Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečnost na silnicích zlepší snížení rychlosti, radí odborník

  11:44aktualizováno  11:44
„Na směrově nedělených silnicích by se mělo jezdit nejvýš sedmdesátikilometrovou rychlostí, projíždět křižovatky maximálně padesátkou a místa, kde se pohybují chodci, maximálně třicetikilometrovou rychlostí,“ říká dopravní odborník Jiří Landa.
Místy, kde se pohybují chodci, by se mělo jezdit podle odborníka maximálně třicítkou.

Místy, kde se pohybují chodci, by se mělo jezdit podle odborníka maximálně třicítkou. | foto: MF DNES

Nejnebezpečnější jsou podle Landy, který je technickým ředitelem specializované firmy AF-CityPlan, silnice prvních tříd, které nemají od sebe oddělené směry, a hrozí tak střetnutí protijedoucích vozidel. Bezpečná silnice musí podle dopravního experta splňovat pravidla oddělení směrových pruhů, mít mimoúrovňové křižovatky, pevné překážky chráněné svodidly a chodci a cyklisté se na nich musí pohybovat mimo dráhu určenou pro motorová vozidla.

Odstranění těchto vad na českých komunikacích by podle odhadu společnosti stálo několik set tisíc korun na kilometr komunikace. Silnice by se však stala čtyřikrát až pětkrát bezpečnější, než jsou dnešní typické silnice prvních tříd.

„K zaručení bezpečnosti řidičů na současných komunikacích by v řadě případů bylo třeba výrazně omezit nejvyšší dovolenou rychlost,“ vysvětluje Jiří Landa.

Nejbezpečnějším typem silnic v ČR jsou dnes dálnice, na které při započtení množství projíždějících vozidel připadá 4,5krát méně nehod než na silnice prvních tříd.

Nejnebezpečnější silnicí v Česku je komunikace I/43 mezi Svitavami a Lanškrounem. Vyplývá to z šetření společnosti AF-CityPlan, která v rámci evropského projektu mapování bezpečnosti silnic EuroRAP sestavuje mapu „silnic smrti“, ve které přepočítává podíl závažných dopravních nehod na intenzitu provozu na konkrétních komunikacích. Aktuální mapa je zde (ve formátu PDF).

„Program EuroRAP je v České republice prozatím stále omezen na tvorbu rizikových map, a to čistě z nedostatku finančních prostředků,“ uvádějí tvůrci mapy. Dalšími kroky programu je totiž analýza rizik na jednotlivých komunikacích (audit).  Speciálně vyškolení inspektoři pak komunikace projíždějí a hodnotí je. Na základě jejich zjištění se pak navrhují opatření pro zvýšení bezpečnosti.

Obětí nehod ubývá, ale spíše zásluhou bezpečnějších aut. Policisté a dopravní odborníci dlouhodobě poukazují na to, že velký vliv na nehodovost má právě katastrofální stav českých silnic.

Autoři: ,




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.