceně kolem 250 tisíc a pověsti nerozbitného držáku se právě s Venture MP asi nejčastěji potkáte u vlekařů a provozovatelů zimních areálů.

Yamaha Venture MP

Také ze světa sněžných skútrů už téměř vymizely dvoutakty, proto pod kapotami této Yamahy čeká čtyřdobý paralelní dvouválec Genesis 499 ccm OHV s vodním chlazením a kapalinovým vyhříváním vstřikování. Agregát už Yamaha používá i v jiných modelech pěknou řádku let, ale pravidelně ho inovuje o poslední technologie ze světa motocyklů jako vstřikování, elektronický plyn ride-by-wire nebo plynový centrální tlumič. Dvouválec umí na sněhový pás poslat maximální výkon 80 koní. To sice ve světě sněžných skútrů není nijak velké číslo, ale s přehledem stačí na běžné využití kolem vleků i s taháním nákladu.

Hodně slušná výbava zahrnuje veškerý komfort, který sněžné skútry mohou nabízet. Ochranný plexištít, trubkový nosič zavazadel, vyhřívání rukojetí včetně páčky plynu (u sněžných skútrů funguje stejný systém jako u čtyřkolek, plyn se přidává páčkou na pravý palec).

Yamaha Venture MP
Yamaha Venture MP
Yamaha Venture MP

Jediným stisknutím tlačítka přepnete pohon na zpátečku, a pokud chcete vyrazit víc nalehko, můžete snadno sundat sedačku spolujezdce a získat víc místa pro náklad. Skútr je stavěný jako univerzál určený na práci, od ostatních modelů se liší hlavně velkým světlometem, již zmíněným ochranným štítem a nosičem. A pak také pořádným trubkovým nárazníkem, díky kterému nebudete řešit rozbité přední plasty.

S relativně lehkou Venture se výborně manévruje při pojíždění v těsných prostorách nebo couvání k saním, automatická převodovka je nastavená na plynulý záběr. Jenže když přidáte plný plyn do prudšího svahu, projeví se kromě pozvolného záběru i menší motor a nedostaví se ten správný dravý zátah.

Ve spojení s tichoučkým motorem postrádá dravost sportovních skútrů. Takže pokud se v hlubším sněhu svezete na něčem litrovém nebo nedej bože „oturbeném“, bude vám Venture MP připadat trochu nudná. Přesto se s ní dá v hlubokém sněhu taky trochu „zařádit“. Stačí se nohama zapřít pod záchytné trubky nad stupačkami a mašinu trochu naklonit a vykrouží zatáčku jedna radost. Sporťák to sice není, ale poskytuje pěknou odezvu do řídítek a přesně cítíte, co si ještě můžete dovolit a kdy už se naopak skútr chce překlápět na bok.

Yamaha RS Venture TF

Přesedám o třídu výš, na velkého pracanta a turistu RS Venture. Mohutný stroj s plnou pětatřicetilitrovou nádrží má hodně přes 300 kilo a je pocitově o dost těžší než předchozí pětistovka. Chce to trochu jiný přístup k řízení, tady už tolik nefunguje vyklánění do zatáček a řízení tělem, mnohem víc se tu pracuje s plynem. Pod palcem se tady schovává mnohem víc výkonu, řadový tříválec se zdvihovým objemem 1 049 cm³ má maximální hodnotu 115 koní.

Na začátku skútr dostávám se zapnutým nastavením Entry Level pro začátečníky, ale jakmile se mi podaří přepnout DMode palivový režim na Touring a následně Sport, změní se turista na poměrně zábavné sportovní nářadí. V hlubokém sněhu se řízení začíná přibližovat jízdě na vodních skútrech a hodně tady pomáhá elektrický posilovač řízení EPS. Tam, kde jsem se s půllitrem tahal o řídítka, se najednou díky posilovači plynule protahuju zatáčkami.

