Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sněžný skútr je pracant i supersport. Jízda vyžaduje odvahu a fištrón

aktualizováno 
Jízda na sněžném skútru je úžasná. Obrovský výkon si na sněhu žije vlastním životem a každou chvíli ignoruje vaše povely do řídítek, rychlosti nad stovku jsou spíš pravidlem než výjimkou.

V rakouských Alpách jsme vyzkoušeli novinky od Yamahy, která už pár desítek let využívá technický vývoj pro pracovní i sportovní sněžné skútry.

Pořád na plynu

Jedeš moc rychle a potřebuješ zatočit? I když je to třeba z kopce, musíš přidat plyn a pořádně se vyklonit jako na motorce. Ostatně s motorkami toho mají sněžné skútry hodně společného, nehledě na povinné řidičské oprávnění skupiny A. Výkonné motory, odpružení přední vidlice, řízení, zavěšení pásu a přenos síly na terén, to všechno je u motorek a sněžných skútrů hodně podobné. V obou oblastech se konstruktéři snaží o co nejmenší celkovou hmotnost, o co nejlepší kopírování terénu přední a zadní nápravou, ale v neposlední řadě taky o co největší zábavu – i když tu už v dnešní době lze pořádně zažít asi jen v Kanadě a oblastech za polárním kruhem, v našich podmínkách jen za hodně příznivých podmínek párkrát za zimu.

Yamaha Venture Multi Purpose

Výborným nářadím na seznámení s řídítky na sněhu je nejprodávanější skútr od Yamahy v Evropě, model Venture MP. Zatímco v Americe si nadšenci na každý typ využití pořizují speciální mašinu a řeší šasi, délku a šířku pohonného pásu a lyží a konstrukci podvozku, evropský zákazník většinou chce univerzální dvoumístný stroj na práci, který navíc zvládne i výlety do volného zasněženého terénu a občas trochu sportovní zábavy. Navíc díky rozumné ceně kolem 250 tisíc a pověsti nerozbitného držáku se právě s Venture MP asi nejčastěji potkáte u vlekařů a provozovatelů zimních areálů.

Yamaha Venture MP

Také ze světa sněžných skútrů už téměř vymizely dvoutakty, proto pod kapotami této Yamahy čeká čtyřdobý paralelní dvouválec Genesis 499 ccm OHV s vodním chlazením a kapalinovým vyhříváním vstřikování. Agregát už Yamaha používá i v jiných modelech pěknou řádku let, ale pravidelně ho inovuje o poslední technologie ze světa motocyklů jako vstřikování, elektronický plyn ride-by-wire nebo plynový centrální tlumič. Dvouválec umí na sněhový pás poslat maximální výkon 80 koní. To sice ve světě sněžných skútrů není nijak velké číslo, ale s přehledem stačí na běžné využití kolem vleků i s taháním nákladu.

Hodně slušná výbava zahrnuje veškerý komfort, který sněžné skútry mohou nabízet. Ochranný plexištít, trubkový nosič zavazadel, vyhřívání rukojetí včetně páčky plynu (u sněžných skútrů funguje stejný systém jako u čtyřkolek, plyn se přidává páčkou na pravý palec).

Yamaha Venture MP
Yamaha Venture MP
Yamaha Venture MP

Jediným stisknutím tlačítka přepnete pohon na zpátečku, a pokud chcete vyrazit víc nalehko, můžete snadno sundat sedačku spolujezdce a získat víc místa pro náklad. Skútr je stavěný jako univerzál určený na práci, od ostatních modelů se liší hlavně velkým světlometem, již zmíněným ochranným štítem a nosičem. A pak také pořádným trubkovým nárazníkem, díky kterému nebudete řešit rozbité přední plasty.

S relativně lehkou Venture se výborně manévruje při pojíždění v těsných prostorách nebo couvání k saním, automatická převodovka je nastavená na plynulý záběr. Jenže když přidáte plný plyn do prudšího svahu, projeví se kromě pozvolného záběru i menší motor a nedostaví se ten správný dravý zátah.

Ve spojení s tichoučkým motorem postrádá dravost sportovních skútrů. Takže pokud se v hlubším sněhu svezete na něčem litrovém nebo nedej bože „oturbeném“, bude vám Venture MP připadat trochu nudná. Přesto se s ní dá v hlubokém sněhu taky trochu „zařádit“. Stačí se nohama zapřít pod záchytné trubky nad stupačkami a mašinu trochu naklonit a vykrouží zatáčku jedna radost. Sporťák to sice není, ale poskytuje pěknou odezvu do řídítek a přesně cítíte, co si ještě můžete dovolit a kdy už se naopak skútr chce překlápět na bok.

