Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francouzi budou testovat snížení rychlosti na 80 km/h

  11:40aktualizováno  11:40
Dva až tři roky budou Francouzi testovat na vybraných silnicích snížení maximální povolené rychlosti o deset kilometrů v hodině.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Chtějí zkusit snížení maximálky z devadesáti na osmdesát kilometrů v hodině na silnicích bez směrového dělení. Ministr vnitra Bernard Cazeneuve chce testování rozjet už od února nebo března 2015, nekteré zdroje mluví už o lednu.

Snížení rychlosti chtějí Francouzi zkusit na silnicích, které jsou podle statistik nehodovosti nebezpečné. Na směrově nedělených cestách se ve Francii stane téměř 60 procent smrtelných nehod.

Počet mrtvých na francouzských silnicích letos po dvanácti letech poklesu stoupl, podle odhadů jich má být o dvě procenta více než v roce 2013 (3 268 obětí). Oproti předešlému roku je letos také o tři procenta více hospitalizovaných po dopravních nehodách.

Snížení rychlosti o deset kilometrů by podle expertů mohlo zachránit ročně 350 až 400 životů.

Snížit rychlost navrhoval dnešní francouzský premiér Manuel Valls už v lednu letošního roku. Francouzská Národní rada pro bezpečnost silničního provozu navrhuje dokonce plošné snížení rychlosti, to ministr vnitra v současné situaci odmítá.

Podle neoficiálních zpráv začne testování na malých úsecích. Už mají být vybrané tři problematické silnice, mezi nimi i tah z východu na západ středem Francie pojmenovaný RCEA (Route Centre-Europe Atlantique ), některým úsekům prý už dnes říkají domorodci silnice smrti.

Asociace zastupující francouzské řidiče jsou v názoru na experiment nejednotné. Odpůrci ze sdružení „40 millions d’automobilistes“ mimo jiné namítají, že v Dánsku se při podobném experimentu ovšem se zvýšením rychlosti z 80 na devadesátku počet mrtvých nezvýšil. „Když je rychlost příliš nízká, někteří ji nebudou respektovat, rozdíl rychlostí pak povede k tomu, že se budou auta častěji předjíždět, což vede k nebezpečným situacím,“ vysvětlují zástupci sdružení, které už proti plánu sbírá podpisy v on-line petici.

„Pokud jsou některé silnice nebezpečné, není podle asociace třeba měnit předpisy, správce silnice může snížit rychlost dopravní značkou,“ dodávají.

Nejbezpečnějším typem komunikací jsou dnes dálnice, na které při započtení množství projíždějících vozidel připadá v Česku 4,5krát méně nehod než na silnice prvních tříd.

„Na směrově nedělených silnicích by se mělo jezdit nejvýš sedmdesátikilometrovou rychlostí, projíždět křižovatky maximálně padesátkou a místa, kde se pohybují chodci, maximálně třicetikilometrovou rychlostí,“ říká dopravní odborník Jiří Landa.

Nejnebezpečnější jsou podle Landy, který je technickým ředitelem specializované firmy AF-CityPlan, v Česku silnice prvních tříd, které nemají od sebe oddělené směry, a hrozí tak střetnutí protijedoucích vozidel. Bezpečná silnice musí podle dopravního experta splňovat pravidla oddělení směrových pruhů, mít mimoúrovňové křižovatky nebo pevné překážky chráněné svodidly.





Nejčtenější

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Cestovatel Pavel Suchý hostem pořadu Rozstřel (21. března 2017)
Nejnebezpečnější šelma je úředník, říká Čech, který objel svět na jawě

Padesát stupňů ve stínu, nad hlavou žhnoucí slunce a pod koly rozpálený písek, taková byla tříměsíční expedice Pavla Suchého na Jawě 350. Dobrodruh se začátkem...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory paliva budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později...  celý článek

Škoda Octavia LPG 1,6i 75 kW Kombi...
Škoda Octavia LPG 1,6i 75 kW Kombi...

r.v. 2010, naj. 239 850 km, LPG + benzín
174 800 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.