Yamaha RS Venture
Yamaha RS Venture

Situace se ovšem změní na uježděném povrchu, kde přední ližina moc nezabírá a utažené zatáčky je třeba vykroužit smykem pod plynem. S posilovačem řízení je zpětná odezva do rukou podstatně utlumená a motor mě každou chvíli přepere a skútr se staví na jednu lyži. Až se nakonec přední lyže kousne do strany a ve vteřině ležím na boku. Naštěstí s tím se tady dost počítá, boční plasty dovolí skútr snadno převrátit zpátky a dokonce ani není třeba narovnávat zrcátka.

Yamaha SRViper M-TX

Nakonec mě čeká odměna v podobě sportovnějšího svezení. Konečně přesedám na kategorii Mountain a loňský model SR Viper M-TX. V této Yamaze duní stejný litrový tříválcový motor jako v RSVenture, ovšem naladěný na 135 koní a pořádně ostrý záběr. A to pro letošek Yamaha přidala do nabídky ještě litrový motor s turbem v řadě Sidewinder s výkony až 180 koní! Dnes testovaný červený SR Viper je vyráběný společně se severoamerickou značkou sněžných skútrů Arctic Cat, která vyvinula rám a podvozek s odpružením Fox. Yamaha poskytla spolehlivý tříválec, obě značky si ale řeší po svém například vedení výfuků a elektroniku.

Yamaha SRViper M-TX

S lehkou konstrukcí si rázem za jízdy můžu dovolit mnohem víc zábavy a jízda připomíná tanec. Podobně jako u motorky skoro neřídím řídítky, ale spíš tělem, Viper výborně reaguje na vyklánění v sedle. Stačí přidat plyn v pravou chvíli a skútr elegantně vykrouží pásem táhlý drift a pak zase dravě vyrazí do prudké sjezdovky. Přední odpružení FOX se předvede hlavně na tvrdém povrchu, kde přední lyže vzorně kopírují hrboly a stroj je stále pod kontrolou.

Fotogalerie

V hlubším sněhu už se stroj nechá efektně vyhoupnout a naznačit výskok, případně jet pouze po jedné lyži. Škoda, že nám instruktoři zakázali skákat přes závěje a další „skopičiny“, výkonný Viper k nim vyloženě láká. Na druhou stranu nastavení převodovky se už tolik nehodí na tahání saní nebo pomalé pojíždění mezi sloupy lanovky. I tady se počítá s delšími trasami a komfortem, nechybí vyhřívání rukojetí a dokonce i vyhřívané sedlo.

Kde se svézt na sněžném skútru v Čechách?

Pokud pomineme nedobrovolné svezení, kdy vás bude skútr svážet ze sjezdovky se zlomenou nohou, je možné využít nabídky půjčoven a zážitkových agentur. Na webu najdete celou řadu horských půjčoven, které obvykle mají připravený i uzavřený areál nebo okruh mimo turistické trasy. A protože se jezdí mimo veřejné komunikace, půjčovnám obvykle stačí řidičák skupiny B na osobní automobil.

Autoři:




Nejčtenější

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

První volvo vyrobené v Číně
Vlaková hedvábná stezka přiveze první auto z Číny, je to volvo

Ve středu 31. května dorazí do distribučního centra v Zeebrugge v Belgii první sedan Volvo S90 vyrobený v Číně. Čínská automobilka Geely vlastní Volvo od roku...  celý článek

Ford S-MAX
Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.  celý článek

Lepicí sada na opravu pneumatik dokáže opravit jen malé defekty.
Autem na dovolenou: místo v kufru přidá opravná sada, ale má to rizika

Balíte na dovolenou, vyřazujete zbytečné svršky, pět kyblíčků Pepík rovněž nepotřebuje, ale místa je pořád málo. Na zvětšení místa v kufru máme fígl. Ale není...  celý článek

Opel Ampera-e
Opel Ampera-e ujede na baterie 380 kilometrů, ale připravte si milion

Možná máte k elektromobilům podobné výhrady jako většina prakticky založených lidí, totiž že na jedno nabití baterií moc daleko nedojedou a pak musejí pár...  celý článek

Další z rubriky

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají dělat roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili...  celý článek

Suzuki SV 650
Suzuki SV 650

r.v. 2001, naj. 0 km
49 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.