Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Snižování emisí aut by mělo brát v úvahu různost modelů

  14:32aktualizováno  14:32
Ministři hospodářství Evropské unie podpořili požadavek, aby snaha Evropské komise o snížení emisí kysličníku uhličitého u aut brala v úvahu technické parametry jednotlivých modelů, například objem motoru.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Stejně tak ministři podpořili návrh komise, aby se emise snižovaly nejen změnami v motorech, ale i lepšími pneumatikami a dalšími technologickými úpravami.

Nelze míchat hrušky s jablky, to samé oplatí i pro auta a jejich emise CO2, řekl po jednání německý ministr hospodářství Michael Glos. Bude se tedy brát v úvahu různá situace v různých členských státech, dodal.

Také Česká republika spolu se Slovenskem a Maďarskem vyzvala EK, aby brala v úvahu "diverzitu evropského automobilového průmyslu".

"V ČR výroba malých automobil již splňuje náročné limity, ale citlivější je pro nás oblast velkých vozů," řekl po jednání náměstek ministra průmyslu Martin Tlapa.

Komise v únoru navrhla v rámci boje s globálním oteplováním omezit emise u nových osobních aut na 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr do roku 2012.

Reagovala na to, že většina evropských automobilek neplní dobrovolnou dohodu, podle níž mají snížit emise do příštího roku na 140 gramů CO2.

V rámci unie plošné limity pro výrobce aut podporují například Itálie či Francie, jejichž automobilky vyrábějí spíš menší vozy. Naopak Německo, které nyní předsedá EU a kde se vyrábí hodně velkých automobilů, chce, aby boj s emisemi bral v úvahu různé parametry vozidel.

Komise původně chtěla snížit emise na 120 gramů na kilometr, ale pod tlakem automobilek poněkud ustoupila. Omezení na 130 gramů by se podle ní mělo docílit změnami v motorech a snížení o dalších deset gramů zlepšením kvality dílů, které mají vliv na spotřebu paliva - pneumatik, či klimatizace.

Ministři hospodářství tento "integrovaný" přístup podpořili. Současně zdůraznili, že evropský automobilový průmysl musí zůstat i v boji s globálním oteplováním konkurenceschopný na světové scéně a vyzvali komisi, aby rozhodovala na základě o studii o dopadu. Podle nich by také všichni výrobci měli i nadále usilovat o snižování emisí.

Dnešní debata o emisích je jakýmsi "zahřívacím kolem" před červnovým jednáním životního prostředí EU. Komise by pak letos nebo začátkem příštího roku měla připravit konečný návrh legislativy.

Eurokomisař pro průmysl Günter Verhuegen dnes také potvrdil, že komise vezme v konečném legislativním návrhu v úvahu požadavek rozlišovat podle modelů. "Vezmeme v potaz diverzitu, aby nebyla ohrožena pozice Evropy na světovém trhu," prohlásil.

Česká vláda minulý týden schválila pozici k tomuto návrhu, podle něhož přistoupí na snížení emisního limitu u automobilů na 120 gramů CO2 na kilometr - pokud ovšem automobilky nesplní dobrovolnou dohodu s EK. ČR také podobně jako Německo trvá na tom, aby se respektovala rozdílná modelová struktura výrobců.

Nová evropská auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr. Škoda Auto dosahuje emisí asi 150 gramů a do konce příštího roku by se měla dostat těsně nad požadovaný limit 140 gramů.

Autor:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.