Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Snižování emisí aut by mělo brát v úvahu různost modelů

  • 9
Ministři hospodářství Evropské unie podpořili požadavek, aby snaha Evropské komise o snížení emisí kysličníku uhličitého u aut brala v úvahu technické parametry jednotlivých modelů, například objem motoru.

Stejně tak ministři podpořili návrh komise, aby se emise snižovaly nejen změnami v motorech, ale i lepšími pneumatikami a dalšími technologickými úpravami.

Nelze míchat hrušky s jablky, to samé oplatí i pro auta a jejich emise CO2, řekl po jednání německý ministr hospodářství Michael Glos. Bude se tedy brát v úvahu různá situace v různých členských státech, dodal.

Také Česká republika spolu se Slovenskem a Maďarskem vyzvala EK, aby brala v úvahu "diverzitu evropského automobilového průmyslu".

"V ČR výroba malých automobil již splňuje náročné limity, ale citlivější je pro nás oblast velkých vozů," řekl po jednání náměstek ministra průmyslu Martin Tlapa.

Komise v únoru navrhla v rámci boje s globálním oteplováním omezit emise u nových osobních aut na 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr do roku 2012.

Reagovala na to, že většina evropských automobilek neplní dobrovolnou dohodu, podle níž mají snížit emise do příštího roku na 140 gramů CO2.

V rámci unie plošné limity pro výrobce aut podporují například Itálie či Francie, jejichž automobilky vyrábějí spíš menší vozy. Naopak Německo, které nyní předsedá EU a kde se vyrábí hodně velkých automobilů, chce, aby boj s emisemi bral v úvahu různé parametry vozidel.

Komise původně chtěla snížit emise na 120 gramů na kilometr, ale pod tlakem automobilek poněkud ustoupila. Omezení na 130 gramů by se podle ní mělo docílit změnami v motorech a snížení o dalších deset gramů zlepšením kvality dílů, které mají vliv na spotřebu paliva - pneumatik, či klimatizace.

Ministři hospodářství tento "integrovaný" přístup podpořili. Současně zdůraznili, že evropský automobilový průmysl musí zůstat i v boji s globálním oteplováním konkurenceschopný na světové scéně a vyzvali komisi, aby rozhodovala na základě o studii o dopadu. Podle nich by také všichni výrobci měli i nadále usilovat o snižování emisí.

Dnešní debata o emisích je jakýmsi "zahřívacím kolem" před červnovým jednáním životního prostředí EU. Komise by pak letos nebo začátkem příštího roku měla připravit konečný návrh legislativy.

Eurokomisař pro průmysl Günter Verhuegen dnes také potvrdil, že komise vezme v konečném legislativním návrhu v úvahu požadavek rozlišovat podle modelů. "Vezmeme v potaz diverzitu, aby nebyla ohrožena pozice Evropy na světovém trhu," prohlásil.

Česká vláda minulý týden schválila pozici k tomuto návrhu, podle něhož přistoupí na snížení emisního limitu u automobilů na 120 gramů CO2 na kilometr - pokud ovšem automobilky nesplní dobrovolnou dohodu s EK. ČR také podobně jako Německo trvá na tom, aby se respektovala rozdílná modelová struktura výrobců.

Nová evropská auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr. Škoda Auto dosahuje emisí asi 150 gramů a do konce příštího roku by se měla dostat těsně nad požadovaný limit 140 gramů.