Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francouzi budou testovat snížení rychlosti na 80 km/h

  11:40aktualizováno  11:40
Dva až tři roky budou Francouzi testovat na vybraných silnicích snížení maximální povolené rychlosti o deset kilometrů v hodině.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Chtějí zkusit snížení maximálky z devadesáti na osmdesát kilometrů v hodině na silnicích bez směrového dělení. Ministr vnitra Bernard Cazeneuve chce testování rozjet už od února nebo března 2015, nekteré zdroje mluví už o lednu.

Snížení rychlosti chtějí Francouzi zkusit na silnicích, které jsou podle statistik nehodovosti nebezpečné. Na směrově nedělených cestách se ve Francii stane téměř 60 procent smrtelných nehod.

Počet mrtvých na francouzských silnicích letos po dvanácti letech poklesu stoupl, podle odhadů jich má být o dvě procenta více než v roce 2013 (3 268 obětí). Oproti předešlému roku je letos také o tři procenta více hospitalizovaných po dopravních nehodách.

Snížení rychlosti o deset kilometrů by podle expertů mohlo zachránit ročně 350 až 400 životů.

Snížit rychlost navrhoval dnešní francouzský premiér Manuel Valls už v lednu letošního roku. Francouzská Národní rada pro bezpečnost silničního provozu navrhuje dokonce plošné snížení rychlosti, to ministr vnitra v současné situaci odmítá.

Podle neoficiálních zpráv začne testování na malých úsecích. Už mají být vybrané tři problematické silnice, mezi nimi i tah z východu na západ středem Francie pojmenovaný RCEA (Route Centre-Europe Atlantique ), některým úsekům prý už dnes říkají domorodci silnice smrti.

Asociace zastupující francouzské řidiče jsou v názoru na experiment nejednotné. Odpůrci ze sdružení „40 millions d’automobilistes“ mimo jiné namítají, že v Dánsku se při podobném experimentu ovšem se zvýšením rychlosti z 80 na devadesátku počet mrtvých nezvýšil. „Když je rychlost příliš nízká, někteří ji nebudou respektovat, rozdíl rychlostí pak povede k tomu, že se budou auta častěji předjíždět, což vede k nebezpečným situacím,“ vysvětlují zástupci sdružení, které už proti plánu sbírá podpisy v on-line petici.

„Pokud jsou některé silnice nebezpečné, není podle asociace třeba měnit předpisy, správce silnice může snížit rychlost dopravní značkou,“ dodávají.

Nejbezpečnějším typem komunikací jsou dnes dálnice, na které při započtení množství projíždějících vozidel připadá v Česku 4,5krát méně nehod než na silnice prvních tříd.

„Na směrově nedělených silnicích by se mělo jezdit nejvýš sedmdesátikilometrovou rychlostí, projíždět křižovatky maximálně padesátkou a místa, kde se pohybují chodci, maximálně třicetikilometrovou rychlostí,“ říká dopravní odborník Jiří Landa.

Nejnebezpečnější jsou podle Landy, který je technickým ředitelem specializované firmy AF-CityPlan, v Česku silnice prvních tříd, které nemají od sebe oddělené směry, a hrozí tak střetnutí protijedoucích vozidel. Bezpečná silnice musí podle dopravního experta splňovat pravidla oddělení směrových pruhů, mít mimoúrovňové křižovatky nebo pevné překážky chráněné svodidly.





Nejčtenější

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model S 85D
Elektromobily na volném trhu neobstojí, potvrdilo se to v Dánsku

Dánsko je proslulé svými vysokými daněmi za registraci auta. Donedávna však neplatily pro elektromobily, jakmile začaly, prodala Tesla v Dánsku za první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Přeletěl s autem na padáku z Francie do Anglie
VIDEO: Dobrodružná cesta létajícím autem přes La Manche

Přes lamanšský průliv se může cestovat různými způsoby: trajektem, tunelem ve vlaku, letadlem, obzvláště zdatní jedinci se mohou pokusit kanál přeplavat....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.