Yamaha RS Venture TF

Přesedám o třídu výš, na velkého pracanta a turistu RS Venture. Mohutný stroj s plnou pětatřicetilitrovou nádrží má hodně přes 300 kilo a je pocitově o dost těžší než předchozí pětistovka. Chce to trochu jiný přístup k řízení, tady už tolik nefunguje vyklánění do zatáček a řízení tělem, mnohem víc se tu pracuje s plynem. Pod palcem se tady schovává mnohem víc výkonu, řadový tříválec se zdvihovým objemem 1 049 cm³ má maximální hodnotu 115 koní.

Na začátku skútr dostávám se zapnutým nastavením Entry Level pro začátečníky, ale jakmile se mi podaří přepnout DMode palivový režim na Touring a následně Sport, změní se turista na poměrně zábavné sportovní nářadí. V hlubokém sněhu se řízení začíná přibližovat jízdě na vodních skútrech a hodně tady pomáhá elektrický posilovač řízení EPS. Tam, kde jsem se s půllitrem tahal o řídítka, se najednou díky posilovači plynule protahuju zatáčkami.

Yamaha RS Venture
Yamaha RS Venture

Situace se ovšem změní na uježděném povrchu, kde přední ližina moc nezabírá a utažené zatáčky je třeba vykroužit smykem pod plynem. S posilovačem řízení je zpětná odezva do rukou podstatně utlumená a motor mě každou chvíli přepere a skútr se staví na jednu lyži. Až se nakonec přední lyže kousne do strany a ve vteřině ležím na boku. Naštěstí s tím se tady dost počítá, boční plasty dovolí skútr snadno převrátit zpátky a dokonce ani není třeba narovnávat zrcátka.

Yamaha SRViper M-TX

Nakonec mě čeká odměna v podobě sportovnějšího svezení. Konečně přesedám na kategorii Mountain a loňský model SR Viper M-TX. V této Yamaze duní stejný litrový tříválcový motor jako v RSVenture, ovšem naladěný na 135 koní a pořádně ostrý záběr. A to pro letošek Yamaha přidala do nabídky ještě litrový motor s turbem v řadě Sidewinder s výkony až 180 koní! Dnes testovaný červený SR Viper je vyráběný společně se severoamerickou značkou sněžných skútrů Arctic Cat, která vyvinula rám a podvozek s odpružením Fox. Yamaha poskytla spolehlivý tříválec, obě značky si ale řeší po svém například vedení výfuků a elektroniku.

Yamaha SRViper M-TX

S lehkou konstrukcí si rázem za jízdy můžu dovolit mnohem víc zábavy a jízda připomíná tanec. Podobně jako u motorky skoro neřídím řídítky, ale spíš tělem, Viper výborně reaguje na vyklánění v sedle. Stačí přidat plyn v pravou chvíli a skútr elegantně vykrouží pásem táhlý drift a pak zase dravě vyrazí do prudké sjezdovky. Přední odpružení FOX se předvede hlavně na tvrdém povrchu, kde přední lyže vzorně kopírují hrboly a stroj je stále pod kontrolou.

Fotogalerie

V hlubším sněhu už se stroj nechá efektně vyhoupnout a naznačit výskok, případně jet pouze po jedné lyži. Škoda, že nám instruktoři zakázali skákat přes závěje a další „skopičiny“, výkonný Viper k nim vyloženě láká. Na druhou stranu nastavení převodovky se už tolik nehodí na tahání saní nebo pomalé pojíždění mezi sloupy lanovky. I tady se počítá s delšími trasami a komfortem, nechybí vyhřívání rukojetí a dokonce i vyhřívané sedlo.

Kde se svézt na sněžném skútru v Čechách?

Pokud pomineme nedobrovolné svezení, kdy vás bude skútr svážet ze sjezdovky se zlomenou nohou, je možné využít nabídky půjčoven a zážitkových agentur. Na webu najdete celou řadu horských půjčoven, které obvykle mají připravený i uzavřený areál nebo okruh mimo turistické trasy. A protože se jezdí mimo veřejné komunikace, půjčovnám obvykle stačí řidičák skupiny B na osobní automobil.

Autoři:




Nejčtenější

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Další z rubriky

Nový model skútru Lambretta představený v italské padově
Autofotka týdne: Lambretta je zpátky, bývala slavnější než Vespa

Přesně 70 let po zahájení výroby skútrů se představila znovuzrozená italská značka Lambretta. Její skútry se po dlouhá desetiletí vyvážely do celého světa a v...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.